2015-02-25, 17:30
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P00002EY50000000000|0P0000JO2A0 000000000|0P00002A0I0000000000|

Ändra till 10 år.

Vad vill du säga? Att Excalibur har betydligt lägre risk än BMSx2?
Citera
2015-02-25, 17:35
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie
Har i dag skapat min första lilla portfölj i ett ISK via Avanza, bara med en summa jag kan förlora utan att det spelar någon större roll (även om det naturligtvis vore tråkigt). Dels för att lära mig, men också i vissa fall för att få en grund till en portfölj för längre sikt.

Avanza Zero
- 50% av innehavet, känns som en stabil grund att stå på, och går den kasst är den åtminstone gratis.

Spiltan Aktiefond Invmestmentbolag
- 20% av innehavet. I princip samma motivering som med Avanza Zero. Kan tyckas onödigt att ha två så likartade fonder, men jag diggar Spiltans/Sparklubbens attityd och det kan vara kul att se hur dessa utvecklas sida vid sida.

Folksam Framtidsfond
- 10% av innehavet. Jag tror att den iver och utveckling av ny teknik som har varit över oss i flera år är långt ifrån någon topp. Plus för global spridning. Relativt billig och fint Sharpevärde på 2.44.

Öhman Etisk Index USA A
- 10% av innehavet. Jag tror att toppen för utvecklingen i USA inte riktigt är här ännu och vill ha spridning även dit, men denna får hållas under stadigare bevakning än de tidigare nämnda. Plus för "etisk" profil. Bra Sharpevärde på 2.68.

Rhenman Healthcare Eq L/S RC1 SEK
- 10% av innehavet: Som Motörheadtexten går: "You know I'm born to lose, and gambling's for fools. But that's the way I like it baby!"... Kostnadsmässigt är detta raka motsatsen till de övriga, en DYR hedgefond (och med 7 av 7 i risk, vilket också känns rimligare än exempelvis att Avanza Zero har 6 av 7). Men fonden har dragit in ordentligt med stålar och fortsätter den att göra det är den värd både avgiften och den prestationsbaserade bonusen. Och som sagt, i början här är det ändå summorna jag lagt in sådant jag har råd att gambla med.

KOMPLETTERINGSTIPS?
För att göra portföljen mer "på riktigt" och långsiktig behöver jag komplettera med låg- och medelriskalternativ.

Har ni några förslag? Inhemska räntefonder känns i princip hopplöst att fundera på.
Kanske en global räntefond kan vara något?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/52229/skagen-tellus

Annars finns det gott om amerikanska räntefonder och liknande som har haft otroligt fin utveckling trots låg risk, men trots att jag tror på den amerikanska marknaden som sådan är SEK/USD-förhållandet just nu så grovt att det känns som ett tufft läge att gå in i. Det borde väl bli en svår investering att plocka hem om man inte ser det på väldigt, väldigt lång sikt?

Tacksam för feedback, om någon orkar

Måste vara det sämsta argumentet någonsin. Inget fel på Avanza Zero men vad vill du uppnå med din portfölj? Just nu följer du till 70% SIX30RX.
Citera
2015-02-25, 17:55
Medlem
Det kan vara läge nu att se över USA aktier/fonder. USD/SEK ner drygt 1,3% i skrivande stund.
Citera
2015-02-25, 18:10
Medlem
Har aktier också, men vill ha inputs på mina fondinnehav. De består av:

27 % Avanza Zero
20 % Danske Invest Global Index
19 % Danske Invest India A
18 % SEB Bioteknikfond
16 % SPP Aktiefond Japan

Inputs?
Citera
2015-02-25, 18:20
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Vad vill du säga? Att Excalibur har betydligt lägre risk än BMSx2?
Bara ge tre alternativ istället för ett. Ändra till maxtiden eftersom det känns mindre relevant vad som har hänt ur ett kortare perspektiv.
Citera
2015-02-25, 19:03
Medlem
HerrLustgass avatar
Från och med idag ser min portfölj ut så här:

Aktier:
- Inga

Likvida medel:
- Allt!

Normalt brukar jag ligga på 70 % aktier och 30 % räntebärande.
De räntebärande är ju i dagsläget inget att ha. Idag kan jag heller inte hitta en aktie jag inte tycker känns dyr.
Detta är första gången på många, många år som jag inte anser aktier köpvärda. Har oerhört svårt se att vi ska stiga härifrån. Fel har jag haft förr. Men på 6-12 månader från här ser i alla fall jag en nedgång eller att den där bubblan tillslut spricker. Då är det dags att sakta köpa in sig igen...
Citera
2015-02-25, 19:35
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustgas
Från och med idag ser min portfölj ut så här:

Aktier:
- Inga

Likvida medel:
- Allt!

Normalt brukar jag ligga på 70 % aktier och 30 % räntebärande.
De räntebärande är ju i dagsläget inget att ha. Idag kan jag heller inte hitta en aktie jag inte tycker känns dyr.
Detta är första gången på många, många år som jag inte anser aktier köpvärda. Har oerhört svårt se att vi ska stiga härifrån. Fel har jag haft förr. Men på 6-12 månader från här ser i alla fall jag en nedgång eller att den där bubblan tillslut spricker. Då är det dags att sakta köpa in sig igen...
Det finns växande bolag på large cap med mer än 5% direktavkastning. Varför tycker du att det är en bubbla?
Citera
2015-02-25, 19:46
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Det finns växande bolag på large cap med mer än 5% direktavkastning. Varför tycker du att det är en bubbla?

Vad skulle det vara, Telia? Bubbla är att ta i, men jag har ytterst svårt att hitta köpvärda bolag på Stockholmsbörsen. Folk verkar acceptera en värdering på 18-20 gånger vinsten och säger att det är bättre än bankboken med en ränta på noll.
Citera
2015-02-25, 19:51
Medlem
BroderKushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Knepigt val.

Med denna uppgången vi haft? Förklara, pashalusta.
Citera
2015-02-25, 20:00
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Vad skulle det vara, Telia? Bubbla är att ta i, men jag har ytterst svårt att hitta köpvärda bolag på Stockholmsbörsen. Folk verkar acceptera en värdering på 18-20 gånger vinsten och säger att det är bättre än bankboken med en ränta på noll.
Visst, det är inte skitbilligt att köpa, men det var just "bubbla" jag reagerade på. Jag tycker vi har en vettig värdering på börsen nu med tanke på hur pass stabil ekonomi vi har. Räntenivån känns helt klart viktigare än någonsin. Man tjänar relativt sett mindre på börsen med en högre ränta, samtidigt som många kommer gå från sparande till amortering om den går upp.

Men många har pratat om bubbla i 2-3 år nu, och kommer väl antagligen säga "vad var det jag sa" om vi faller med 15-20% när det än händer.
Citera
2015-02-25, 20:03
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Visst, det är inte skitbilligt att köpa, men det var just "bubbla" jag reagerade på. Jag tycker vi har en vettig värdering på börsen nu med tanke på hur pass stabil ekonomi vi har. Räntenivån känns helt klart viktigare än någonsin. Man tjänar relativt sett mindre på börsen med en högre ränta, samtidigt som många kommer gå från sparande till amortering om den går upp.

Men många har pratat om bubbla i 2-3 år nu, och kommer väl antagligen säga "vad var det jag sa" om vi faller med 15-20% när det än händer.

Problemet med bubblor är de kan blåsas upp länge innan de spricker. It-bubblan hade mastiga värderingar i många år, innan nådastöten var ett faktum.
Citera
2015-02-25, 20:14
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Problemet med bubblor är de kan blåsas upp länge innan de spricker. It-bubblan hade mastiga värderingar i många år, innan nådastöten var ett faktum.
Ja, men då pratar vi bolag som sköt iväg till helt orimliga PE utan intjäningsförmåga. Jag kan inte se att börsens höga värde idag beror på någon bubbla. Hög/rättvis värdering: ja. Bubbla: nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in