2015-02-22, 21:12
Medlem
Peromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Fonden har gett 44 % utdelning på 1 år och har 0,20 % avgift. "Dyrt" ?

Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Du pratar om Globalfonden och USA med exponering mot samma marknad? Nån förändring tror jag kommer ske där, eftersom det är onödigt mycket exponerat mot USA enligt mig. Jag gillar Asien-fonden så jag behåller den. Sparhorisonten är gissningsvis lång, eller ja, 10 år nåt sånt. Kommer tanka på mer vartefter. Har även en del likvid jag har och kommer placera i aktier, försöker lära mig marknaden ordentligt sedan 2 månader tillbaka, läst på mycket och har haft koll på kurserna dagligen samtidigt som jag har swing-tradat en del vilket gett ungefär +/- 0 än så länge ...

Ungefär så ser jag också på det. Jag gillar den. Vi får se hur framtiden ser ut.

Jag måste varit trött, läste helt fel. Fonden ser jättebra ut.

Kanske byta ut SPP global mot DNB global indeks? Samma avgift men bättre sharpe ratio.
Citera
2015-02-23, 11:09
Medlem
Triremers avatar
Astra Zeneca 100st till en genomsnittlig anskaffningskurs på 410,70kr. Andel av totalt innehav: 7,2%
Atlas Copco A 200st till en genomsnittlig anskaffningskurs på 170,40kr. Andel av totalt innehav: 6,75%
Handelsbanken A 500st till en genomsnittlig anskaffningskurs på 321,00kr. Andel av totalt innehav: 25%
Investor A 1000st till en genomsnittlig anskaffningskurs på 317,60kr. Andel av totalt innehav: 39,38%
XACT OMXS30 1000st till en genomsnittlig anskaffningskurs på 130,40. Andel av totalt innehav: 21,6%

Förändring på ett års sikt 35,80%

Strategin är att köpa stabila företag som jag känner väl till till bra värderingar och behålla dessa 2 år eller längre. Jag ser hellre till att minska nedåtrisken än att jaga potential.

När tillfälle ges kommer jag köpa aktier i företag som ICA Gruppen, Cloetta.
Senast redigerad av Triremer 2015-02-23 kl. 11:15.
Citera
2015-02-24, 00:29
Medlem
JM (20%): +29,5%
Net Ent (10%): +10% (dock kom jag undan med en 60% vinst innan jag bestämde mig för att återigen köpa mig in)
Skanska B (15%): +44,2%
Avanza 100 (15%): +23,5%
Danske Invest India A (10%): +1,5%
Goldman Sachs Global Small Cap CORE Skandia Link (10%): +19%
NCC B (20%): +43%
Har knappast varit engagerad i portföljen på senare tid, men marknaden har väl gett mig lite tur. Åsikter och tankar kring portföljen? Magkänslan säger att det snart kanske är dags o casha ut, vad tror ni om det? Skanska och NCC har varit stabila dock har JM tidigare varit lite skakig, men det känns som att de är på rätt väg ifl. Jag tror på JM. Jag är amatör, så uppskattas ifl ni kommenterar något.
Senast redigerad av rusenby 2015-02-24 kl. 00:36.
Citera
2015-02-24, 21:20
Medlem
Deathhippies avatar
Har i dag skapat min första lilla portfölj i ett ISK via Avanza, bara med en summa jag kan förlora utan att det spelar någon större roll (även om det naturligtvis vore tråkigt). Dels för att lära mig, men också i vissa fall för att få en grund till en portfölj för längre sikt.

Avanza Zero
- 50% av innehavet, känns som en stabil grund att stå på, och går den kasst är den åtminstone gratis.

Spiltan Aktiefond Invmestmentbolag
- 20% av innehavet. I princip samma motivering som med Avanza Zero. Kan tyckas onödigt att ha två så likartade fonder, men jag diggar Spiltans/Sparklubbens attityd och det kan vara kul att se hur dessa utvecklas sida vid sida.

Folksam Framtidsfond
- 10% av innehavet. Jag tror att den iver och utveckling av ny teknik som har varit över oss i flera år är långt ifrån någon topp. Plus för global spridning. Relativt billig och fint Sharpevärde på 2.44.

Öhman Etisk Index USA A
- 10% av innehavet. Jag tror att toppen för utvecklingen i USA inte riktigt är här ännu och vill ha spridning även dit, men denna får hållas under stadigare bevakning än de tidigare nämnda. Plus för "etisk" profil. Bra Sharpevärde på 2.68.

Rhenman Healthcare Eq L/S RC1 SEK
- 10% av innehavet: Som Motörheadtexten går: "You know I'm born to lose, and gambling's for fools. But that's the way I like it baby!"... Kostnadsmässigt är detta raka motsatsen till de övriga, en DYR hedgefond (och med 7 av 7 i risk, vilket också känns rimligare än exempelvis att Avanza Zero har 6 av 7). Men fonden har dragit in ordentligt med stålar och fortsätter den att göra det är den värd både avgiften och den prestationsbaserade bonusen. Och som sagt, i början här är det ändå summorna jag lagt in sådant jag har råd att gambla med.

KOMPLETTERINGSTIPS?
För att göra portföljen mer "på riktigt" och långsiktig behöver jag komplettera med låg- och medelriskalternativ.

Har ni några förslag? Inhemska räntefonder känns i princip hopplöst att fundera på.
Kanske en global räntefond kan vara något?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/52229/skagen-tellus

Annars finns det gott om amerikanska räntefonder och liknande som har haft otroligt fin utveckling trots låg risk, men trots att jag tror på den amerikanska marknaden som sådan är SEK/USD-förhållandet just nu så grovt att det känns som ett tufft läge att gå in i. Det borde väl bli en svår investering att plocka hem om man inte ser det på väldigt, väldigt lång sikt?

Tacksam för feedback, om någon orkar
Citera
2015-02-24, 22:40
Medlem
KalleXLs avatar
Jag ser flera inlägg om att Indexfonder är det man skall ha i sin fondportfölj ( ISK) med tio fonder

Berätta vilka tio fonder ni skulle satsa på. Spartid 10 år, så jag får se om jag borde byta ut någon av mina. Tillgängligt belopp 150000:-
Tack.
Citera
2015-02-24, 22:58
Medlem
Tuktads avatar
Halloj!

Kom gärna med synpunkter.

Aktier

Apple 28.8 %
Coca-Cola Co (The) 4.3 %
Cloetta 6.2 %
Hennes & Mauritz 31.4 %
Investor B 5.3 %
Microsoft 3.5 %
Starbreeze 4.0 %
Net Entertainment 3.1 %
Svenska Handelsbanken 10.1 %

Likvid 3.3 %

Fonder

Nordnet Superfonden Sverige
Skandia USA

Tack!
Citera
2015-02-24, 23:20
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuktad
Halloj!

Kom gärna med synpunkter.

Aktier

Apple 28.8 %
Coca-Cola Co (The) 4.3 %
Cloetta 6.2 %
Hennes & Mauritz 31.4 %
Investor B 5.3 %
Microsoft 3.5 %
Starbreeze 4.0 %
Net Entertainment 3.1 %
Svenska Handelsbanken 10.1 %

Likvid 3.3 %

Fonder

Nordnet Superfonden Sverige
Skandia USA

Tack!

Var hittar jag Nordnet Superfonden Sverige. På Avanzas fondsida finns ingenting om Nordnet.
Citera
2015-02-24, 23:21
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Var hittar jag Nordnet Superfonden Sverige. På Avanzas fondsida finns ingenting om Nordnet.

Här om dagen försökte jag köpa ICA Basic på min lokala Willys, men de hade inte dem produkterna.
Citera
2015-02-24, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Finns enbart hos Nordnet precis som Avanza Zero endast finns hos Avanza.
Citera
2015-02-25, 00:07
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa
Finns enbart hos Nordnet precis som Avanza Zero endast finns hos Avanza.

OK, Jag trodde man lånade fonder av varandra. Men vänta nu ett tag. Jag kan väl köpa Swedbanks fonder hos Avanza eftersom jag har konto hos båda och tvärtom. Det kanske inte går att använda samma ISK och det är ju dumt att ha två.
Citera
2015-02-25, 00:34
Medlem
Kedoslavs avatar
Småbolagsfond Sverige 2,5%

Exportfond 0,3%

Indexfond Europa 0,0% (köpt igår)

Realinvest 0,1%

Nordea Rysslandsfond 21%

Alfred Berg Fastighet Norden 3%

Kan tillägga att jag började vid årskiftet så det har väl gått helt ok.
Citera
2015-02-25, 05:10
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Här om dagen försökte jag köpa ICA Basic på min lokala Willys, men de hade inte dem produkterna.
Han kanske inte visste vad Nordnet var alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in