Har i dag skapat min första lilla portfölj i ett ISK via Avanza, bara med en summa jag kan förlora utan att det spelar någon större roll (även om det naturligtvis vore tråkigt). Dels för att lära mig, men också i vissa fall för att få en grund till en portfölj för längre sikt.
Avanza Zero
- 50% av innehavet, känns som en stabil grund att stå på, och går den kasst är den åtminstone gratis.
Spiltan Aktiefond Invmestmentbolag
- 20% av innehavet. I princip samma motivering som med Avanza Zero. Kan tyckas onödigt att ha två så likartade fonder, men jag diggar Spiltans/Sparklubbens attityd och det kan vara kul att se hur dessa utvecklas sida vid sida.
Folksam Framtidsfond
- 10% av innehavet. Jag tror att den iver och utveckling av ny teknik som har varit över oss i flera år är långt ifrån någon topp. Plus för global spridning. Relativt billig och fint Sharpevärde på 2.44.
Öhman Etisk Index USA A
- 10% av innehavet. Jag tror att toppen för utvecklingen i USA inte riktigt är här ännu och vill ha spridning även dit, men denna får hållas under stadigare bevakning än de tidigare nämnda. Plus för "etisk" profil. Bra Sharpevärde på 2.68.
Rhenman Healthcare Eq L/S RC1 SEK
- 10% av innehavet: Som Motörheadtexten går: "You know I'm born to lose, and gambling's for fools. But that's the way I like it baby!"... Kostnadsmässigt är detta raka motsatsen till de övriga, en DYR hedgefond (och med 7 av 7 i risk, vilket också känns rimligare än exempelvis att Avanza Zero har 6 av 7). Men fonden har dragit in ordentligt med stålar och fortsätter den att göra det är den värd både avgiften och den prestationsbaserade bonusen. Och som sagt, i början här är det ändå summorna jag lagt in sådant jag har råd att gambla med.
KOMPLETTERINGSTIPS?
För att göra portföljen mer "på riktigt" och långsiktig behöver jag komplettera med låg- och medelriskalternativ.
Har ni några förslag? Inhemska räntefonder känns i princip hopplöst att fundera på.
Kanske en global räntefond kan vara något?
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/52229/skagen-tellus
Annars finns det gott om amerikanska räntefonder och liknande som har haft otroligt fin utveckling trots låg risk, men trots att jag tror på den amerikanska marknaden som sådan är SEK/USD-förhållandet just nu så grovt att det känns som ett tufft läge att gå in i. Det borde väl bli en svår investering att plocka hem om man inte ser det på väldigt, väldigt lång sikt?
Tacksam för feedback, om någon orkar