Citat:
Ursprungligen postat av
Bunny
Ja du säger det ju själv, att fonder är en hel hög med aktier.
Min poäng i vart fall, är att det inte finns någon anledning till en sådant bred portfölj, du kan lika gärna välja en (1) globalfond. Mitt förslag är istället en portfölj bestående av runt 5 nischade fonder (beroende på vilka marknader/branscher/typ av bolag man för tillfället tror mest på) och 5-10 aktier, och det beroende på vad man för tillfället tror mest på.
Jag hade nog, så som marknaden ser ut nu och utifrån vad som gått svagt resp. starkt den senaste tiden, just nu valt en vietnamfond, en indienfond, en global microcap, en europeisk microcap, en nordisk/svensk microcap och en fastighetsfond.
Jag förstår ärligt inte rådet. Det är ingen mening med en så bred portfölj så jag ska välja en globalfond istället? 5-10 aktier är ju precis vad jag har också. Som fonder tycker jag nordnets superfonder är bra pga att där inte är någon avgift och samma med xact småbolagsfond som har en låg avgift, dessa kompletterar varandra bra för att täcka in Sverige index. De andra fonderna har jag som sagt sen länge, de har gått helt ok och jag drar mig för att lösa ut skatten utan anledning. Jag har inte satt in något nytt kapital där på länge.
Har du något tips på en globalfond med låg avgift som jag kan komplettera portföljen med? Som jag skrev i mitt första inlägg så hade jag gärna spridit kapitalet lite utanför Sverige också. Ap7 aktiefond hade t.ex varit kul, låga avgifter och en liten hävstång, men den kommer man ju inte åt utanför pensionen.
Tolkar jag sen rådet rätt att du hade bytat mitt innehav mot en vietnamfond, indienfond, och lite microcap? Jag är tillräckligt stressad som det är tack

. Mitt mål är som sagt en stabil portfölj som jag kan ha som passiv inkomst och trygghet om det skulle behövas.