2016-12-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamHaest
Vad kommer det sig att du fokuserat så pass mycket på svenska aktier? Det är säkert helt rimligt, jag ifrågasätter dig inte, bara undrar hur du tänkt Försöker själv lära mig mer om sparande...

Svaret finns i min första post, det är något jag själv funderar på och kommer antagligen i framtiden att försöka sprida mina risker lite utanför Sverige också. Det blir lätt att man investerar i bolag och index man känner till. Jag har t.ex lite i en asien fond, men jag vågar påstå att jag inte hade någon vidare analys mer än att det låter spännande med Asien när jag köpte den en gång i tiden. Man ska ju helst förstå vad man köper, även om man köper långsiktigt. Sen är det ju först de senaste 5-10 åren som det har börjat luckras upp med att man kan köpa utländska aktier enkelt och utan besvärliga avgifter. Jag har samlat på mig mitt innehav under längre tid än så och det blir gärna att man fortsätter i samma spår.
Citera
2016-12-19, 22:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hundratals aktier? Där är 10 aktier specificerade, resterande är olika breda fonder som förvisso sammanlagt täcker säkert hundratals olika aktier.
Ja du säger det ju själv, att fonder är en hel hög med aktier.

Min poäng i vart fall, är att det inte finns någon anledning till en sådant bred portfölj, du kan lika gärna välja en (1) globalfond. Mitt förslag är istället en portfölj bestående av runt 5 nischade fonder (beroende på vilka marknader/branscher/typ av bolag man för tillfället tror mest på) och 5-10 aktier, och det beroende på vad man för tillfället tror mest på.

Jag hade nog, så som marknaden ser ut nu och utifrån vad som gått svagt resp. starkt den senaste tiden, just nu valt en vietnamfond, en indienfond, en global microcap, en europeisk microcap, en nordisk/svensk microcap och en fastighetsfond.
Citera
2016-12-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ja du säger det ju själv, att fonder är en hel hög med aktier.

Min poäng i vart fall, är att det inte finns någon anledning till en sådant bred portfölj, du kan lika gärna välja en (1) globalfond. Mitt förslag är istället en portfölj bestående av runt 5 nischade fonder (beroende på vilka marknader/branscher/typ av bolag man för tillfället tror mest på) och 5-10 aktier, och det beroende på vad man för tillfället tror mest på.

Jag hade nog, så som marknaden ser ut nu och utifrån vad som gått svagt resp. starkt den senaste tiden, just nu valt en vietnamfond, en indienfond, en global microcap, en europeisk microcap, en nordisk/svensk microcap och en fastighetsfond.

Jag förstår ärligt inte rådet. Det är ingen mening med en så bred portfölj så jag ska välja en globalfond istället? 5-10 aktier är ju precis vad jag har också. Som fonder tycker jag nordnets superfonder är bra pga att där inte är någon avgift och samma med xact småbolagsfond som har en låg avgift, dessa kompletterar varandra bra för att täcka in Sverige index. De andra fonderna har jag som sagt sen länge, de har gått helt ok och jag drar mig för att lösa ut skatten utan anledning. Jag har inte satt in något nytt kapital där på länge.
Har du något tips på en globalfond med låg avgift som jag kan komplettera portföljen med? Som jag skrev i mitt första inlägg så hade jag gärna spridit kapitalet lite utanför Sverige också. Ap7 aktiefond hade t.ex varit kul, låga avgifter och en liten hävstång, men den kommer man ju inte åt utanför pensionen.

Tolkar jag sen rådet rätt att du hade bytat mitt innehav mot en vietnamfond, indienfond, och lite microcap? Jag är tillräckligt stressad som det är tack . Mitt mål är som sagt en stabil portfölj som jag kan ha som passiv inkomst och trygghet om det skulle behövas.
Citera
2016-12-21, 17:50
Medlem
Citat:
Jag förstår ärligt inte rådet. Det är ingen mening med en så bred portfölj så jag ska välja en globalfond istället? 5-10 aktier är ju precis vad jag har också. Som fonder tycker jag nordnets superfonder är bra pga att där inte är någon avgift och samma med xact småbolagsfond som har en låg avgift, dessa kompletterar varandra bra för att täcka in Sverige index. De andra fonderna har jag som sagt sen länge, de har gått helt ok och jag drar mig för att lösa ut skatten utan anledning. Jag har inte satt in något nytt kapital där på länge.
Har du något tips på en globalfond med låg avgift som jag kan komplettera portföljen med? Som jag skrev i mitt första inlägg så hade jag gärna spridit kapitalet lite utanför Sverige också. Ap7 aktiefond hade t.ex varit kul, låga avgifter och en liten hävstång, men den kommer man ju inte åt utanför pensionen.

Tolkar jag sen rådet rätt att du hade bytat mitt innehav mot en vietnamfond, indienfond, och lite microcap? Jag är tillräckligt stressad som det är tack . Mitt mål är som sagt en stabil portfölj som jag kan ha som passiv inkomst och trygghet om det skulle behövas.

Det är inget fel med att komplettera med egenvalda aktier. Dock har du valt typiska large-cap tråkbolag (tråkigt är ofta synonym till stabil visserligen) så dessa kommer inte öka din avkastning eller minska din riskspridning signifikant. Genom att ha så många olika fonder som du har så har du redan uppnått en bra diversifiering och för att öka din teoretiska avkastning behöver du få in mer risk i portföljen. Istället för de aktier du köpt kan du lika gärna slänga in mer i en Globalfond istället för Sverigefond då det inte kommer göra någon väsentlig skillnad i din portfölj.
Citera
2016-12-22, 18:47
Medlem
Vad tycker ni om den här uppsättningen på den svenska delen?:

Axfood:
Castellum:
Hm B:
Investor B:
Industrivärden C

1. Folk måste äta
2. Folk måste bo nånstans
3. Folk måste ha kläder
4. Bra företag med bred spridning
5. -|-
Citera
2016-12-22, 22:13
Medlem
Butch.Cassidys avatar
I storleksordning:

Lundin Petrolium
Lundin Mining
Advanced Micro Devices Inc
THQ Nordic B
Nordea Bank
Tele2 B
Paradox Interactive
Lundin Gold

Är medveten om att jag är ganska så nichad både mot datorspel samt råvaror, men det känns som brancher som jag kan med lätthet relatera till och som är lätta att förstå. Försöker att undvika att investera i saker jag inte har en grundläggande förståelse för.

Sett i procentuell utveckling så leder AMD och Ludin Petrolium överlägset, ligger överlag plus med en relativ stor procentuell förlust i Lundin Gold.
Citera
2016-12-22, 23:33
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Mina 5 största innehav just nu:

Axfood
Starbreeze
Cloetta
THQ Nordic
Ericsson

Sen har jag en liten slant i:
Easyfill
Free2move
Citera
2016-12-23, 11:57
Medlem
Cirka 55% I aktier, 45% I fonder.

Portföljen är fokuserad på tillväxtbolag i första hand (som tjänar pengar). Max 6-8 aktier

Cherry
FING
Indutrade
Midsona
American Waterworks
Mitek systems

Motivering: Cherry lyser just nu och har bäddat för stark tillväxt. Förvärv av brittiska Comeon, stor framgång med plattformen Yggdrasil. Tänker hålla på cherry.

FING: visst, ledningen har klantat sig, sönderblankad, man ligger minus. Men jag behåller aktien tills den kommit i närheten av sitt motiverade värde och överväger då hur framtiden ser ut och om jag ska behålla. Kraftigt undervärderar, och att man nu har även Samsung som kund är ytterligare ett bevis på excellens .

Indutrade: puttrar stadigt på och lär fortsätta växa, givet fortsatt god konjunktur.

Midsona: nytt för mig och troligen spännande framtid.

AWK: USAs största supplier av dricksvatten och infrastrukturen kring. Inte tillväxt i första hand men stabilitet.

Mitek: spännande bolag inom digital verifiering. Framtidsbransch. Tjänar pengar, om än hög värdering.

Är sugen på Acando och Starbreeze. Tycker dock fortfarande att SBs värdering är lite för hög.

Åsikter?
Citera
2016-12-23, 15:02
Medlem
Citat:
SHB Indexfond följer SIXRX, jämfört med Avanza Zero som följer SIX30RX, vilket också var vad vi redde ut tidigare. Jämförelsen är alltså inte meningsfull.

Nej, jämförelsen är kanske inte meningsfull, men om jag inte vill ha avanza zero utan ett bredare index som täcker in även mindre bolag också så hade jag ju hellre tagit Nordnets superfond istället för handelsbankens, som nästan säkert kommer att prestera sämre än Avanza zero över tid pga avgiften.
Citera
2016-12-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej, jämförelsen är kanske inte meningsfull, men om jag inte vill ha avanza zero utan ett bredare index som täcker in även mindre bolag också så hade jag ju hellre tagit Nordnets superfond istället för handelsbankens, som nästan säkert kommer att prestera sämre än Avanza zero över tid pga avgiften.

Inte sen 2009 iaf.
Citera
2016-12-24, 00:05
Medlem
Spaders avatar
Jag har sparat i aktier i ca ett år nu så är ganska noob. Är en sån där som läser analyser och köp/sälj -rekommendationer och köper det som "känns bra" och som jag tror på, på sik. Kanske inte en så hållbar strategi eller något, så all feedback är välkommen!

Autoliv SDB
Axfood
Bure Equity
Hennes & Mauritz B
Hexagon B
Hufvudstaden A
Industrivärlden C
Investor B
Latour B
Lundbergföretagen
Nordea Bank
Novo Nordisk B
SAAB B
Skanska B
Vestas Wind Systems

Som ni ser så försöker jag spara brett i många olika branscher, och jag har dessutom en del investmentbolag. Tips på förbättringar? Jag har lagt ungefär samma summa pengar i alla bolag (+/- någon få procent)
Citera
2016-12-25, 12:20
Medlem
Vad tror ni om kappAhl? Vill ha minst två st aktier av varje bransch jag väljer så tänker kappAhl borde va ett av de bättre komplementen till HM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in