2015-02-25, 09:52
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Fed aviserade igår att det blir ingen höjning av amerikanska räntan på ett tag.
Grekland har fått stödlånet beviljat.
Oljepriset ligger lågt.
Sverige och delar av Europa har låga räntor till minusränta.

Nu krävs det en meteorit för att stoppa börsen! Rekord idag och mot nya höjder imorgon!
Exakt enligt mina analyser. Allt negativt som kan inträffa har redan hänt, det kan bara gå åt rätt håll. Europas och USA:s konjunktur kan bara bli bättre, freden hägrar i Ukraina, oljepriset verkar inte ha nån inverkan på Börsen, räntan kommer att vara låg under flera år framöver enligt Rb, företagen gör goda vinster, hushållen har det bättre ställt än någonsin, det finns mycket kapital som behöver investeras vilket driver upp kurserna. Frågan är bara hur bra det kommer gå. Ska årets resultat hamna på måttliga 30%, eller ska det gamla rekordet från på 70% slås..? Troligen nånstans däremellan.
Citera
2015-02-25, 10:30
Medlem
Är det inte så att den låga räntan urholkar värdet på den svenska kronan?

Isåfall om man i utländsk valuta investerar i svenska börsen ökar ju priset på svenska aktier även om priset är det samma i en starkare valuta. (Till exempel dollar.)

Jag tror många utländska investerare på detta sätt fått börsen att stiga.
Svenska börsen känns undervärderad pga svenska kronans låga värde.

Nackdelen är att börsfallet kan komma när räntorna höjs och kronans värde stärks. Då börjar den svenska börsen plötsligt känns dyr för utländska investerare.
Senast redigerad av lindome 2015-02-25 kl. 10:33.
Citera
2015-02-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome

Isåfall om man i utländsk valuta investerar i svenska börsen ökar ju priset på svenska aktier även om priset är det samma i en starkare valuta. (Till exempel dollar.)

Jag tror många utländska investerare på detta sätt fått börsen att stiga.
Svenska börsen känns undervärderad pga svenska kronans låga värde.

Nackdelen är att börsfallet kan komma när räntorna höjs och kronans värde stärks. Då börjar den svenska börsen plötsligt känns dyr för utländska investerare.

Precis, låter rimligt.
Nu är det ju aviserat att det inte kommer några räntehöjningar inom närmsta tiden.
Fed gick ju ut med att de inte avser att höja den amerikanska räntan, möjligtvis om 2 möten.

Någon som vet när det andra mötet är?
Citera
2015-02-25, 12:23
Medlem
Så vad är den allmänna uppfattningen nu månne? att OMXS-30 troligen kommer ha starkaste utvecklingen i närtid? Följt av USA och sedan övriga som jokrar?

(Vore jättetacksam om någon kan länka till sidor/poddar/kanaler whatever som diskuterar dessa typ av frågor)
Citera
2015-02-25, 13:13
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis, låter rimligt.
Nu är det ju aviserat att det inte kommer några räntehöjningar inom närmsta tiden.
Fed gick ju ut med att de inte avser att höja den amerikanska räntan, möjligtvis om 2 möten.

Någon som vet när det andra mötet är?
Den 17-18 mars är nästa möte.

http://www.federalreserve.gov/monetarypolicy/fomccalendars.htm
Citera
2015-02-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Exakt enligt mina analyser. Allt negativt som kan inträffa har redan hänt, det kan bara gå åt rätt håll. Europas och USA:s konjunktur kan bara bli bättre, freden hägrar i Ukraina, oljepriset verkar inte ha nån inverkan på Börsen, räntan kommer att vara låg under flera år framöver enligt Rb, företagen gör goda vinster, hushållen har det bättre ställt än någonsin, det finns mycket kapital som behöver investeras vilket driver upp kurserna. Frågan är bara hur bra det kommer gå. Ska årets resultat hamna på måttliga 30%, eller ska det gamla rekordet från på 70% slås..? Troligen nånstans däremellan.

Det som kan hända nu är att de möter peak oil som de undvikit när ekonomierna har varit i brygga. Det är alltid boom innan bust och jag tycker det är oroväckande. Om inte 0% räntor skapar inflation så är egentligen sista åtgärden att sänka oljepriset. Givetvis en oerhörd temporär lösning om de nu inte har rejält med olja att utöka ut produktionen med.

Det krävs ju mer och mer olja för mindre % inflation.
Citera
2015-02-25, 14:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebmaca
Det som kan hända nu är att de möter peak oil som de undvikit när ekonomierna har varit i brygga. Det är alltid boom innan bust och jag tycker det är oroväckande.
1991-1999 hade vi en nio år lång oavbruten uppgång, som dessutom avslutades med den ännu oöverträffade uppgången på 70% under ett år. Visserligen följer Börsen inga cykler, men det finns inget som säger att vi nu efter tre års uppgång skulle närma oss en vändning.
Citat:
Om inte 0% räntor skapar inflation så är egentligen sista åtgärden att sänka oljepriset. Givetvis en oerhörd temporär lösning om de nu inte har rejält med olja att utöka ut produktionen med.

I takt med att världens energibehov täcks med alternativa energikällor minska oljeberoendet, så oljans betydelse kommer antagligen minska. Mot detta talar dock den ökande försäljningen av bilar i utvecklingsländerna.
Citera
2015-02-25, 16:14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User1980
Så vad är den allmänna uppfattningen nu månne? att OMXS-30 troligen kommer ha starkaste utvecklingen i närtid? Följt av USA och sedan övriga som jokrar?

(Vore jättetacksam om någon kan länka till sidor/poddar/kanaler whatever som diskuterar dessa typ av frågor)
USA har ju redan dragit i SEK räknat och jag tror inte dollarn kommer bli oändligt dyr och kronan oändligt svag.

Europa är ju billigare än USA. USA kommer antagligen ha bättre tillväxt men det kostar ju mer.

Såhär ser de europafonder ut som jag har valt mot Stockholmsbörsen:
http://i59.tinypic.com/14mvyva.png

Jag tror jag har ändrat fördelningen emellan dem en gång men de går ju bra. Det är rätt dyra fonder men de var bra då och har ju utklassat Stockholmsbörsen på de tre år du ser där iaf. Lägre volatilitet och högre avkastning = Bra.

Redan då var jag inne på att jag borde plocka in mer pengar där och det hade ju varit toppen om jag hade gjort det.
Citera
2015-02-25, 16:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Det som kan hända nu är att de möter peak oil som de undvikit när ekonomierna har varit i brygga. Det är alltid boom innan bust och jag tycker det är oroväckande. Om inte 0% räntor skapar inflation så är egentligen sista åtgärden att sänka oljepriset. Givetvis en oerhörd temporär lösning om de nu inte har rejält med olja att utöka ut produktionen med.

Jag oroar mig inte nämnvärt för energi. Ju snarare oljan tar slut eller anses för dyr desto snarare kommer andra energiformer få ta oljans plats.
Citera
2015-02-25, 16:17
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Mot detta talar dock den ökande försäljningen av bilar i utvecklingsländerna.
Elbilar kunde ju varit en lösning.

Problemet är ju bara att elproduktionen i stora delar av Europa och i USA är så bedrövlig att de kan släppa ur mer koldioxid än bensinbilarna.
Citera
2015-02-25, 16:49
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindome

Ja, det är ju det som är poängen, d.v.s. att få upp inflationen..
Citera
2015-02-25, 17:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Elbilar kunde ju varit en lösning.

Problemet är ju bara att elproduktionen i stora delar av Europa och i USA är så bedrövlig att de kan släppa ur mer koldioxid än bensinbilarna.
Elbilar är också dyra och tekniskt komplicerade. När asiater och afrikaner i allt större utsträckning får ekonomiska möjligheter att skaffa bil blir det nog mest konventionella bensinbilar som efterfrågas. Ror inte heller att miljöfrågorna står så högt i kurs i dessa länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in