2015-02-25, 17:26
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Elbilar är också dyra och tekniskt komplicerade. När asiater och afrikaner i allt större utsträckning får ekonomiska möjligheter att skaffa bil blir det nog mest konventionella bensinbilar som efterfrågas. Ror inte heller att miljöfrågorna står så högt i kurs i dessa länder.
En elmotor är väl väldigt okomplicerad. Batterierna behöver de ju inte bygga själva.

Känns mer som random påstående än genomtänkt / faktum.

Kan väl vara så att man i typ Kina jättegärna hellre hade haft elbilar än skitiga bensinbilar, förutsatt att de nu hade en renare energiframställning. Däcken är en av de stora miljöbovarna här dock och byte av motor förändrar ju inte däcken.

En poäng jag tänkte på såhär i efterhand är att infrastrukturen för bensin kanske inte är utbyggd där bilar sällan används medan de oavsett elbilar eller inte lär vilja bygga ut elnätet.

Dessutom vet vi att oljan är en mer ändlig resurs.
Citera
2015-02-26, 18:51
Medlem
Tammers avatar
Jodå, Stockholmsbörsen fortsätter sin klättring mot nya höjder även idag...
Citera
2015-02-26, 19:24
Medlem
utan.att.stannas avatar
Börjar fundera på ta mig ur. Men samtidigt är man så gniden så man vill ju gärna inte missa ytterligare uppgång..... Känns liksom för bra för att vara sant.
Citera
2015-02-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jodå, Stockholmsbörsen fortsätter sin klättring mot nya höjder även idag...

Precis ca +0.3 % idag!
Börsen går mot nya höjder. Cashing!
USA ser utom tidigast att höja räntan senare i vår eller sommaren!
Citera
2015-02-26, 19:59
Medlem
Hoppade ur i fredags, sjukt feg, men sålde av aktier och aktiefonder.
Tog hem lite vinst, pyntade in på santander 1,05% sparränta och i spiltan räntefond.

Men så står vi också i startblocket för och köpa hus.

Men det klart, nu när man ser hur det fortsätter att tugga på så blir man ju lite

I fredags var OMX30 1664 en vecka senare 1684
Citera
2015-02-26, 20:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Precis ca +0.3 % idag!
Börsen går mot nya höjder. Cashing!
USA ser utom tidigast att höja räntan senare i vår eller sommaren!
Förstår inte hur en räntehöjning skulle påverka Börsen nämnvärt, bättre placering än aktier finns inte.
Citera
2015-02-27, 03:48
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dill76
Hoppade ur i fredags, sjukt feg, men sålde av aktier och aktiefonder.
Tog hem lite vinst, pyntade in på santander 1,05% sparränta och i spiltan räntefond.

Men så står vi också i startblocket för och köpa hus.

Men det klart, nu när man ser hur det fortsätter att tugga på så blir man ju lite

I fredags var OMX30 1664 en vecka senare 1684
Ja vad baserade du din drastiska försäljning på? Att du skulle köpa hus? Annars var det ju idiotiskt.
Citera
2015-02-27, 10:49
Medlem
Jag har inte läst någon ekonomi på universitetsnivå men att det skulle vara en bubbla på fastighetsmarknaden ser jag som osannolikt. Vad jag kommer ihåg från grundläggande ekonomi så är det ingen bubbla idag eftersom vi har lågt utbud av bostäder men stigande efterfrågan. Så länge inte utbudet börjar öka så lär vi inte få en bubbla. Eller är jag helt fel ute?
Citera
2015-02-27, 11:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelsblått
Eller är jag helt fel ute?
Korrelationen mellan efterfrågan på hus och prisökningar på hus är svag. Däremot är korrelationen mellan tillgången till billiga krediter och prisökningar stark.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/bostadsbrist-inte-bakom-bostadsbubblan.html?m=1

Fel tråd också.
Citera
2015-02-27, 12:55
Medlem
Tammers avatar
http://www.svd.se/naringsliv/bnp-steg-klart-mer-an-vantat_4368279.svd#xtor=AD-500-%5Bsvd%5D-%5Btf_huvudspalt_1502%5D-%5Bintegrati on%5D-%5Baftonbladet%5D-%5Bettan%5D-%5B29%5D

Nu lyfter svensk ekonomi, vad kan detta betyda för Stockholmsbörsen?
BNP upp 2,7 på ett år, konsumtionen ökar, både export och import ökar.
Citera
2015-02-27, 13:05
Medlem
Skulle sitta så jävla skönt med en stor sättning, innan vi fortsätter tutta vidare. -15% på ett par dagar eller nåt åt det hållet.
Citera
2015-02-27, 18:57
Medlem
Tammers avatar
Japp, det bara fortsätter. Uppåt idag också, nu har vi i praktiken nått 1700-nivån...
Sannolikt nya höjder nästa vecka, allt pekar uppåt. Konsumtionen, BNP, svensk ekonomi är urstark. Tippar på att vi har ytterligare 4-5 års uppgång framför oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in