2015-02-24, 15:51
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Varför antar du att Guds sista budskap är obegripligt för människan?

Om det var så uppenbart så skulle den här frågan inte ställts.
Citera
2015-02-24, 15:54
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
I så fall var den allsmäktige guden inte tillräckligt pedagogisk och kunnig över hur min hjärna fungerar när han inte kunde presentera sin information på det ultimata sättet, vilket är ett motbevis mot argumentet att guden är allsmäktig.

Om djävulen lurat mig, då betyder det att gud har förlorat mot djävulen och att djävulen är mäktigare än gud. Även det ett argument mot en allsmäktig gud.

Som jag ser det så kan det bara betyda 3 saker att jag inte har sett några budskap från gud.
1. Guden är inte allsmäktig.
2. Guden vill inte att jag ska veta om dennes existens och vilka budskap som är ifrån gud.
3. Guden finns inte.
Kan vara så här också.
1. Gud är allsmäktig.
2 Gud vill att jag skall söka vetskapen själv för att bli sann för min egen skull. Inte Guds.
3. Guden finns endera överallt, inom dig så du vet inte vad som är GUD egentligen.
Citera
2015-02-24, 15:56
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Kan vara så här också.
1. Gud är allsmäktig.
2 Gud vill att jag skall söka vetskapen själv för att bli sann för min egen skull. Inte Guds.
3. Guden finns endera överallt, inom dig så du vet inte vad som är GUD egentligen.
Tror du att bibeln och koranen förmedlar guds ord?
Citera
2015-02-24, 15:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Tror du att bibeln och koranen förmedlar guds ord?
Jag tror att ALLA heliga skrifter innehåller en kärna av sanning. Jag tror att alla människor runt omkring på vår planet på ett eller annat sätt får ta del av det Gudomliga.
Till och med de som inte tror.
Citera
2015-02-24, 15:59
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
1. Läs valfri helig skrift! Tycker du allt är bra och enkelt förklarat för oss människor? Inga konstigheter alls?
2. Helt obegripligt!
1. Jag har läst lite av Bibeln och Koranen. Det finns några delar som är enkla att att förstå, andra lite svårare. Det kanske beror på oss, jag vet inte?

2. Nja, att allt är helt obegripligt håller jag inte med om.
Citera
2015-02-24, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Har du någon gång objektivt satt dig in i heliga skrifter och under en längre tid och neutralt granskat innehållet ur alla tänkbara vinklar?
Hur ska man någonsin kunna avgöra vad som är "alla tänkbara vinklar"? Det finns kanske tankegångar och resonemang som är en tänkbar vinkel, men som du inte tänkt på. Eftersom du inte tänker på just den så kommer du inte ha granskat texten från alla tänkbara vinklar. Det är omöjligt att veta när det är slut på tänkbara vinklar.

Ett exempel, har du tänkt på att det är oändligt med siffror mellan siffran 0 och siffran 1? Och oändligt med siffror mellan 0.000000001 och 0.000000002? Men matematiken fungerar alldeles utmärkt ändå. Det kanske var en vinkel du inte hade tänkt på.
Citera
2015-02-24, 16:01
Medlem
Citat:
Är det bara jag som tycker att en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, borde ha skickat sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder så att alla människor i alla tider i alla länder hade begripit detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?

Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder borde handla om mera än en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?

Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider borde handla om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?
Varför ett sista budskap? Menar du senaste? Det är förutsagt att Gud skule ge oss sin ande så att vi får veta hans budskap till oss direkt. Alla är inte profeter, så därför behöver inte Gud visa sig genom en uppenbarelse utan genom vardagliga saker. Det du beskriver är alltså redan verklighet.

Men i er förblir den smörjelse (sanningens/helig ande) som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom. 1Joh 2:27

Han gav dem också en liknelse: ”Kan väl en blind leda en blind? Ramlar inte båda i gropen? Lärjungen är inte förmer än sin lärare, men när han är fullärd blir han som sin lärare. Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. Luk 6:39-42

Alla ska bli himmelrikets lärjungar och lära känna Gud, så som det är förutsagt.

De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: ”Lär känna Herren”, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas. Jer 31:34

Förr i tiden fick alla judar lära sig Moses lag, men nu får alltså alla undervisning av Herren själv - genom anden. Men då gäller det att vara flitig och LYSSNA på vad Anden säger!
Senast redigerad av Bassiehof 2015-02-24 kl. 16:15.
Citera
2015-02-24, 16:03
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Nu förstår jag att du inte förstår att det var frågor jag ställde och inte påståenden.
Jag försöker bara förstå det du förstår och inte det jag förstår. Hängde du med där?
Citera
2015-02-24, 16:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Hur ska man någonsin kunna avgöra vad som är "alla tänkbara vinklar"? Det finns kanske tankegångar och resonemang som är en tänkbar vinkel, men som du inte tänkt på. Eftersom du inte tänker på just den så kommer du inte ha granskat texten från alla tänkbara vinklar. Det är omöjligt att veta när det är slut på tänkbara vinklar.

Ett exempel, har du tänkt på att det är oändligt med siffror mellan siffran 0 och siffran 1? Och oändligt med siffror mellan 0.000000001 och 0.000000002? Det kanske var en vinkel du inte hade tänkt på.
Jodå jag menar allt vi har som kunskap i dag och allt vi ännu inte hittat. Jag tror personligen att den person som till exempel är expert på sitt område. Låt oss säga metafysik, fysik med mera, stagnerar och låser sig specifikt till det området som kanske skulle kunna passa in i ett annat sammanhang.
Det är väl just det allt handlar om. Att vinklarna är oändliga men att vi skall hitta de vinklar man ej ännu hittat.
Tänka utanför boxen så att säga.
Leta efter den sjunde pricken i tärningen. Våga vara så att säga galen och ologisk nu då
Citera
2015-02-24, 16:15
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Jag försöker bara förstå det du förstår och inte det jag förstår. Hängde du med där?
Om du försöker svara på frågorna så får vi se om jag hänger med men dina omfokuserade slingranden försöker jag inte ens hänga med i så jag tar om det igen:
Citat:
Är det bara jag som tycker att en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, borde ha skickat sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder så att alla människor i alla tider i alla länder hade begripit detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?

Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder borde handla om mera än en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?

Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider borde handla om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?
Citera
2015-02-24, 16:19
Medlem
o0Halal0os avatar
Jag formulerar om frågorna så får jag se om det går bättre att svara:

Kan någon förklara varför en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, skickade sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder utan att formulera sig så att alla människor i alla tider i alla länder begriper detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?

Kan någon förklara varför en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder handlar mest om en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?

Kan någon förklara varför en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider inte handlar om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?
Citera
2015-02-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Rätta mig om jag missförstått. Det är något jag inte fattar med Gud. Han vill att människorna ska bli perfekta och fria från synd som han? Varför gjorde han inte människorna så från början? Det är som att veta hur du ska sätta ihop en bil men istället sätter du med flit ihop den fel och sen skyller du på bilen att den inte funkar.

synd är att inte tro på Gud.
från början ville Gud att människor skulle tro på honom, men det ändrade sig på vägen ( eva och Adam )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in