Citat:
Ursprungligen postat av
o0Halal0o
Är det bara jag som tycker att en allsmäktig gud som är oberoende av tid och rum, borde ha skickat sitt sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder så att alla människor i alla tider i alla länder hade begripit detta budskap utan tolkning av experter på forntidsarabiska?
Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider i alla länder borde handla om mera än en beduinrövares krigshärjningar i Arabien på 600-talet?
Är det bara jag som anser att en allsmäktig guds sista budskap till alla människor i alla tider borde handla om sådant som är allmängiltigt för alla människor i alla tider i alla länder?
Varför ett sista budskap? Menar du senaste? Det är förutsagt att Gud skule ge oss sin ande så att vi får veta hans budskap till oss direkt. Alla är inte profeter, så därför behöver inte Gud visa sig genom en uppenbarelse utan genom vardagliga saker. Det du beskriver är alltså redan verklighet.
Men i er förblir den smörjelse (sanningens/helig ande) som ni har fått av honom, och ni behöver ingen lärare. Ty hans smörjelse undervisar er om allt – den talar sanning och inte lögn. Gör som den har lärt er: förbli i honom. 1Joh 2:27
Han gav dem också en liknelse: ”Kan väl en blind leda en blind? Ramlar inte båda i gropen? Lärjungen är inte förmer än sin lärare, men när han är fullärd blir han som sin lärare. Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? Hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, när du inte ser bjälken i ditt eget? Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. Luk 6:39-42
Alla ska bli himmelrikets lärjungar och lära känna Gud, så som det är förutsagt.
De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: ”Lär känna Herren”, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jag skall förlåta dem deras skuld, och deras synd skall jag inte längre minnas. Jer 31:34
Förr i tiden fick alla judar lära sig Moses lag, men nu får alltså alla undervisning av Herren själv - genom anden. Men då gäller det att vara flitig och LYSSNA på vad Anden säger!