2015-02-24, 16:56
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Håller sannolikt inte ? Misstänker du att koranen kan hålla ?

mitt svar är och förblir: koranen håller inte för en vetenskaplig prövning.

Beror som sagt på tolkningen man gör av koranen, en del hävdar att den motsäger evolutionen likt bibeln medan andra säger att den inte gör det. Jag har inte djupdykt i varenda tolkning, men jag misstänker att de flesta tolkningar inte håller, någon kanske håller i avseendet att det inte går att motbevisa. Men för all del, visa den delen som inte håller, någon vänlig muslim kanske kommer med en annan tolkning.

Givetvis, så fort vi slänger in en allsmäktig jävel i ekvationen så är det mesta möjligt, inkl. adam eva och ormen, även om alla bevis pekar på motsatsen.
Citera
2015-02-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Det var tanken men din kommentar gör den här frågan relevant eftersom jag inte nämner koranen i trådstarten.

Hur känner du till guds vilja?

Om du hänvisar till bibeln blir det ett logiskt problem eftersom det leder till ett cirkelresonemang.

En allsmäktig gud som har all makt över allt i oändligheten från evighet till evighet, har sannolikt samma engagemang i allt liv från minsta bakterie till elefanter och blåvalar samt i allt tänkbart liv i oändlighetens kosmos.

Om denne gud bekymrar sig över en enskild jordmänniskas handel och vandel, är det en småaktig gud enbart värd skepsis i bästa fall.

Koranen: NEJ. jag känner inte till koranen Allah / Gud eftersom jag inte är muslim. Kommer aldrig att bli en muslim heller.

Så NEJ, jag känner inte till guds vilja, eftersom jag inte är muslim.
Citera
2015-02-24, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Beror som sagt på tolkningen man gör av koranen, en del hävdar att den motsäger evolutionen likt bibeln medan andra säger att den inte gör det. Jag har inte djupdykt i varenda tolkning, men jag misstänker att de flesta tolkningar inte håller, någon kanske håller i avseendet att det inte går att motbevisa. Men för all del, visa den delen som inte håller, någon vänlig muslim kanske kommer med en annan tolkning.

Givetvis, så fort vi slänger in en allsmäktig jävel i ekvationen så är det mesta möjligt, inkl. adam eva och ormen, även om alla bevis pekar på motsatsen.

ja, eller muhammed.
Citera
2015-02-24, 16:59
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä. Har du? Igår undrade du om det var gud eller satan någon beskrev när denne påpekade vad som stod i GT (om gud).
Ja det påpekade jag och det står jag för också. Vem kan ligga bakom detta uttalande? Hur känner vi Gud, hur känner vi Satan?
Jag är intresserad av allt som har med teologi att göra och slukar allt med hull och hår. Hade även det intresset under mina ateistiska perioder under livet.
Jag kan inte påstå att jag kan alla skrifter utantill. Då ljuger jag. Men jag kollar kritiskt och objektivt då jag läser eller pratar om sakfrågorna i religioner och tänker utanför boxen väldigt mycket och ur alla möjliga vinklar.
Ett intresse jag har i existentiella frågor.
Jag tror sedan på Gud på ett kanske udda sätt men jag är övertygad om att det inte finns en enda individ som tänker EXAKT likadant.
Så vi är nog alla unika i vårt slag.
Citera
2015-02-24, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o0Halal0o
Det var grundtanken men din kommentar leder till den här frågan:

Hur känner du till guds vilja?

Om du hänvisar till bibeln blir det ett logiskt problem eftersom det leder till ett cirkelresonemang.

En allsmäktig gud som har all makt över allt i oändligheten från evighet till evighet, har sannolikt samma engagemang i allt liv från minsta bakterie till elefanter och blåvalar samt i allt tänkbart liv i oändlighetens kosmos.

Om denne gud bekymrar sig över en enskild jordmänniskas handel och vandel, är det en småaktig gud enbart värd skepsis i bästa fall.

om Grundtanken var med din trådstart att få svar på dina frågor, är det märkligt att du frågar mig om " Hur känner du till Guds vilja " är det inte viktigare för dig att få svar på dina frågor i ditt inlägg än att hoppa på någon annan och hitta på en annan fråga som inte har med trådstarten att göra.
Citera
2015-02-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det påpekade jag och det står jag för också. Vem kan ligga bakom detta uttalande? Hur känner vi Gud, hur känner vi Satan?
Jag är intresserad av allt som har med teologi att göra och slukar allt med hull och hår. Hade även det intresset under mina ateistiska perioder under livet.
.

Så om du läser bibeln eller koranen tänker du: vem ligger bakom detta uttalande, är det satan eller Gud ?
Citera
2015-02-24, 17:09
Medlem
Ereses avatar
Citat:
Jag kan inte påstå att jag kan alla skrifter utantill

Vore ju taskigt att klandra dig för det med tanke på att du bara använder 3 % av hjärnan
Citera
2015-02-24, 17:14
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Så om du läser bibeln eller koranen tänker du: vem ligger bakom detta uttalande, är det satan eller Gud ?
Jag ser texterna och låter de leva. Inte böckerna i sig. Fattar du?
Senast redigerad av goran744 2015-02-24 kl. 17:17.
Citera
2015-02-24, 17:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Vore ju taskigt att klandra dig för det med tanke på att du bara använder 3 % av hjärnan
Ja välkommen i gänget hörru, eller tror du att du är unik och använder din hjärnkapacitet till 100%?
You are so welcom!
Citera
2015-02-24, 17:20
Medlem
Citat:
Jag ser texterna och låter de leva. Inte böckerna i sig. Fattar du?

nej, du låter texterna leva med satan & Gud, eller hur menar du ?
Citera
2015-02-24, 17:20
Medlem
Ereses avatar
Citat:
tror du att du är unik och använder din hjärnkapacitet till 100%?

Nej. Jag tror att alla gör det. Eller snarare vet. Det skulle du också ha gjort om du läst min länk som du hoppade över.
Citera
2015-02-24, 17:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
nej, du låter texterna leva med satan & Gud, eller hur menar du ?
Jag menar exakt det jag skrev. Ingen liknelse eller metafor i mitt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in