2015-02-24, 00:23
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Du skriver om Jesus när jag pratar om zoroastrism, det går inte ihop liksom

Så varför skrev du själv då:

Citat:
Om man skulle tolka det som en kristen skulle det lyda: Det finns en god och en ond, alltså Gud och djävulen och i hela universum finns det positiv energi och negativ energi. Gud finns i alla och djävulen finns i alla men om man har mer gott i sig så är man mer åt Guds håll och har mer positiv energi.
Citera
2015-02-24, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Choklad kom före universum? Hur tänkte du här?
Vadå tänka? Det kanske känns rätt? I hjärtat.....
Citera
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Va? Du kan lika gärna be mig berätta vilket avsnitt av Fragglarna som är det mest logiska.

Men då så, den mest logiska religionen är zoroastrism eftersom det faktiskt finns läran om något i den och inte bara tro.
Citera
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan inte välja att tro på någon gud. Kan du?
Jag har valt det som finns inom mig i mitt hjärta och som passar förträffligt med den Gud är och den han vill att jag skall vara för min egen skull.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag vet vad Satan är och Gud samt Jesus och alla profeter. Inget jag har hittat på. Bevisen finns i skrifter.

Sånt är bara "bevis" i din slingre-retorik.

Citat:
Där kan du själv lära känna Satan och Gud och vad de står för.

Men din retoriska världsbild har minimal relevans för normalt fungerande människor.

Citat:
Du vet antagligen själv vad som är gott och ont.

I "absolut" betydelse?
Citera
2015-02-24, 00:26
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Så varför skrev du själv då:

För att hade du läst mitt första inlägg om zoroastrism hade du förstått. Det jag menade var att lägga in gud och djävulen från kristendomen istället för dualismen i zoroastrismen så att du skulle förstå lättare.
Citera
2015-02-24, 00:27
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tacka för det. Gud är väl (nästan) allt enligt dom flesta troende?
Ja! vad tror du själv att GUD är/inte är?
Citera
Medlem
Citat:
Gud är kärleken.

3 mosebok ( lagboken )
kap 24:13-14.

13Herren talade till Mose:

14Mannen som förbannat skall föras utanför lägret. Alla som har hört orden skall lägga händerna på hans huvud, och hela menigheten skall stena honom.

OM Gud är kärleken HUR kan Gud tycka att stena en man till döds är kärlek ?
Citera
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Men då så, den mest logiska religionen är zoroastrism eftersom det faktiskt finns läran om något i den och inte bara tro.

Ok, fast pastafarianismen har mängder av bildbevis för pastaguden. Det du!
Citera
2015-02-24, 00:28
Medlem
Lothbroks avatar
När tror ni människan tröttnar på kristendomen och hittar på någon helt ny religion med en ny gud? Ungefär som när vi övergick från asatron och blev kristna. 200år ? 1000 år? Jag tror på ungefär 200 år, människan blir ganska lätt uttråkad numera.
Citera
2015-02-24, 00:28
Medlem
Citat:
Jag har valt det som finns inom mig i mitt hjärta och som passar förträffligt med den Gud är och den han vill att jag skall vara för min egen skull.
Då kan du välja att inte tro på Gud imorgon? Du har säkert samma svar på den frågan som jag ang. om jag kan välja att börja tro på Gud imorgon.
Citera
2015-02-24, 00:29
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Men vad är poängen med budordet? Hade ingen sagt till dig att inte tro på andra gudar så hade du antagligen inte tänkt tanken själv från början? Då blir budordet meningslöst...

Det fanns säkert hundratals som sprang omkring i öknen, bland bergen och/eller inne i städerna och skrek om att just de var Gud eller den utvalde vid den tiden, tror jag. Det var nog för att inte få folk att lyssna på dessa som budordet utformades så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in