2014-05-02, 10:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Förre gången du försökte dig på detta spår gick det inte så bra. Har du utvecklat ditt resonemang omkring det sen dess?
Nej det har jag aldrig skrivit om tidigare, men din brist på kunskap i fysik kanske vilseleder dig?

En fyrkantig fågelskrämma som tror på vetenskapen har inte den mest stabila grund att stå på, eftersom vetenskapen själv inte är grundlagd stabilt.

Visst, vi har anledning att se det som att jorden rör sig runt solen och att vetenskapen är ett systematiskt och framgångsrikt sätt att samla alltmer sofistikerad och användbar kunskap, men sanning är någonting annat.
Citera
2014-05-02, 10:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Nej det har jag aldrig skrivit om tidigare,

Jaså.

Citat:
men din brist på kunskap i fysik kanske vilseleder dig?

Min fysikkunskap brukar duga.

Citat:
En fyrkantig fågelskrämma som tror på vetenskapen har inte den mest stabila grund att stå på, eftersom vetenskapen själv inte är grundlagd stabilt.

Jodå, men den är såklart inte "absolut". I samband med filosofi är vetenskapen dock mycket överlägsen teo-metafysiska spekulationer.

Citat:
Visst, vi har anledning att se det som att jorden rör sig runt solen och att vetenskapen är ett systematiskt och framgångsrikt sätt att samla alltmer sofistikerad och användbar kunskap, men sanning är någonting annat.

Och med "sanning" refererar du till vilken definition eller vilket koncept?
Citera
2014-05-02, 10:17
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Har vi även anledning att se det som att Bibeln har fel när den påstår att en geocentrisk världsbild råder?
Citera
2014-05-02, 10:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Och med "sanning" refererar du till vilken definition eller vilket koncept?
Ska inte en sanning vara bevisbar enligt fyrkantiga fågelskrämmor? Börja med det! Bevisa att jorden rör sig runt solen eller referera till en vetenskaplig uppsats som bevisar det.
Citera
2014-05-02, 10:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Har vi även anledning att se det som att Bibeln har fel när den påstår att en geocentrisk världsbild råder?
Det var inte bara Bibeln som hävdade att solen kretsade kring jorden. Det tycktes så för de flesta. Men även om det inte är sant att jorden kretsar kring solen så är det betydligt mer adekvat att så sker.
Citera
2014-05-02, 10:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ska inte en sanning vara bevisbar enligt fyrkantiga fågelskrämmor?

Enligt vetenskap, logik (och delvist epistemologi/metafysik) skall en "sanning" givetvis vara bevisbar. Fågelskrämma-sanninger verkar vara annorlunda.

Citat:
Bevisa att jorden rör sig runt solen eller referera till en vetenskaplig uppsats som bevisar det.

Solens vinkeldiameter är i det närmaste konstant .... vilket naturligvis också kunne indikera geocentri. Skall jag motbevisa geocentrin för dig? Eller skall du bevisa geocentrin för mig?

Och om jag inte kan motbevisa geocentrin, får du då utrymme för ett "argument from ignorance" i form av god-of-gaps e.dyl.?
Citera
2014-05-02, 10:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Ett tecken som tyder på att Någon påverkat livet på jorden är månens uppkomst.

Månens bildande har påverkat jordens klimat till det avsevärt bättre, kanske har livsbetingelserna t.om. blivit optimala. Och astronomer uppträder på jorden just vid den tid när månskivan precis kan täcka solskivan sett från jorden.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2014-05-02 kl. 10:36.
Citera
2014-05-02, 10:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Enligt vetenskap, logik (och delvist epistemologi/metafysik) skall en "sanning" givetvis vara bevisbar. Fågelskrämma-sanninger verkar vara annorlunda.

Solens vinkeldiameter är i det närmaste konstant .... vilket naturligvis också kunne indikera geocentri. Skall jag motbevisa geocentrin för dig? Eller skall du bevisa geocentrin för mig?

Och om jag inte kan motbevisa geocentrin, får du då utrymme för ett "argument from ignorance" i form av god-of-gaps e.dyl.?
Om inte du kan bevisa att jorden rör sig kring solen, hur ska då jag kunna bevisa att att Gud finns? För mig är det uppenbart att människan inte har någon makt över Gud, och alltså inte heller kan bevisa Guds existens, men alla religioner tycks gå ut på att FÅ makt över Gud.
Citera
2014-05-02, 10:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var inte bara Bibeln som hävdade att solen kretsade kring jorden. Det tycktes så för de flesta. Men även om det inte är sant att jorden kretsar kring solen så är det betydligt mer adekvat att så sker.

Nu har du visst förlorat dig i ditt försök på att förminska vetenskapens betydelse till fördel för dina egna spekulationer. Vad är det egentligen du vill med denna sandlåda-betraktning om solsystemets natur?
Citera
2014-05-02, 10:38
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Eftersom masscentrum ligger vid Solens fotosfär som är en del av Solens yta så måste man väl ändå kunna säga att Jorden roterar runt Solen?
Citera
2014-05-02, 10:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nu har du visst förlorat dig i ditt försök på att förminska vetenskapens betydelse till fördel för dina egna spekulationer. Vad är det egentligen du vill med denna sandlåda-betraktning om solsystemets natur?
Tycker du jag förminskar vetenskapen eller dess betydelse? Det kan du inte bevisa att jag gör.

Det är du och en del andra som sitter i en sandlåda och leker med era begrepp från argumentationsanalysen, som ni inte ens lyckas översätta till svenska.
Citera
2014-05-02, 10:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Om inte du kan bevisa att jorden rör sig kring solen,

Jag har ju redan börjat, men det förstår du tydligen inte. Den vanliga visan från teistiska pådyvlare som opererar med strawmen om vetenskapen.

Citat:
hur ska då jag kunna bevisa att att Gud finns?

Du kunne börja med att förstå vad ett bevis är och när nån sättar igång med att presentera ett sånt för dig.

Citat:
För mig är det uppenbart att människan inte har någon makt över Gud, och alltså inte heller kan bevisa Guds existens, men alla religioner tycks gå ut på att FÅ makt över Gud.

Ad hoc-trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in