2015-01-03, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
allt okänt är inte mörkt.

I den betydelsen jag menar är det det.

Citat:
och Gud (som råkar vara skaparen till ormen också..)

Råkar ja. Inte skapad med avsikt däremot.

Det är bara så som naturen fungerar, mörkret i vår kunskap gör att lögnen finner livsutrymme där.

Man kan se det metaforiskt om man vill, men det är mer påtagligt än så anser jag.
Citera
2015-01-03, 01:41
Bannlyst
Hans egna ord.

Citat:
Jesaja 45

7 jag som danar ljuset och skapar mörkret, jag som giver lyckan och skapar olyckan. Jag, HERREN, är den som gör allt detta.
knappast att jag menar råkar som i att det inte var meningen men som Jesus säger;:
Citat:
Matt 18

Förförelser

6Men den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bäst om han fick en kvarnsten hängd om halsen och sänktes i havets djup. 7Ve dig, värld, med dina förförelser. Förförelserna måste ju komma, men ve den människa genom vilken de kommer.

8Om din hand eller din fot förleder dig, så hugg av den och kasta den ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad eller ofärdig än att kastas i den eviga elden med händer och fötter i behåll. 9Om ditt öga förleder dig, så riv ut det och kasta det ifrån dig. Det är bättre för dig att gå in i livet enögd än att kastas i helvetets eld med båda ögonen i behåll.

10Se till att ni inte föraktar någon enda av dessa små. Jag säger er att deras änglar i himlen alltid ser min himmelske faders ansikte.

lögnerna kommer säkert från den onde [närmast] det är sant.
Risken är stor att du är påverkad av honom själv när du i princip säger att bibelns Jesus är Satan.

Men lycka till. Satan kan vara riktigt rolig ibland.
Senast redigerad av hoppalagom 2015-01-03 kl. 01:50.
Citera
2015-01-03, 01:59
Medlem
Citat:
Hans egna ord.

knappast att jag menar råkar som i att det inte var meningen men som Jesus säger;:

lögnerna kommer säkert från den onde [närmast] det är sant.
Risken är stor att du är påverkad av honom själv när du i princip säger att bibelns Jesus är Satan.

Men lycka till. Satan kan vara riktigt rolig ibland.

Nja inte att Jesus är satan inte heller att ormen heter satan men att ormen är lögnen personifierad och att Jesus är ett av ormens redskap. Det kan lika gärna vara Muhammed eller någon annan lära som förmedlar "andliga" uppenbarelser till anhängarna. Lögn-anden är ormen, den säger sig vara sanningens ande men den ljuger (alltid).
Citera
2015-01-03, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Nja inte att Jesus är satan inte heller att ormen heter satan men att ormen är lögnen personifierad och att Jesus är ett av ormens redskap. det kan lika gärna vara Muhammed eller någon annan lära som förmedlar "andliga" uppenbarelser till anhängarna. Lögn-anden är ormen, den säger sig vara sanningens ande men den ljuger (alltid).
Gud är ande och han ljuger aldrig.

Däremot har han skapat våran förmåga till att ljuga. Och som i fallet med dig, som dillar om sånt du inte har en verklig aning om och garanterat är ute på djupt vatten, så är det uppenbart att han låter oss ljuga.
Citera
2015-01-03, 02:04
Medlem
Citat:
Gud är ande och han ljuger aldrig.

Däremot har han skapat våran förmåga till att ljuga. Och som i fallet med dig, som dillar om sånt du inte har en verklig aning om och garanterat är ute på djupt vatten, så är det uppenbart att han låter oss ljuga.

Det är den som lever av mörkret och inte tål ljuset som ljuger. Den som bara kan hävda sig så länge det inte finns bevis. Din Jesus t.ex.
Citera
2015-01-03, 02:07
Medlem
Citat:
Det är den som lever av mörkret och inte tål ljuset som ljuger. Den som bara kan hävda sig så länge det inte finns bevis. Din Jesus t.ex.

Men även när det finns bevis, som att jorden är 4,5 miljarder år eller att evolutionen är ett faktum, så slingrar den sig undan och antingen skruvar lite på lärans betydelse eller förnekar sanningen mer direkt.
Citera
2015-01-03, 02:08
Bannlyst
Citat:
jag har också begrundat en del om varför Gud gömmer sig för världen men han lämnar en del ledtrådar i bibeln. Du kanske inte har läst den?

Min Jesus är min Gud och frälsare. Han ÄR ljuset och jag är ljusets barn.
Citera
2015-01-03, 02:09
Bannlyst
Citat:
Men även när det finns bevis, som att jorden är 4,5 miljarder år eller att evolutionen är ett faktum, så slingrar den sig undan och antingen skruvar lite på lärans betydelse eller förnekar sanningen mer direkt.
Vad har [din?] Jesus sagt om jordens ålder?
Citera
2015-01-03, 02:20
Medlem
Citat:
Gud är ande

Nej, han är en människa.

Citat:
och han ljuger aldrig.

Han vill inte det helst, nej.

Men lögn-anden däremot, ljuger alltid och den vet om det.

Citat:

Ljuga är att medvetet vilseleda/föra bakom ljuset, man ljuger inte om man tror på det man säger även om man misstar sig.

Se definitionen av lögn på wikipedia.
Citera
2015-01-03, 03:37
Medlem
WeAreAlls avatar
Här är jag!
Citera
2015-01-03, 03:38
Medlem
Citat:
Vad har [din?] Jesus sagt om jordens ålder?

Jag menar läran om bibelns Gud antingen vrids så den passar in på det vi vet, alternativt förnekar det. Det är så ormen (som bara kan leva i okunskapens mörker) gör, och Jesus-myten är en av dennes medel som f.ö. är rätt kraftfullt i och med dess förklädnad till Guds likhet.

Men den röjer sin ondska och sitt bedrägeri genom att kräva tro och tillbedjan under hot om straff. Dessvärre kan den som tror undfå en andlig övertygelse eftersom andemakten kan övertyga en människa om "synd och bristfällighet" av densamme. Eftersom sånt som vi av naturen vill göra är synd enligt den "icke-mänskliga Guden" så har lögnen getts huggklor som den kan borra in i den som tror på den.

Han är inte att leka med den där, han har sina redskap, kallar oss syndare och erbjuder "en utväg" och den som är mindre kritisk eller är intimiderad/lockad av bibeln blir ett lätt byte. Det kommer inget gott från andevärlden, människor däremot är oftast bra. Det mesta ont jag sett kommer från mörkrets makter (med mörker menar jag området där inte kunskapens ljus nått in och där orm-anden bor) och förstör ofta för människorna. Bäst för en människa är att vara herre över sitt eget liv och inte släppa in någon ande alls.
Citera
2015-01-03, 04:55
Bannlyst
är du säker på att vi pratar om samma Jesus?

jag känner nämnligen inte igen min i det du beskriver alls

Du kanske tänker på koranens Jesus. Han som aldrig korsfästes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in