2015-02-24, 00:05
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuattroCarl
https://www.youtube.com/watch?v=H-5NaCPE6j8
Tack! Tänkte iofs på bilder från Debaltsevo men det där lär väl vara samma trupp. Finns det nån klarhet i var de kommer ifrån?
2015-02-24, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Okej, då förstår jag, missuppfattade dig.
Ryssland får stå till svars för sitt eget agerande, det är inte ett legitimt argument att rättfärdiga sitt dåliga beteende med att andra gör fel.
Men svaret på din fråga är mycket enkelt, den svenska insatsen i Afghanistan är sanktionerad av FN:s säkerhetsråd.
Men det är

Men om det är rätt att försvara sitt land bortom dess gränser, vilket jag antar att du anser, varför skulle man då vilja försvara sig mot en försvarsallians?
Ett snabb svar på din fråga:
"A quick review of NATO's track record with regard to "ensuring security and stability" in Libya, Iraq, Afghanistan and Kosovo does not exactly inspire confidence."
http://thenation.com/article/181521-2014-nato-summit-giving-war-chance
2015-02-24, 00:18
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny999
Låter som det är oerhört fritt hur man beter sig under detta krig för de ryska soldaterna. Får de ta sovmorgon också? Får de låta bli att anfalla under dåligt väder? Hur kan en sån arme där man får göra exakt hur man vill rimligen kunna fungera alls?

Ryska frivilliga i de separatistiska förbanden i Ukraina kan resa hem när de vill, ja. Under tiden de är där och slåss måste de givetvis följa order.
2015-02-24, 00:21
Medlem
Citat:
Vad Ryssland vill i Ukraina är inte ett helt annat ämne, i sådana fall är du i fel tråd.
Såklart att kriget i Donbass påverkar Ryssland.
Om soldaterna kan skydda Ryssland har jag aldrig diskuterat tidigare.
Men om soldaterna är i Donbass för att skydda Ryssland, vad är det de skyddar sig mot?
Bra fråga. Jag tror det handlar om att hindra externa problem från att övergå in i Ryssland, t.ex. nationalistiska strömningar.
2015-02-24, 00:26
Medlem
Citat:
Det vet jag ju inte och har aldrig hävdat att så är fallet heller men det antyddes i artikeln som diskuterades. Ryssland får stå till svars för sitt eget agerande, det är inte ett legitimt argument att rättfärdiga sitt dåliga beteende med att andra gör fel.
Häng med!
"Once Mr Yanukovych had gone, American envoys offered Ukraine’s interim government $25 billion to place missile defences on the Russian border, in order to shift the balance of nuclear power towards America."
http://www.economist.com/news/briefing/21643220-russias-aggression-ukraine-part-broader-and-more-dangerous-confrontation
2015-02-24, 00:29
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Det är väl närmast en filosofisk fråga. Båda sidor i konflikten producerar propaganda. Finns det då inga frivilliga alls på någon av sidorna, menar du? Det blir löjligt att resonera så.
Jag menar att det finns frivilliga på båda sidor i detta krig. Däremot antyder artikeln att frivilliga från Ryssland utsätts för “political commissars” som givetvis arbetar för att människorna ska fatta beslut i en viss riktning.
Men vad som är helt frivilligt blir ju som du skriver närmast en filosofisk fråga. Men varför skickar man "political commissars" till soldaterna om man inte vill påverka (manipulera) dem?
Citat:
Hursomhelst har de möjlighet att ta reda på precis så mycket de vill. Det finns Putin-fientlig media i Ryssland som ger en helt annan bild i varje upptänklig fråga. Ingenting hindrar dem heller från att via nätet ta del av en störtflod av propaganda från den ukrainska regimen och dess medier.
Ryssland ligger på 152:a plats på Reportrar utan gränsers Pressfrihetslista 2015, att hävda att de har möjlighet att ta reda på precis hur mycket de vill är kanske lite magstarkt. Visst finns det kanske Putin-fientlig media i Ryssland men hur många lyckas söka upp den.
Citat:
Om de slår på ryska LifeNews och tittar på Semyon Pegovs reportage från kriget i Ukraina får de dessutom en extremt god bild av vad som pågår, mycket bättre än du får av våra svenska propagandaindränkta tv-kanaler och tidningar.
Det är dylika påståenden som gör att din trovärdighet sjunker till bottennivå. Påstå inte att du som sitter bakom ett skrivbord i Sverige vet vad som förmedlar situationen i Ukraina "extremt gott".
2015-02-24, 00:37
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Häng med!
"Once Mr Yanukovych had gone, American envoys offered Ukraine’s interim government $25 billion to place missile defences on the Russian border, in order to shift the balance of nuclear power towards America."
http://www.economist.com/news/briefing/21643220-russias-aggression-ukraine-part-broader-and-more-dangerous-confrontation

Fortfarande gör de väl som de vill i sitt egna land? Nej just nu e ju Putin o gör som han vill i deras land.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ryssland är ju stämplad som 5:e värsta landet avseende fängslade och mördade journalister. Ukraina finns inte ens med.
Men attt figurera i mindre smickrande listor och rapporter över olika övergrepp, korruption, miljön mm är tyvärr Rysslands lott numera. Ukraina agera i alla fall och blir allt mer rättsäkert medan det omvända sker i Ryssland. De räcker ju att följa nyhetera för att få den bilden bekräftad. Det som inte dödar härdar ju och Ukrainska folket är nog rejält härdade och enade i sin avsky för Putin.

Ukraina blir INTE mer och mer rättsäkert. Helsingforskommitens representant anser att den nuvarande ledningen använder rättsapparaten på samma sätt som Janukovytj, dvs till att spärra in politiska motståndare.
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ett snabb svar på din fråga:
"A quick review of NATO's track record with regard to "ensuring security and stability" in Libya, Iraq, Afghanistan and Kosovo does not exactly inspire confidence."
http://thenation.com/article/181521-2014-nato-summit-giving-war-chance
"Page Not Found"

Citat:
Häng med!
Varför ger ett missilförsvar Ryssland rätt att angripa Ukraina?
2015-02-24, 00:39
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Ukraina blir INTE mer och mer rättsäkert. Helsingforskommitens representant anser att den nuvarande ledningen använder rättsapparaten på samma sätt som Janukovytj, dvs till att spärra in politiska motståndare.

Men för helvete, det e ett krigstillstånd i landet.
Jag vet inte vad man ska göra, om man ska fortsätta mata trollen i tråden eller om man bara ska lägga ner, för de kommer inte med något nytt, och ingen vettig människa orkar sitta o prata samma tjack kackel dagarna i ända, de får väl sitta framför sina skärmar o prata med sig själv för min del.

Det e ju som att prata med nån som har alzheimer.
Senast redigerad av QuattroCarl 2015-02-24 kl. 00:41.
2015-02-24, 00:40
Medlem
Citat:
Det vet jag ju inte och har aldrig hävdat att så är fallet heller men det antyddes i artikeln som diskuterades. Ryssland får stå till svars för sitt eget agerande, det är inte ett legitimt argument att rättfärdiga sitt dåliga beteende med att andra gör fel.

För er liberaler är "dåligt" synonymt med det som är dåligt för den nya världsordningen och era kosmopolitiska eftersträvanden att korrumpera världens alla folkslag med den rotlösa demokratiska religionen.
2015-02-24, 00:42
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Det är inte vad jag menar. Jag talar om att det går att försvara sitt land bortom sitt lands gränser. Vad får dig att tro att våra soldater är så mycket smartare när dom krigar för "demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet" i Afghanistan?

Svensk trupp i Afghanistan blev inbjudna av regeringsmakten i Afghanistan.

Jag tror inte Kiev har ringt Putin och bett honom invadera landets östra delar medels mekaniserade förband och avancerade ground to air skydd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in