2015-02-23, 22:37
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
helt sant, jesus kom med det nya förbundet = evangelium.

Och då måste väl Muhammed ha kommit med det ultimata?
Citera
2015-02-23, 22:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
hört talas om helvetet ? Finns en religion som hotar glatt med " brinna i helvetet " det är en Gud som påstår det.
Jag är inte rädd för helvetet och vet att Gud ej kastar människor i elden. Sådant gör endast en ond varelse. Du väljer vem du skall tro på. Det gör jag.
Säger en människa till mig att jag skall till helvetet så vänder jag ryggen till. Dödar den mig för att jag ej vänder om till det den vill så får den göra det. Jag litar på att Gud finns där och jag vet att jag skall dö en dag ändå.
Människor gör inget annat än hotar varandra. Om du inte....så skall jag....osv. Mänskligt verkar det som.
För mig ÄR Guds existens i livet och i döden.
Citera
2015-02-23, 22:40
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så därför är "arguments from ignorance" OK?

Men DET "vet" du.
Ja det VET jag.
Citera
2015-02-23, 22:41
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag är inte rädd för helvetet och vet att Gud ej kastar människor i elden. Sådant gör endast en ond varelse. Du väljer vem du skall tro på. Det gör jag.
Säger en människa till mig att jag skall till helvetet om så vänder jag ryggen till. Dödar den mig för att jag ej vänder om till det den vill så får den göra det. Jag litar på att Gud finns där och jag vet att jag skall dö en dag ändå.
Människor gör inget annat än hotar varandra. Om du inte....så skall jag....osv. Mänskligt verkar det som.

Om denne försökte döda mig skulle jag springa så fort som möjligt.
Citera
2015-02-23, 22:42
Medlem
Citat:
Det får du tycka om du vill. Du får tycka att Gud är ett svin. Det tycker inte jag i alla fall. Det finns orsaker och anledningar till allt. Vi vet inte mer än ett litet sandkorn om vad som hände och varför det hände och varför Gud gjorde det han gjorde.
Gud slöt dock ett förbund med oss att aldrig mer göra det han gjorde och har heller inte gjort det.
Hur läser du GT för att "tycka" att Gud verkar vettig? Utan väldigt mycket cherrypicking så går det inte att komma fram till att Gud är god och rättvis. Eftersom vi inte vet varför Gud gjorde som hen gjorde så måste "vi" väl anta att hen är som bibeln beskriver? Hur ska man veta vilka delar som är sann. Göra som dom flesta kristna och blunda för dom hemska sakerna Gud har gjort?
Citera
2015-02-23, 22:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Om denne försökte döda mig skulle jag springa så fort som möjligt.
Jag med.
Citera
2015-02-23, 22:46
Medlem
Citat:
Säger en människa till mig att jag skall till helvetet så vänder jag ryggen till. Dödar den mig för att jag ej vänder om till det den vill så får den göra det. Jag litar på att Gud finns där och jag vet att jag skall dö en dag ändå.
Jo,människor gör mycket mer än hotar varandra. Jag hotar väldigt sällan folk. Och aldrig om våldsamma saker. Och hur vet du att inte Gud kastar människor i elden?
Citera
2015-02-23, 22:46
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur läser du GT för att "tycka" att Gud verkar vettig? Utan väldigt mycket cherrypicking så går det inte att komma fram till att Gud är god och rättvis. Eftersom vi inte vet varför Gud gjorde som hen gjorde så måste "vi" väl anta att hen är som bibeln beskriver? Hur ska man veta vilka delar som är sann. Göra som dom flesta kristna och blunda för dom hemska sakerna Gud har gjort?
Inte blunda. Öppna dina ögon. Se det du inte vill se, hör det du inte vill höra.
Vad står det mer i Bibeln då? Förutom det du ogillar?
Helheten!
Varför cherrypickar du endast de dåliga bitarna du då? ser du inget annat?
Citera
2015-02-23, 22:47
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ismail
Det finns säkert flera sätt att lära känna Gud. Kanske genom att studera naturen och inse dess komplexitet och skönhet? Vissa tror, andra inte. Det är individuellt.

Det är ju den, man kan tro men inte veta. Svårt beslut faktiskt.
Citera
2015-02-23, 22:48
Medlem
Citat:
Och då måste väl Muhammed ha kommit med det ultimata?

muhammed är ingen profet, han är en politiker som ville ena mekka och medina under samma fana.
Citera
2015-02-23, 22:48
Medlem
Citat:
Inte blunda. Öppna dina ögon. Se det du inte vill se, hör det du inte vill höra.
Vad står det mer i Bibeln då? Förutom det du ogillar?
Helheten!
Varför cherrypickar du endast de dåliga bitarna du då? ser du inget annat?
Jo,men dom bitarna stör mig inte. Varför cherrypickar du och tycker Hitler gjorde elaka saker?
Citera
2015-02-23, 22:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Det är ju den, man kan tro men inte veta. Svårt beslut faktiskt.
Då du slutar leta bevis som din hjärna skall logiskt förklara då har du börjat närma dig Gud lite mer.
Gör som barnen. Lev och sluta kräva bevis på Gud.
Det är det enda sättet att få allt att tystna runt sig så att man hör det man inte hört förut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in