2015-02-23, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Nej det kan jag hålla med dig om. Ingen Gud Hotar eller skrämmer en till att tro. Gud vill att man skall tro utan rädsla. Ha tillit.
Så har då i alla fall jag förstått Gud och Jesus.
Det är människor som hotar, skrämmer och hatar varandra .
Helvetet upplever vi alla någon gång under vår livstid mer eller mindre och paradiset också när livet känns helt underbart och fullt av äkta lycka.
Jag tror mer att Gud menar att man kan välja att ha ett paradis runt sig om man tar bort avund, hat, högmod, förtal, och allt vad det nu må vara som ger en sorg och obehag. Där man själv faktiskt kan välja andra vägar.
Du kan inte ha läst GT så noga va? Där finns "bevis" för att Gud är hundra ggr värre än vilken människa du än kommer på.
Citera
2015-02-23, 22:31
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Definiera religion, är det inte så att kvantfysiker har börjat komma ikapp buddhistisk mysticism på senare år?

Menar du quantum mysticism?
Citera
Medlem
Citat:
Jaha! vad har du skrivit hundra gånger då?
Inget......
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nej det kan jag hålla med dig om. Ingen Gud Hotar eller skrämmer en till att tro. Gud vill att man skall tro utan rädsla. Ha tillit.

Ad hoc premissande.

Citat:
Så har då i alla fall jag förstått Gud och Jesus.
Det är människor som hotar, skrämmer och hatar varandra .
Helvetet upplever vi alla någon gång under vår livstid mer eller mindre och paradiset också när livet känns helt underbart och fullt av äkta lycka.
Jag tror mer att Gud menar att man kan välja att ha ett paradis runt sig om man tar bort avund, hat, högmod, förtal, och allt vad det nu må vara som ger en sorg och obehag. Där man själv faktiskt kan välja andra vägar.

Men det går inte ihop med din underkastelses-teologi ... så det är bara tom retorik.
Citera
2015-02-23, 22:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du kan inte ha läst GT så noga va? Där finns "bevis" för att Gud är hundra ggr värre än vilken människa du än kommer på.
Det får du tycka om du vill. Du får tycka att Gud är ett svin. Det tycker inte jag i alla fall. Det finns orsaker och anledningar till allt. Vi vet inte mer än ett litet sandkorn om vad som hände och varför det hände och varför Gud gjorde det han gjorde.
Gud slöt dock ett förbund med oss att aldrig mer göra det han gjorde och har heller inte gjort det.
Citera
2015-02-23, 22:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Definiera religion, är det inte så att kvantfysiker har börjat komma ikapp buddhistisk mysticism på senare år?

Inte i den version som new-age're brukar presentera det i. Det är bara pseudo-vetenskapligt/pseudo-filosofisk trams.
Citera
2015-02-23, 22:34
Medlem
KoshtiGirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74

Finns många som tycker att man inte ska följa GT utan NT men bibeln är väl bibeln?
Citera
2015-02-23, 22:35
Medlem
Citat:
Det får du tycka om du vill. Du får tycka att Gud är ett svin. Det tycker inte jag i alla fall. Det finns orsaker och anledningar till allt. Vi vet inte mer än ett litet sandkorn om vad som hände och varför det hände och varför Gud gjorde det han gjorde.
Gud slöt dock ett förbund med oss att aldrig mer göra det han gjorde och har heller inte gjort det.

å vad är det tecknet någonstans ?
Citera
2015-02-23, 22:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så därför är "arguments from ignorance" OK?

Citat:

Men DET "vet" du.
Citera
2015-02-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoshtiGir
Finns många som tycker att man inte ska följa GT utan NT men bibeln är väl bibeln?

helt sant, jesus kom med det nya förbundet = evangelium.
Citera
2015-02-23, 22:37
Medlem
Ismails avatar
Citat:
Kan man endast lära känna Gud genom att läsa koranen eller en annan religiös skrift?
Det finns säkert flera sätt att lära känna Gud. Kanske genom att studera naturen och inse dess komplexitet och skönhet? Vissa tror, andra inte. Det är individuellt.
Citera
2015-02-23, 22:37
Medlem
Citat:
Jag skrev inte att folk följer GT. Däremot ser man guds sanna natur där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in