2014-12-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frippelmippel
Förmodad status-hierarki, om man inte problematiserar med kulturellt kapital och sånt;

Här är en kategori med överklass, som har olika segment, orka.
Tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen
True medelklass
Olika sorters låg klass.

Att skriva i den här tråden är ett definitivt tecken på att man är i "tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen"-klassen. Det är, av alla olika typer, den värsta. Rimliga människor har inte ett överdrivet behov av att associera varor/livsstil/utseende/osv med "klass". De enda klasserna som finns, i mina ögon, är a) de som nojar sig om klass-som-status och b) de som bara är sköna.

De som har en tepanyaki-häll kan vara både a och b. Men de som skriver i den här tråden är, iaf merparten att döma av inläggen här, #a.

Grattis, alla.

Läs följande:
Jag äter just nu 300g ekologiskt råris ur en gryta.
Bor i ljusochfräsch-lägenhet centralt i stan.
Jag dricker cola zero som jag köpte på hemmakväll.
Jag har samlat mina pennor i en glasburk från Voluspa.
Min badrumsvåg är av minimalistisk, Svensk design.
Jag har mjukisbyxor på stan ibland.

Ärligt, nu, hur läste du detta? Om du febrilt utläste varje mening som cues om min plats i den sociala hierarkin och försöker ge mig en status-diagnos, är du en looser och #a. Ofrånkompligen.

Och nu sitter du själv och försöker placera folk i klasser, så hur skiljer du dig från de övriga i tråden?

Jag tror många, mig själv inkluderad, inser att man själv inom vissa områden tillhör just den klassen vi hånar i tråden, men för mig är det just det som är så roligt. Att kunna ta ett steg tillbaka och se sig själv utifrån och kunna skratta lite åt det. Det är inte alls lika roligt att peka på en klass man inte själv tillhör och sedan peka ut vad som är typiskt för denna, exempelvis WT och vargtröjor. Det är både svårare och roligare att diskutera ens egen socioekonomiska klass.

Ta tråden för vad det är, ett ställe för roliga observationer. Det är inget dödsallvarligt där allt måste sorteras in i kategorier som du skriver. Du verkar känna dig träffad av de olika beskrivningarna...
Citera
2014-12-06, 22:43
Medlem
exquisitelys avatar
I det designkänsliga medelklasshemmet finner man...

träprimat

guldfrukt

minst ett arrangemang på stenplatta.

en fåtölj som folk känner till som "den där dyra".

boktravar, överallt boktravar med "rätt" och/eller "snygga" böcker.

tjusiga stilleben på diverse bordsytor. Nonchalant hopsamlade eller minutiöst utplacerade? Döm själva.

I detta hem finner man doftljus från Voluspa , diverse prylar från Svenskt Tenn, Missonikuddar och köksattiraljer från Lecreuset.

Till julen göre sig pösiga, röda vulgotomtar icke besvär. Så här ter sig den stilrena julen. Den som andas Djursholmsminimalism.
Citera
2014-12-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kotlett-elvis
att löpträna på lunchen med sina kontorskompisar i färgglada kläder och tycka att alla som sitter still är dumma i huvvet.

Är det dem färgglada träningskläderna som är tacky?
Citera
2014-12-11, 20:10
Medlem
hemliga.agentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Dog
# Lexington-kuddar som nämndes ovan (usch)

# Espressomaskiner som både ser ut och låter som rymdskepp. Att sen få höra att man nu minsann ska få smaka det godaste kaffet man någonsin smakat, även om det på sin höjd är helt ok, gör det hela förstås mer tragiskt.

# Fenomenet att smälla upp ett stort glasskåp i vardagsrummet, fylla det med Famous grouse, Jameson och Grants, för att sedan kalla det sin "Whiskey-samling".

Punkt nummer två är otroligt tacky medelklassfenomen!
Förutom den minst sagt mediokra smaken som dessa kapslar ger så ska ju såklart samma familj ständigt och ofta påpeka hur miljömedvetna och duktiga de är.

Vad de är helt omedvetna om är att kvalitén på kaffet är utav den sämsta möjliga sorten och kvalitén, i likhet med snabbkaffe-förpackningarna man hittar på ICA för tio kronor. Dessutom är kapslarna den mest miljöfarliga formen av kaffe man kan köpa och nyttja, och avslutningsvis så är kilopriset det absolut högsta, omkring dubbelt så dyrt som riktigt färskt kaffe av högsta kvalité, men vad du köpt är sämsta, frystorkat, kaffe.....

För mer info om kaffe så kan man läsa kaffeguide.se (jag har inget med hemsidan att göra, men det är jävligt bra!)

Speciellt, om snabbkaffe och kapselmaskin.
Det är underhållande

Familjen är stolt och nöjd över sin maskin och det goda kaffet, när de i verkligheten misslyckats totalt på samtliga tre fronter vad gäller miljömedvetenhet, kvalité på kaffet och kostnad
Citera
2014-12-13, 09:41
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nej, men i kombination med andra markörer, t ex att som äldre man ha färgglada lite för tighta byxor, att ha jättelång halsduk där halva är "bohemiskt" kastad bakom axeln eller ha en gigantisk scarf som ligger som ett puffet fågelbo kring halsen på en, att alla ens kläder ser lite för nya ut, att vara lite för solbränd, att se ut typ som man själv och frugan är uppklädda när de går på stan och handlar osv.

Aj, aj, aj, här får jag kraftiga rapp över fingrarna!

Men jag ägnar mig iallafall inte åt SD-bashing på Facebook samtidigt som jag gärna vädrar vardagsrasistiska åsikter i bastun med grabbarna.
Citera
2014-12-13, 10:55
Medlem
526s avatar
Citat:
Förmodad status-hierarki, om man inte problematiserar med kulturellt kapital och sånt;

True medelklass
Olika sorters låg klass.

Att skriva i den här tråden är ett definitivt tecken på att man är i "tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen"-klassen. Det är, av alla olika typer, den värsta. Rimliga människor har inte ett överdrivet behov av att associera varor/livsstil/utseende/osv med "klass". De enda klasserna som finns, i mina ögon, är a) de som nojar sig om klass-som-status och b) de som bara är sköna.

De som har en tepanyaki-häll kan vara både a och b. Men de som skriver i den här tråden är, iaf merparten att döma av inläggen här, #a.

Grattis, alla.

Läs följande:

Ärligt, nu, hur läste du detta? Om du febrilt utläste varje mening som cues om min plats i den sociala hierarkin och försöker ge mig en status-diagnos, är du en looser och #a. Ofrånkompligen.
Det är ok att bo i ljusofräsch lgh i stan och ha mjukisbyxer när man shoppar, men det icke ok att använda uttrycket "problematisera" Det är ett oskick och bör bestraffas. Jag får micro-ångest när jag ser såna ord. Så vidrigt psuedo kvasi. Samma med "kontext", "kontemporär" och att prata engelska med brittisk dialekt.
Senast redigerad av 526 2014-12-13 kl. 11:00.
Citera
2014-12-13, 11:37
Medlem
Isnatts avatar
Sopsortera lökskal och äppelskruttar men ändå flyga utomlands med familjen varje vinter, ha två bilar, köpa nya kläder och elektronik oftare än nödvändigt, riva ut det 8 år gamla köket för man vill ha underlimmad diskho, bara äta ädeldetaljer av kött, osv.
Men man gör ju vad man kan för miljön!
Citera
2014-12-14, 18:36
Medlem
MCMLXXXVIIIs avatar
Citat:

True medelklass
Olika sorters låg klass.

Grattis, alla.

Läs följande:

Mjukisbyxor är ett väl ett plagg som mest associeras med de lägre klasserna & WT?
Citera
2014-12-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mupparen
Är det dem färgglada träningskläderna som är tacky?

svar ja
Citera
2014-12-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemliga.agenten
Punkt nummer två är otroligt tacky medelklassfenomen!
Förutom den minst sagt mediokra smaken som dessa kapslar ger så ska ju såklart samma familj ständigt och ofta påpeka hur miljömedvetna och duktiga de är.
En espressomaskin måste inte nödvändigtvis vara en kapselmaskin. Det kan lika gärna vara en med en inbyggd kvarn. Sidan du hänvisar till, lär väl säkert rekommendera att man ska ha en separat kvarn. Hur som helst får man klart bättre kaffe än från kapselmaskiner när man har en inbyggd kvarn.
Citera
2014-12-14, 19:17
Medlem
NovaOculuss avatar
Surdegsbakande. Fy fan.
Citera
2014-12-14, 19:19
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
En espressomaskin måste inte nödvändigtvis vara en kapselmaskin. Det kan lika gärna vara en med en inbyggd kvarn. Sidan du hänvisar till, lär väl säkert rekommendera att man ska ha en separat kvarn. Hur som helst får man klart bättre kaffe än från kapselmaskiner när man har en inbyggd kvarn.

vilket oerhört tacky medelklass-uttalande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in