Citat:
Förmodad status-hierarki, om man inte problematiserar med kulturellt kapital och sånt;
Här är en kategori med överklass, som har olika segment, orka.
Tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen
True medelklass
Olika sorters låg klass.
Att skriva i den här tråden är ett definitivt tecken på att man är i "tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen"-klassen. Det är, av alla olika typer, den värsta. Rimliga människor har inte ett överdrivet behov av att associera varor/livsstil/utseende/osv med "klass". De enda klasserna som finns, i mina ögon, är a) de som nojar sig om klass-som-status och b) de som bara är sköna.
De som har en tepanyaki-häll kan vara både a och b. Men de som skriver i den här tråden är, iaf merparten att döma av inläggen här, #a.
Grattis, alla.
Läs följande:
Jag äter just nu 300g ekologiskt råris ur en gryta.
Bor i ljusochfräsch-lägenhet centralt i stan.
Jag dricker cola zero som jag köpte på hemmakväll.
Jag har samlat mina pennor i en glasburk från Voluspa.
Min badrumsvåg är av minimalistisk, Svensk design.
Jag har mjukisbyxor på stan ibland.
Ärligt, nu, hur läste du detta? Om du febrilt utläste varje mening som cues om min plats i den sociala hierarkin och försöker ge mig en status-diagnos, är du en looser och #a. Ofrånkompligen.
Här är en kategori med överklass, som har olika segment, orka.
Tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen
True medelklass
Olika sorters låg klass.
Att skriva i den här tråden är ett definitivt tecken på att man är i "tror-sig-vara-bättre-än-medelklassen"-klassen. Det är, av alla olika typer, den värsta. Rimliga människor har inte ett överdrivet behov av att associera varor/livsstil/utseende/osv med "klass". De enda klasserna som finns, i mina ögon, är a) de som nojar sig om klass-som-status och b) de som bara är sköna.
De som har en tepanyaki-häll kan vara både a och b. Men de som skriver i den här tråden är, iaf merparten att döma av inläggen här, #a.
Grattis, alla.
Läs följande:
Jag äter just nu 300g ekologiskt råris ur en gryta.
Bor i ljusochfräsch-lägenhet centralt i stan.
Jag dricker cola zero som jag köpte på hemmakväll.
Jag har samlat mina pennor i en glasburk från Voluspa.
Min badrumsvåg är av minimalistisk, Svensk design.
Jag har mjukisbyxor på stan ibland.
Ärligt, nu, hur läste du detta? Om du febrilt utläste varje mening som cues om min plats i den sociala hierarkin och försöker ge mig en status-diagnos, är du en looser och #a. Ofrånkompligen.
Och nu sitter du själv och försöker placera folk i klasser, så hur skiljer du dig från de övriga i tråden?
Jag tror många, mig själv inkluderad, inser att man själv inom vissa områden tillhör just den klassen vi hånar i tråden, men för mig är det just det som är så roligt. Att kunna ta ett steg tillbaka och se sig själv utifrån och kunna skratta lite åt det. Det är inte alls lika roligt att peka på en klass man inte själv tillhör och sedan peka ut vad som är typiskt för denna, exempelvis WT och vargtröjor. Det är både svårare och roligare att diskutera ens egen socioekonomiska klass.
Ta tråden för vad det är, ett ställe för roliga observationer. Det är inget dödsallvarligt där allt måste sorteras in i kategorier som du skriver. Du verkar känna dig träffad av de olika beskrivningarna...