2015-02-19, 16:14
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har det undgått din uppmärksamhet, att jag är en nitisk förespråkare av "sund" semantik?
Nej, jag ville bara punktera det för tydlighetens skull.

Citat:
I och med en ökande logik-kapacitet/-användning där semantisk symbolism blir ett funktionellt verktyg.
Nu vill jag inte vara den som är den men...källa på det?
Citera
2015-02-19, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I och med en ökande logik-kapacitet/-användning där semantisk symbolism blir ett funktionellt verktyg.

Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Nu vill jag inte vara den som är den men...källa på det?

Har du nån kritik av argumentet som krävar en auktoritets-hänvisning?
Citera
2015-02-21, 23:47
Bannlyst
Citat:
Mekanistisk dynamik behövar inget mer "Design" än det som kan ses i dom mekanistiska kosmiska initial-villkoren.

Vad snackar du om? Vet du det själv? Du kan inte bara slänga ur dig saker, för att du gillar retoriska dueller.

Primitivt medvetande är att kunna svara på en yttre stimulans. Ett yttre stimuli. Ett exempel är att slå två stenar mot varann. Då uppstår ett ljud. Det är atomerna i den ena stenen som slår mot atomerna i den andra stenen. Då uppståer ett slags svar, på en stimulans och ett ljud bildas. Hade stenarna varit döda skulle inget ljud kunna uppstå. Men då hade stenarna inte existerat över huvudtaget. Du kan till och med skapa eld genom att slå två stenar mot varandra. Elden är den energi som uppstår som ett svar på yttre stimulans.

Hur vet spermien att den skall simma mot ägget och befrukta det? Hur vet trädet att det skall suga upp vatten ur rötterna och fånga in solenergi genom sina löv? Varje cell i trädet har en specifik uppgift för att trädet skall överleva. Varje cell har ett primitivt medvetande.

Trädet i sig har inget medvetande men cellerna i trädet har. En robot har inget medvetande men atomerna i roboten har. Vi människor har förmågan att böja naturen efter vår vilja. Att bygga en robot som verkar genom slumpmässighet är inget medvetande, inte ens en robot som verkar genom rationalitet och slump har medvetande. Elektronerna och Atomerna i roboten har medvetande.

Energi är liv. Medvetande är liv. Allt är liv.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2015-02-21 kl. 23:50.
Citera
2015-02-22, 00:05
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Vad snackar du om? Vet du det själv? Du kan inte bara slänga ur dig saker, för att du gillar retoriska dueller.

Primitivt medvetande är att kunna svara på en yttre stimulans. Ett yttre stimuli. Ett exempel är att slå två stenar mot varann. Då uppstår ett ljud. Det är atomerna i den ena stenen som slår mot atomerna i den andra stenen. Då uppståer ett slags svar, på en stimulans och ett ljud bildas. Hade stenarna varit döda skulle inget ljud kunna uppstå. Men då hade stenarna inte existerat över huvudtaget. Du kan till och med skapa eld genom att slå två stenar mot varandra. Elden är den energi som uppstår som ett svar på yttre stimulans.

Hur vet spermien att den skall simma mot ägget och befrukta det? Hur vet trädet att det skall suga upp vatten ur rötterna och fånga in solenergi genom sina löv? Varje cell i trädet har en specifik uppgift för att trädet skall överleva. Varje cell har ett primitivt medvetande.

Trädet i sig har inget medvetande men cellerna i trädet har. En robot har inget medvetande men atomerna i roboten har. Vi människor har förmågan att böja naturen efter vår vilja. Att bygga en robot som verkar genom slumpmässighet är inget medvetande, inte ens en robot som verkar genom rationalitet och slump har medvetande. Elektronerna och Atomerna i roboten har medvetande.

Energi är liv. Medvetande är liv. Allt är liv.
Ja precis allt är liv. Människan tror sig vara smart men se på spermien som simmar mot ägget och befruktar det.
De två olikheterna blir ett nytt ämne. Ett liv av två liv.
Jag brukar fundera på om ett löv på en gren som ramlar av på hösten blir ersatt av ett exakt likadant löv året efter? Eller blir det ett helt nytt löv med nya fåror och sitt egna unika bladmönster?
Ljudet är vågor som lever. Utan atomer eller är det atomer i ljudvågor? Det måste det väl vara? Det är ju inget dött ämne, ljudvågen? Det existerar, finns.
Det största medvetandet är antagligen (är)kallas Gud men (är)=livet kanske? säger ju att du lever i just är, var och blir.
Jag är, blir då jag lever.
Citera
2015-02-22, 09:25
Bannlyst
Citat:
Mekanistisk dynamik behövar inget mer "Design" än det som kan ses i dom mekanistiska kosmiska initial-villkoren.

Belägg tack

Citat:
Kan du inte ens skilja mellan fakta och dina egna postulat?

O jo.

Citat:
Förkovra dig i idé-historie.

Precis, gör det.

Citat:
Det är ett rimligt antagande.

Det är ett fullständigt orimligt antagande byggt på materialistisk dogma.

Citat:
Nej.

Jo

Citat:
Nej.

Jo

Citat:
Kanske skulle såna ord väga mera, om dom inte hade sitt ursprung i din egen filosofiska analfabetism. (1)

Felaktigt antagande
Citera
2015-02-22, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag brukar fundera på om ett löv på en gren som ramlar av på hösten blir ersatt av ett exakt likadant löv året efter? Eller blir det ett helt nytt löv med nya fåror och sitt egna unika bladmönster?.

Det finns inget som är exakt likadant. Inget löv är exakt som ett annat löv. Inget träd är exakt som ett annat. Ingen atom är exakt som en annan atom.

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ljudet är vågor som lever. Utan atomer eller är det atomer i ljudvågor? Det måste det väl vara? Det är ju inget dött ämne, ljudvågen? Det existerar, finns.
Det största medvetandet är antagligen (är)kallas Gud men (är)=livet kanske? säger ju att du lever i just är, var och blir.
Jag är, blir då jag lever.

Elektromagnetiska vågor är i sig levande, det behövs ingen atom. Ljusvågor sägs innehålla photoner som är masslösa partiklar. Kvantmekaniken kan beskrivas antingen genom vågor eller partiklar. Egentligen är allt samverkande matematiska ekvationer i syfte att försöka förklara livet.
Citera
2015-02-22, 10:04
Medlem
o0Halal0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det finns inget som är exakt likadant. Inget löv är exakt som ett annat löv. Inget träd är exakt som ett annat. Ingen atom är exakt som en annan atom.

Elektromagnetiska vågor är i sig levande, det behövs ingen atom. Ljusvågor sägs innehålla photoner som är masslösa partiklar. Kvantmekaniken kan beskrivas antingen genom vågor eller partiklar. Egentligen är allt samverkande matematiska ekvationer i syfte att försöka förklara livet.
"Försöka förklara" är ett begrepp som en del vetenskapsmän gör sitt bästa för att dölja.

Eftersom verifierande av substanser förutsätter reflektion av mänskligt genererad aktivitet, måste de anta vissa storheter/värden och sätta in dessa i sina ekvationer för att skapa bidragsberättigade teorier av sina gissningar.

På det sättet uppfanns Higgs partikel, strängteorin, mörk materia, mörk energi och alla andra försök till förklaringar av det som inte kan förklaras.
Citera
2015-02-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svart-rullstol
Gud eller gudar i mitt sammanhang är symboliskt, jag tror inte på någon högre makt än mig själv. Jag skapar själv mina möjligheter utifrån mina egna förutsättningar.

Den romantiska tolkningen (se en Hollywoodfilm) är en Gud som i tystnad hjälper oss hela tiden utan att kräva något tillbaka. Tills det är dags att göra upp räkenskaperna förstås, men det händer om några tusen år i ett liv efter detta och är inget som vi kan bevisa...

En Gud som till 100% vill ditt bästa och aldrig skryter med det. Du själv som också till 100% vill ditt eget bästa och gärna tar åt dig äran. En perfekt kombination för att kunna ignorera Gud. Eller en påhittad verklighet.
Citera
2015-02-22, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Den romantiska tolkningen (se en Hollywoodfilm) är en Gud som i tystnad hjälper oss hela tiden utan att kräva något tillbaka. Tills det är dags att göra upp räkenskaperna förstås, men det händer om några tusen år i ett liv efter detta och är inget som vi kan bevisa...

En Gud som till 100% vill ditt bästa och aldrig skryter med det. Du själv som också till 100% vill ditt eget bästa och gärna tar åt dig äran. En perfekt kombination för att kunna ignorera Gud. Eller en påhittad verklighet.

En Gud som till 100% vill ditt bästa hade inte varit tyst om han tänker straffa dig för att du ignorerar honom.
Citera
2015-02-22, 21:06
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
En Gud som till 100% vill ditt bästa hade inte varit tyst om han tänker straffa dig för att du ignorerar honom.

Hur bryter han den tystnaden?
Hur ger han sig i det läget tillkänna?
Citera
2015-02-22, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Men det finns heller inget stöd i bibeln för att gud överhuvudtaget skall deltaga aktivt i livshändelserna nu. Bibeln stödjer väl tesen om att gud faktiskt skall vara tyst och inte blanda sig i en enda mänsklig aktivitet eller händelse i den här perioden?

I den här perioden pågår ett krig mellan negativt och possitivt och vi skall själva visa var våran tro ligger utan guds inblandning, för att sedan ställas till svars. Guden skall alltså vara tyst nu.

Uppenbarelseboken stödjer för övrigt TS syn många sätt.
Citera
2015-02-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Men det finns heller inget stöd i bibeln för att gud överhuvudtaget skall deltaga aktivt i livshändelserna nu. Bibeln stödjer väl tesen om att gud faktiskt skall vara tyst och inte blanda sig i en enda mänsklig aktivitet eller händelse i den här perioden?

I den här perioden pågår ett krig mellan negativt och possitivt och vi skall själva visa var våran tro ligger utan guds inblandning, för att sedan ställas till svars. Guden skall alltså vara tyst nu.

Om det verkligen är ett krig och Gud bara tittar på, är han nog inte rätt person att ställa oss till svars efteråt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in