2015-02-22, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den.femte.kaparen
Om det verkligen är ett krig och Gud bara tittar på, är han nog inte rätt person att ställa oss till svars efteråt...

Kan tyckas så. Enligt många religoners tro är vi just nu i den tidsperioden då "satan" styr världen och det är upp till oss att inse vad problemet med satans lära är och själva välja att gå därifrån för att komma tillbaks till gud.

Enligt mångas tro handlar det om en maktkamp. "Satan" är/var en ängel tillhörande gud som gjorde uppror genom att ifrågasätta varför människan inte skall tillbe honom lika väl.
Satan vann grupperingar bland änglar och människor. Gud rensade.
Satan vinner grupperingar igen.
Nu är det upp till människan att visa färg. Guds styrande hand fungerade inte, uppenbarligen.

Enligt tron är det människan som gång på gång svikit guden och denna gång är det upp till oss att utan propagande eller guds styrande hand välja vägen.

Det startade med ett äpple och nu är vi framme vid det slutgiltiga valet.
Detta enligt många religoners tro.
Citera
2015-02-22, 23:36
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Kan tyckas så. Enligt många religoners tro är vi just nu i den tidsperioden då "satan" styr världen och det är upp till oss att inse vad problemet med satans lära är och själva välja att gå därifrån för att komma tillbaks till gud.

Enligt mångas tro handlar det om en maktkamp. "Satan" är/var en ängel tillhörande gud som gjorde uppror genom att ifrågasätta varför människan inte skall tillbe honom lika väl.
Nu är det upp till människan att visa färg. Guds styrande hand fungerade inte, uppenbarligen.

Enligt tron är det människan som gång på gång svikit guden och denna gång är det upp till oss att utan propagande eller guds styrande hand välja vägen.

Det finns många sjuka människor på jorden som lider av grava vanföreställningar det vet vi.
Och vilka är dessa många religioner?
Brukar ju mest vara kristna lätt sinnessjuka individer som när det fjanteriet.
Citera
2015-02-22, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det finns många sjuka människor på jorden som lider av grava vanföreställningar det vet vi.

Eller så sitter de lätt sinnessjuka på FB och tramsar sönder vettiga inlägg och trådar...
Citera
2015-02-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME

Jag föredrar att hänvisa till tron då de flesta kyrkorna inom de flesta religionerna på ett eller annat sätt är inne på samma spår.

Tror det skulle vara mer förnuftigt att avföra religion helt och hållet och se något annat i det än den gruppering som skett och sker. Som du verkar vara inne på, men inte sagt. Är dessa religioner skyldiga till så mycket brott mot sin egen religion att det inte är lönt att försöka hålla reda på dem.

För övrigt också helt enligt uppenbarelsebokens uppgifter om vad som skall ske.
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2015-02-22 kl. 23:55.
Citera
2015-02-23, 00:13
Medlem
Jag har aldrig kunnat förstå varför undergångsmänniskorna är så övertygade om att undergången är JUST NU... det vore ju mer sannolikt att det inträffade t.ex. på 1940-talet... eller första världskriget... eller någon av de många andra galna personer som försökt ta över världen. Mongoler, medeltida muslimer, pesten, med mera. Men just NU? Pga Lady Gaga? Trams!

Dessutom har ju inte Jesus evangelium spridits över hela jorden än. Finns många ställen i afrika och asien som inte känner till det. Och den kristne "Messias" har inte alls enat alla folk, som det var förutspått i GT. Mystiken tätnar.

Själv anser jag att de enda profetior som varit sanna är de som redan inträffat. (Preterism ) Och detta är det enda vi kan lära av historian också, eftersom några sanna profetior aldrig inträffat... såvida inte vi räknar alla de krystade "bevisen på att Jesus messias" som GT påstås ha haft.

Detta gäller både uppenbarelseboken och de kristnas tramsiga idéer om att vi är i "ändtiderna". Läser man uppenbarelseboken passar den bäst in på den tiden den skrevs...
Uppenbarelseboken är en fruktansvärt dålig bok, ingen borde läsa den. Den saknar helt syfte.

Bra va? Vi behöver inte oroa oss för jordens undergång! Hurra!! De enda som går under är undergångsprofeterna, som jag brukar säga.
Citera
2015-02-23, 00:16
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag föredrar att hänvisa till tron då de flesta kyrkorna inom de flesta religionerna på ett eller annat sätt är inne på samma spår.
Ny finns ju bara kyrkor inom kristendomen mig veterligen så redan där är du fel ute. Men visa då dina källor till detta anmärkningsvärda påstående.
Citat:
För övrigt också helt enligt uppenbarelsebokens uppgifter om vad som skall ske.
Nej.
Citera
2015-02-23, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Om jag nu öht skulle ponera från teistiska postulat och situations-uppställninger, då är Satan imedelbart den mest sympatiska kandidaten.

Citat:

Men i realiteten är denna typ av teistisk postulerande och retorik/demagogi så rörig, att det bara blir en akademisk övning att försöka att konkludera ... även om ponering acceperas.
Citera
2015-03-04, 14:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovemols
Då förstår jag att du gör det enklare för dig att rätta din inre kompass efter de utvaldas nyttomoral

Det finns ingen anledning till att ersätta verklighets-relaterande utilitarism med krånglig teologisk demagogi.

Citat:
liknande vad Socialstyrelsen i största hemlighet upplyser sina apostlar socialsekreterare om.

Ja, denna hemska socialstyrelse som konstruerar konspirativa utilitaristiska komplot, som dom så skickar direkt in i mitt medvetande med Y-strålar (<-- ironi).

Citat:
Så slipper majoriteten själv ansvara för sina innersta rädslor mot oliktänkande.

Så det är alltså inte bara mig socialstyrelsen skickar Y-stråler till.

Citat:
Den utilitaristiska satanstro ....

Belägg för detta koncept, tack.

Citat:
....som debattöverstyrelsen låter särskilt dig få bekräftad medan vi andra hindras från dialog tillhör snarare psykologiforumet.

Du kan ju prova på konspirationsteori-forumet också.
Citera
2015-03-04, 15:55
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns ingen anledning till att ersätta verklighets-relaterande utilitarism med krånglig teologisk demagogi.
Ja, denna hemska socialstyrelse som konstruerar konspirativa utilitaristiska komplot, som dom så skickar direkt in i mitt medvetande med Y-strålar (<-- ironi).
Så det är alltså inte bara mig socialstyrelsen skickar Y-stråler till.
Belägg för detta koncept, tack.
Du kan ju prova på konspirationsteori-forumet också.
Jo utilitarismen har ersatt människovärde med mänsklig värdighet åt riktigast upplysta majoritet. Socialfascism m a o.
I denna anda har Socialstyrelsen utsett sig själv till bedömare av livsvärdet för varje enskild medborgare.
Dina Y-kromosomer skulle storasystersamhället säkert också vilja bestråla. Vänta bara!
Satanismen ligger i utilitarismens grundpsykologi om man förstår vad Tännsjö fått betalt för att sprida.
Psykologiforumet är åtminstone någorlunda trollfritt vilket jag föredrar.
Citera
2015-03-04, 18:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jo utilitarismen har ersatt människovärde med mänsklig värdighet åt riktigast upplysta majoritet.

Du har förmodentligen nån personlig distinktion mellan "människovärde" och "mänsklig värdighet". Kan du förtydliga och belägga denna distinktion? (1)

Citat:
Socialfascism m a o.

"Med andra ord" får vänta tills (1) är avklarat.

Citat:
I denna anda har Socialstyrelsen utsett sig själv till bedömare av livsvärdet för varje enskild medborgare.

Mer allmänt så sättar demokratin givetvis ramer för individens rättigheter och skyldigheter. Men det verkar du ju inte att ha relevante protester emot i och med ditt förespråkande av mänskliga rättigheter.

Citat:
Dina Y-kromosomer skulle storasystersamhället säkert också vilja bestråla. Vänta bara!

Så dom har inte hunnit fram till mig ännu?

Citat:
Satanismen ligger i utilitarismens grundpsykologi om man förstår vad Tännsjö fått betalt för att sprida.

Jag väntar fortfarande på dina belägg för detta.
Citera
2015-03-05, 09:46
Medlem
ovemolss avatar
Citat:
Om jag nu öht skulle ponera från teistiska postulat och situations-uppställninger, då är Satan imedelbart den mest sympatiska kandidaten.
Men i realiteten är denna typ av teistisk postulerande och retorik/demagogi så rörig, att det bara blir en akademisk övning att försöka att konkludera ... även om ponering acceperas.

Citat:
Du har förmodentligen nån personlig distinktion mellan "människovärde" och "mänsklig värdighet". Kan du förtydliga och belägga denna distinktion? (1)

Mer allmänt så sättar demokratin givetvis ramer för individens rättigheter och skyldigheter. Men det verkar du ju inte att ha relevante protester emot i och med ditt förespråkande av mänskliga rättigheter...

Det är min gissning att man utifrån utilitaristisk satanism och med systematiska översättningsfel precis som med Bibeln lyckats trolla bort andemeningen i den FN-konvention som 1948 av hela världen kunde uppfattas som självklar.
Du som är experten här bör kunna förklara närmare. Annars tror jag du ljuger när du varrit med på att vi åtminstone skulle ha ett lika människovärde till grund för en öppen demokratisk dialog fri från fördomar.
Citera
2015-03-05, 16:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är min gissning att man utifrån ...

Citat:
.... utilitaristisk satanism ...

Som är? (helst med belägg).

Citat:
och med systematiska översättningsfel precis som med Bibeln lyckats trolla bort andemeningen i den FN-konvention som 1948 av hela världen kunde uppfattas som självklar.
Du som är experten här bör kunna förklara närmare. Annars tror jag du ljuger när du varrit med på att vi åtminstone skulle ha ett lika människovärde till grund för en öppen demokratisk dialog fri från fördomar.

Och vad är det jag är expert på enligt dig?

Min egen åsikt om min "expertis" är att jag har en hyfsat kunskap om relationen mellan allmän filosofi och teologisk filosofi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in