Men vad beror det på?
Om en tjej läser ett "killämne" så behandlas hon som om hon inte ska vara där, hur lockande är det för tjejer? Det är alltid tuffare för tjejer i såna utbildningar, de flesta VÅGAR INTE och väljer typ sjuksköterska för det är inget som de blir ifrågasatta för
Kan verkligen relatera, hade jag som man tex velat bli sjuksköterska eller frisör, eller varför inte veterinär hade jag stannat upp och tänkt på att människor skulle göra allt i sin makt för att få bort mig från utbildningen pga mitt kön. Sitter ärligt talat bara och skrattar om du på allvar väljer bort en utbildning av detta skäl, är liksom både olagligt och icke-existerande, är du så svag och osäker förtjänar du fan inte ens att ses som vuxen. Att du ens tänker så omyndigförklarar dig, det är ditt problem.
Kan verkligen relatera, hade jag som man tex velat bli sjuksköterska eller frisör, eller varför inte veterinär hade jag stannat upp och tänkt på att människor skulle göra allt i sin makt för att få bort mig från utbildningen pga mitt kön. Sitter ärligt talat bara och skrattar om du på allvar väljer bort en utbildning av detta skäl, är liksom både olagligt och icke-existerande, är du så svag och osäker förtjänar du fan inte ens att ses som vuxen. Att du ens tänker så omyndigförklarar dig, det är ditt problem.
Varför är alla så jävla dumma i huvudet och tror allt handlar om mig? Eller vill du bara jävlas pga ingen anledning?
Nej, jag valde tvärtom en utbildning som inte var könsstereotypisk men har pratat med många andra tjejer som viljat det men inte vågat, har ju blivit tjatat på hemma om vilka utbildningar jag borde gå t.ex lärare, sjuksköterska.. när jag valde programmering visste jag att det var slutet för t.ex att min morsa aldrig skulle vilja pratat med mig igen efter det valet, för hon tyckte det var fel. Men jag gjorde det ändå för jag valde det jag var intresserad av, och många andra i min släkt har gått emot mig och hånat mig för det så det är inte så lätt. Har även haft vänner som tyckt det är bara för killar, och börja förakta mig.
Tror tvärtom nästan alla väljer till en stor del efter vad deras familj och vänner tycker, ska de omyndig förklaras då med?
Varför är alla så jävla dumma i huvudet och tror allt handlar om mig? Eller vill du bara jävlas pga ingen anledning?
Nej, jag valde tvärtom en utbildning som inte var könsstereotypisk men har pratat med många andra tjejer som viljat det men inte vågat, har ju blivit tjatat på hemma om vilka utbildningar jag borde gå t.ex lärare, sjuksköterska.. när jag valde programmering visste jag att det var slutet för t.ex att min morsa aldrig skulle vilja pratat med mig igen efter det valet, för hon tyckte det var fel. Men jag gjorde det ändå för jag valde det jag var intresserad av, och många andra i min släkt har gått emot mig och hånat mig för det så det är inte så lätt. Har även haft vänner som tyckt det är bara för killar, och börja förakta mig.
Tror tvärtom nästan alla väljer till en stor del efter vad deras familj och vänner tycker, ska de omyndig förklaras då med?
Ja det tycker jag. Det är svagt, antar du är en typisk liten privilegierad flicksnärta och gick direkt från trygga gymnasiet till högskolan, självklart behöver inte en sån som du ta studielån heller gissar, sorry för ot....men åter till topic, oavsett ålder så var du en vuxen människa då. Så att någon inte gillar ens val bör inte ha varit med idina beräkningar.
Är du jättesträngt frireligiös eller muslim btw? Har aldrig hört talas om någon som varit med om något liknande, dessutom går du ju från topic nu, helt plötsligt handlar det om din sjuka kontrollerande sektfamilj istället för "patriarkatet". Dumma flicka.
Ja det tycker jag. Det är svagt, antar du är en typisk liten privilegierad flicksnärta och gick direkt från trygga gymnasiet till högskolan, självklart behöver inte en sån som du ta studielån heller gissar, sorry för ot....men åter till topic, oavsett ålder så var du en vuxen människa då. Så att någon inte gillar ens val bör inte ha varit med idina beräkningar.
Är du jättesträngt frireligiös eller muslim btw? Har aldrig hört talas om någon som varit med om något liknande, dessutom går du ju från topic nu, helt plötsligt handlar det om din sjuka kontrollerande sektfamilj istället för "patriarkatet". Dumma flicka.
"Är kvinnor bättre än män på något?" Nej inte mycket av det som anses viktigt.
Det är lite synd att kvinnor inte kan bli lika starka men annars tror jag män och kvinnor har ungefär samma nivå. Hehe lite feminist propaganda att män och kvinnor skulle vara lika smarta Du får gärna mot bevisa mig, jag känner mig smart
"Är kvinnor bättre än män på något?" Nej inte mycket av det som anses viktigt.
Det är lite synd att kvinnor inte kan bli lika starka men annars tror jag män och kvinnor har ungefär samma nivå. Hehe lite feminist propaganda att män och kvinnor skulle vara lika smarta Du får gärna mot bevisa mig, jag känner mig smart
Jag tror att män och kvinnor både är lika smarta och har förmågan att bli starka nog att hävda sig med de flesta män. Vi måste helt enkelt slänga er i vattnet mer, slutar vi dalta med kvinnor kommer ni göra er lika starka som oss efter som ni inte kommer överleva annars.
Ja, det är härligt att system som missgynnar män aldrig är "problematiska" eller behöver lösas med specialsatsningar från staten.
Du gör ett antagande om att bara för att jag inte tar upp den sidan av det i den här kommentaren så är det något som jag inte ser några problem med. Tvärt om är det något som jag tycker är viktigt att förändra för jämställdhetsfrågan och oftare tar upp i andra sammanhang, bland annat eftersom det skapar en manlig underklass som har flera relevanta utmaningar i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av FlamingBacon
Helt rätt, kvinnor utbildar sig i betydligt högre grad till diverse suspekta flumutbildningar (som rent generellt handlar om att sedan gnälla på produktiva människor) utan marknadsekonomiskt värde.
Kvinnor utbildar sig också mycket mer till yrken som behövs mer grundläggande i samhället men som inte ger lika mycket respekt, exempelvis sjuksköterska och lärare. Varför hade du behovet av att endast beskriva kvinnors utbildning från negativa tolkningar?
Är det också bara kvinnor som gör detta som du anser så negativt? En relevant andel på "flumutbildningar" är ändå också killar vill jag påpeka, och en relevant andel av "icke flumutbildningar" som ex ekonomi och juridik är kvinnor. (Eller tja, jag vet ju inte vad du räknar in i konceptet. Kanske tolkar du automatiskt utbildningar som mera flummiga om det är en större andel kvinnor, vilket isåfall kanske säger mer om dina värderingar än om utbildningarna i sig.)
Citat:
Menar du att flytta hemifrån senare skulle öka risken för hemlöshet? Det har jag aldrig hört något om.
Nej, det var inte något som jag drog ihop. Det var snarare syftat på ett ytterligare exempel som matchar med min tolkning kring saken.
Citat:
Nu ska jag erkänna att jag inte sitter på några siffror. Men jag vågar påstå att det är betydligt vanligare att kvinnor bor i grupp, och framförallt bor hos (läs, får hyran helt/delvis betald av) en man, än omvänt. Sedan är det rent objektivt lättare att få bostad som kvinna än som man, eftersom det är betydligt vanligare att män diskrimineras på bostadsmarknaden.*
*Här pratar vi om verklig diskriminering dvs "endast kvinnor/helst kvinnor", och inga mystiska strukturer och dylikt.
Att påstå att män bor hemma längre pga diskriminering är en överdrift enligt mig, eftersom det är tydligt att killar kan klara av det men snarare valt att inte hantera det i tillräckligt god tid (eller alls). Jag själv ställde mig direkt i bostadskö när jag kunde, liksom mina kvinnliga vänner som på olika sätt mer medvetet hanterat saker - dessa driv har jag ofta inte sett hos män omkring mig. Sen anser jag förståss att det är en relevant diskriminering mot killar när det gäller mer personliga bostadsansökningar (ex inneboende) där många söker en "lugn tjej". Men jag själv fick en hyresrätt via bostadskö, vilket lär funka precis lika utmärkt för en kille eftersom det bara handlar om att fylla ut ett fåtal krav. Och mina vänner som saknar eget hem nu gör det inte för att de nekats så många ansökningar till boende, utan för att de helt enkelt inte gjort stegen som behövs för att skaffa eget boende.
I min omgivning är inte exemplen på kvinnor som lever på sina pojkvänners inkomst vanlig. Det är från vad jag kunnat se främst kvinnor med mer traditionella värderingar eller större psykiska/fysiska utmaningar som lever enligt så som du gärna tycks vilja definiera kvinnligt boende. Alltså finner jag din beskrivning ganska icke-korrekt och lite irrelevant. Det är inte den biten det handlar om, utan om huruvida kvinnor ofta ordnar boende och andra mer grundläggande saker, vilket de enligt min tolkning ofta gör.
Citat:
För övrigt väntar jag med spänning på dagen då du beskriver mäns högre löner som högre grad av målmedvetenhet.
Jag anser att de män som fått högre löner ofta har en relevant målmedvetenhet som hjälpt dem till detta ja. Däremot anser jag inte att definitionen matchar på det manliga könet, eftersom det märks att skillnaderna i driv är väldigt stora mellan olika män och att manliga grupper både i utanförskap (arbetslöshet, hemlöshet, fängelse) och högre positioner i yrket är rätt så stora.
Enligt min tolkning har kvinnor ofta mer målmedvetenhet när det gäller familj/hem medan män ofta har mer målmedvetenhet i yrket, men hur pass detta är kulturellt eller mer inneboende skapat är ju inte helt lätt att avgöra. Vad jag dock känner till är att det finns många kvinnor i Kina som valt bort familj för sin karriär (vilket antyder att familj inte är något specifikt kvinnligt biologiskt driv) och att det på vissa ställen är vanligt att det förväntas att man ska välja mellan familj och karriär som arbetande kvinna i Asien. En på många sätt negativ kultur enligt mig, eftersom det handlar om att det traditionella synsättet stänger de moderna möjligheterna. Enligt min tolkning är en relevant andel av dessa skillnader socialt skapat, medan det enligt anti-feminister ofta antas vara väldigt biologiskt påverkade driv.
Senast redigerad av Mojokii 2015-02-22 kl. 22:25.
Men vad beror det på?
Om en tjej läser ett "killämne" så behandlas hon som om hon inte ska vara där, hur lockande är det för tjejer? Det är alltid tuffare för tjejer i såna utbildningar, de flesta VÅGAR INTE och väljer typ sjuksköterska för det är inget som de blir ifrågasatta för
Jag kan inte relatera, kemi är ju tydligen ett killämne (se mangobaer tidigare), trodde det var majoritet tjejer när jag läste dock, fast det handlar inte om särskilt många, tror vi var 12 eller 16 i programmet när jag började. Där behandlas inte tjejer annorlunda på något sätt, tyckte jag, som inte är tjej och då är det väl med viss reservation för att jag inte skulle uppfatta sånt ändå. Det var hur som helst många tjejer, runt hälften, och detsamma gällde föreläsare och labbassistenter (ok det var nog något färre kvinnliga föreläsare men mer åt 4/6 än 2/8 fördelning). Jag kan inte minnas någon kommentar eller liknande som riktades specifikt åt, mot eller om tjejer som grupp. Jag skulle uppskatta att av "toppskiktet", de som regelbundet fick höga betyg, var ungefär 3 av 10 tjejer. Av doktoranderna skulle jag uppskatta att det är ungefär 50/50 fast det är väldigt olika beroende på vilken inriktning. Tror inte det finns någon tjej på teoretisk kemi, finns några få på kemisk fysik, däremot är de i klar majoritet på biokemi, biofysikalisk kemi och molekylär biofysik. Tror jag, allt detta är baserat på grova uppskattningar.
Här kan man tro att sånt som teoretisk eller kemisk fysik är mer "hårda" ämnen och mer nyttiga, medans t ex biokemi är mer "mjukt" och mindre värt. Då har man iallafall delvis fel, det är klart bättre karriärmöjligheter om man tagit biokemi-vägen, de här personerna tenderar nog att göra mer nytta för samhället. Läkemedel och livsmedel istället för färg, ytor och program för kvantmekaniska beräkningar. (Därmed absolut inte sagt att den andra vägen är dålig.)
Helt rätt, kvinnor utbildar sig i betydligt högre grad till diverse suspekta flumutbildningar (som rent generellt handlar om att sedan gnälla på produktiva människor) utan marknadsekonomiskt värde.
Jag tror att det här är en gissning, eller har du faktiskt någon form av statistik som antyder att det är så? Vad jag har sett är det en jämn könsfördelning på t ex filosofi. Nu vet jag inte vad du räknar som flum visserligen men samhällets behov av filosofer är begränsat. Tittar du på högskoleverkets rapport från 2012 så säger den att 42% av tjejerna utbildar sig i yrkesexamensprogram, motsvarande siffra för killar är 37%. 1% av tjejer utbildar sig på konstnärliga program, det gör även 1% av killar.
Du gör ett antagande om att bara för att jag inte tar upp den sidan av det i den här kommentaren så är det något som jag inte ser några problem med. Tvärt om är det något som jag tycker är viktigt att förändra för jämställdhetsfrågan och oftare tar upp i andra sammanhang, bland annat eftersom det skapar en manlig underklass som har flera relevanta utmaningar i samhället.
Du är en anonym person på nätet, jag antar givetvis en massa saker, eftersom jag känner till väldigt lite om dig. Jag måste dock påpeka att detta inte nödvändigtvis var riktat till dig som person, utan hur nuvarande system fungerar överlag.
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Kvinnor utbildar sig också mycket mer till yrken som behövs mer grundläggande i samhället men som inte ger lika mycket respekt, exempelvis sjuksköterska och lärare. Varför hade du behovet av att endast beskriva kvinnors utbildning från negativa tolkningar?
Jag beskriver väl inte endast kvinnors utbildning i något sammanhang i föregående inlägg? Men jag förstår vad du menar, och ska försöka besvara det.
Det beror helt enkelt på att kvinnor i högre grad utbildar sig till sådant som leder till anställning inom offentlig sektor. Eftersom jag anser att skatt är stöld, och att staten är tyranni, ogillar jag således dessa system. Jag har givetvis inget emot individuella lärare eller sjuksköterskor, även om de råkar vara kvinnor (eller män). Dock så är det så att det blir obehagligt för mig, eftersom vi lever i en demokrati, när dessa överutbildade människor kräver mer pengar. Det är dessutom så att de per automatik blir politiska motståndare, eftersom människor som lever på systemet sällan vill avveckla det.
Citat:
Är det också bara kvinnor som gör detta som du anser så negativt? En relevant andel på "flumutbildningar" är ändå också killar vill jag påpeka, och en relevant andel av "icke flumutbildningar" som ex ekonomi och juridik är kvinnor. (Eller tja, jag vet ju inte vad du räknar in i konceptet. Kanske tolkar du automatiskt utbildningar som mera flummiga om det är en större andel kvinnor, vilket isåfall kanske säger mer om dina värderingar än om utbildningarna i sig.)
Det är givetvis inte bara kvinnor som gör det, det är också därför jag beskrev det som "högre grad", jag antog att det var underförstått att de övriga var män. För övrigt var detta ett svar på varför kvinnors högre utbildningsgrad inte nödvändigtvis korrelerar med ekonomisk framgång. Givetvis har könsuppdelningen ingen relevans när det gäller en utbildnings "flummighetsgrad". Jag inser att det är ett något luddigt begrepp, men jag syftar främst på utbildningar som typ "mångfaldsstudier".
Citat:
Att påstå att män bor hemma längre pga diskriminering är en överdrift enligt mig, eftersom det är tydligt att killar kan klara av det men snarare valt att inte hantera det i tillräckligt god tid (eller alls). Jag själv ställde mig direkt i bostadskö när jag kunde, liksom mina kvinnliga vänner som på olika sätt mer medvetet hanterat saker - dessa driv har jag ofta inte sett hos män omkring mig. Sen anser jag förståss att det är en relevant diskriminering mot killar när det gäller mer personliga bostadsansökningar (ex inneboende) där många söker en "lugn tjej". Men jag själv fick en hyresrätt via bostadskö, vilket lär funka precis lika utmärkt för en kille eftersom det bara handlar om att fylla ut ett fåtal krav. Och mina vänner som saknar eget hem nu gör det inte för att de nekats så många ansökningar till boende, utan för att de helt enkelt inte gjort stegen som behövs för att skaffa eget boende.
Jag tror inte heller att män bor hemma längre enbart på grund av diskriminering, men det bidrar säkert. Återigen har jag givetvis ingen koll på din bekantskapskrets. Men mig veterligen finns det inga större könsskillnader när det gäller bostadsköer. Däremot är det så att många av dessa system är könsseparerade, för att uppnå jämn könsfördelning (i praktiken 50% kvinnor eller mer) inom olika boenden. Detta även om söktrycket är ojämnt. Många boenden för unga (tex nationer) tillämpar ofta denna princip. Jag ställer mig därmed tveksam till att mäns lathet och oförmåga att söka bostäder skulle vara någon större bov i dramat. Hemlöshet orsakas för övrigt sällan av brist på att hitta ett boende, utan misslyckande med att hantera sin ekonomi/tidigare boende.
Jag måste dessutom påpeka att som frihetsälskare och sann motståndare till staten, har jag givetvis inget emot att man prioriterar kvinnor när man letar hyresgäster. De är givetvis rent statistiskt betydligt mindre kriminella, mindre benägna att bli arbetslösa (och således orsaka bekymmer), i synnerhet om man själv ska bo i samma bostad.
Citat:
I min omgivning är inte exemplen på kvinnor som lever på sina pojkvänners inkomst vanlig. Det är från vad jag kunnat se främst kvinnor med mer traditionella värderingar eller större psykiska/fysiska utmaningar som lever enligt så som du gärna tycks vilja definiera kvinnligt boende. Alltså finner jag din beskrivning ganska icke-korrekt och lite irrelevant. Det är inte den biten det handlar om, utan om huruvida kvinnor ofta ordnar boende och andra mer grundläggande saker, vilket de enligt min tolkning ofta gör.
Det är ju precis detta jag invänder mig emot. När män med "psykiska/fysiska utmaningar" drabbas av bekymmer, blir de hemlösa eller kriminella, när kvinnor drabbas, då hittar de en man att leva på. Hur det ser ut i just din omgivning vet jag givetvis inte, men i samhället överlag är det betydligt vanligare att kvinnor lever med rikare män, än omvänt. Och dessutom så att förhållanden där männen drabbas av ekonomiska bekymmer har en tendens att gå sönder, medans den omvända situationen till och med har något bättre status.*
Detta innebär i praktiken att en av de främsta anledningarna till att kvinnornas statistik ser bättre ut än männens, är eftersom en stor del av kvinnorna inte slås ut när de drabbas av saker som slår ut män.
*Kvinnor som lever på sina män är givetvis inte dumma nog att avsluta relationen i onödan.
Citat:
Jag anser att de män som fått högre löner ofta har en relevant målmedvetenhet som hjälpt dem till detta ja. Däremot anser jag inte att definitionen matchar på det manliga könet, eftersom det märks att skillnaderna i driv är väldigt stora mellan olika män och att manliga grupper både i utanförskap (arbetslöshet, hemlöshet, fängelse) och högre positioner i yrket är rätt så stora.
Där håller jag helt med. Det är också på dessa grunder jag motsätter mig sociala program, eftersom jag anser att människor bör ta ansvar för sina handlingar. Idag har vi dock ett väldigt underligt system, där ogillande emot den senare gruppen innebär att man inför diverse system som främst drabbar den tidigare gruppen.
Citat:
Enligt min tolkning har kvinnor ofta mer målmedvetenhet när det gäller familj/hem medan män ofta har mer målmedvetenhet i yrket, men hur pass detta är kulturellt eller mer inneboende skapat är ju inte helt lätt att avgöra. Vad jag dock vet är också att det finns många kvinnor i Kina som valt bort familj för sin karriär (vilket antyder att familj inte är något specifikt kvinnligt biologiskt driv) och att det på vissa ställen är vanligt att det förväntas att man ska välja mellan familj och karriär som arbetande kvinna i Asien. En på många sätt negativ kultur enligt mig, eftersom det handlar om att det traditionella synsättet stänger de moderna möjligheterna.
Detta låter ju positivt. Förstår du då varför jag anser att det är olämpligt att staten omfördelar frukten av mäns arbete till kvinnorna, men att det omvända överföringen inte sker, och varför detta system missgynnar män (och bör avskaffas)?
Jag inser att du har ett visst ideologiskt motstånd emot biologiska drifter. Men jag anser att du har fel här. Det finns människor som medvetet svälter ihjäl sig själva, kväver sig till döds eller lever i celibat. Betyder det att mat, sex och syre inte heller är biologiska drifter?
För övrigt behöver man ofta välja mellan familj och karriär. Vad som i praktiken sker i moderna samhällen är att man "undviker" detta val genom att flytta över resursansvaret för familjer på någon annan, oftast arbetande män.
Jag tror att det här är en gissning, eller har du faktiskt någon form av statistik som antyder att det är så? Vad jag har sett är det en jämn könsfördelning på t ex filosofi. Nu vet jag inte vad du räknar som flum visserligen men samhällets behov av filosofer är begränsat. Tittar du på högskoleverkets rapport från 2012 så säger den att 42% av tjejerna utbildar sig i yrkesexamensprogram, motsvarande siffra för killar är 37%. 1% av tjejer utbildar sig på konstnärliga program, det gör även 1% av killar.
Nu talade jag vill främst om utbildningars ekonomiska värde, och då blir kategorier som yrkesexamensprogram relativt dåliga, eftersom de är hyfsat breda. Jag vet faktiskt inte riktigt vart skiljelinjen går mellan vad som ingår i yrkesexamen respektive generella program.
Just filosofi är väl mansdominerat i Sverige? Jag är för övrigt givetvis emot offentlig finansierad utbildning, men ska man behålla "nödvändiga" utbildningar, tycker jag definitivt att filosofi bör strykas. Denna hobby får man betala för själv.
Jag kan dock erkänna att jag främst baserar min negativitet på bristen på kvinnor inom de tekniska områdena, vissa av dem i synnerhet. Jag har (innan detta inlägg) letat runt lite efter mer specifik könsfördelningsinformation om olika områden, men utan framgång. Det verkar tämligen svårt att få reda på hur många män/kvinnor som valde att börja studera mångfaldsstudier 2010 exempelvis. Det kan givetvis vara så (även om jag tvivlar) att kvinnorna främst läser rimliga utbildningar i mitten, och att genusvetenskap, mångfaldsstudier, teater och dylikt domineras av män, jag tvivlar dock starkt på detta. Råkar du ha tillgång till dylikt får du gärna dela med dig.
Andel examinerade kvinnor efter område (min översättning)
Health and welfare 83%
Life sciences, physical sciences & agriculture 58%
Man ska dessutom komma ihåg att kvinnorna är nästan 50% fler än männen, dvs närmare 60/40 fördelning, vilket innebär att övergående siffror i praktiken är betydligt "skevare".
Det ska ju dessutom påpekas att detta innebär att om 1% av männen, och 1% av kvinnorna läser konstnärliga program. Innebär detta att det i reella tal är nästan 50% mer kvinnor, och om man därtill räknar med att det finns fler män i Sverige (i synnerhet i relevanta åldrar) inser man att detta är en ganska stor skillnad.
Inser man snabbt att "yrkesexamensprogram" är en rätt dålig kategori. I synnerhet eftersom exempelvis lärare har en könsfördelning mellan kvinnor/män på ungefär 75/25, medans civilingenjörerna det motsatta.
EDIT: Det ska dock påpekas, att när det gäller huruvida utbildningarna leder till anställning i privat respektive offentlig sektor råder det dock ingen tvivel om att kvinnor är överrepresenterade inom det sistnämnda.