2015-02-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Varför då? Nu gör du mig orolig! (Jag vet att inlägget inte var skrivet till mig, men eftersom jag har tinnitus bara på ena örat, så reagerade jag!)

Mvh
tt

Vill inte skrämma dig, men man utreder alltid assymetri i hörsel. Det finns en del diagnoser som förknippas med hörselassymetri. Det är något man gör på rutin och behöver inte vara så dramatiskt.
Citera
2015-02-15, 19:37
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Alprazolam. Finns studier som visar att den substansen dämpar tinnitus.
Väldigt vanligt i USA att tinnitusdrabbade får detta utskrivet. Saluförs som Xanor i Sverige och är en benzodiazepin. Svårt att få detta utskrivet här pga beroenderisken och vår stenhårda antidrogpolicy.

Benzopreparat känns ju inte så roligt att bli beroende av... Men om det verkligen tar bort/ dämpar tinnitusen...

Min psykiater skulle nog skriva ut det åt mig, han är ganska ohämmad när det gäller att skriva ut medicin. Men man har ju hört så mycket negativt om benzodiazepin, så jag vet inte om jag skulle våga.

Får nog läsa på lite.

Mvh

tt
Citera
2015-02-15, 19:40
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronbe
Alprazolam. Finns studier som visar att den substansen dämpar tinnitus.
Väldigt vanligt i USA att tinnitusdrabbade får detta utskrivet. Saluförs som Xanor i Sverige och är en benzodiazepin. Svårt att få detta utskrivet här pga beroenderisken och vår stenhårda antidrogpolicy.

Den substansen gör mer än bara dämpar tinnitus. Är tanken att man ska flöddra resten av livet?
Citera
2015-02-15, 19:44
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Vill inte skrämma dig, men man utreder alltid assymetri i hörsel. Det finns en del diagnoser som förknippas med hörselassymetri. Det är något man gör på rutin och behöver inte vara så dramatiskt.

Det allvarligaste läkarna har diskuterat i mitt fall är en eventuell tumör på hörselnerven. Men det är visst väldigt sällsynt. Ska på en speciell hörselundersökning om en månad där man ska mäta nervimpulsernas flöde för att - förhoppningsvis - kunna utesluta den diagnosen!

Mvh
tt
Citera
2015-02-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Den substansen gör mer än bara dämpar tinnitus. Är tanken att man ska flöddra resten av livet?

Som alltid får man väga fördelarna med nackdelarna, så för de flesta tinnitusdrabbade är nog antagligen nackdelarna med att ta detta preparat större än fördelarna i slutändan.
Citera
2015-02-15, 20:37
Medlem
Någon som upplever att tinnitus blir värre vid förkylning eller annan sjukdom?

Eller så har min blivit värre ändå.
Citera
2015-02-15, 20:39
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Någon som upplever att tinnitus blir värre vid förkylning eller annan sjukdom?

Eller så har min blivit värre ändå.
Det är min erfarenhet.
Citera
2015-02-16, 15:12
Medlem
Hade själv tidigare vad jag skulle beskriva som Tinnitus, dock ingen konstant sådan. Kände en plötslig tryckförändring i örat och sen började det pipa/tjuta. Då försvann dock detta efter kanske ett par minuter men allt eftersom tiden gick så kom det med tätare och tätare intervaller, under längre och längre perioder och kraftigare och kraftigare.
Till saken hör att jag har/hade ett kroniskt spridd värk (Fibromyalgi/fintrådsneuropati eller vad man vill kalla det) av sensitisering i CN efter att jag gått med lokal värk/smärta under lång tid.

För att få behandling för detta (som sjukvården inte kan ett skit om!) lyckades jag hitta en av få smärtläkare i detta land som förstår sig på och kan behandla detta.

Förutom att jag blev symptomfri från min tidigare fullständigt invalidiserande värk, så lyckades jag även bli helt fri från min tinnitus.

Hade också stora problem med mina bihålor. Konstant snuvig och och ofta stopp i näsan. Speciellt på morgon när jag vaknade. Efter behandlingen vaknade jag påföljande dag med fritt blås i näsan!
Tog upp detta med smärtläkaren och han berättade då att spänningarna i nacken påverkade slemhinnorna så de blev irriterade och svullnade.

Så om jag förstått det rätt så trycker sedan slemhinnorna (alt. små muskler i örat) på hörselnerven och därav tinnitus. Därav att massage och medicin typ Xanor hjälper och förkylning/stress etc. försämrar det.
Men i vilket fall så begriper han det bättre än mig och där framgår även på klinikens hemsida att han även behandlar Tinnitus. ----> http://www.ekstromssmartklinik.com/index.html
Citera
2015-02-16, 21:42
Medlem
Ordlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvikten
Hade själv tidigare vad jag skulle beskriva som Tinnitus, dock ingen konstant sådan. Kände en plötslig tryckförändring i örat och sen började det pipa/tjuta. Då försvann dock detta efter kanske ett par minuter men allt eftersom tiden gick så kom det med tätare och tätare intervaller, under längre och längre perioder och kraftigare och kraftigare.
Till saken hör att jag har/hade ett kroniskt spridd värk (Fibromyalgi/fintrådsneuropati eller vad man vill kalla det) av sensitisering i CN efter att jag gått med lokal värk/smärta under lång tid.

För att få behandling för detta (som sjukvården inte kan ett skit om!) lyckades jag hitta en av få smärtläkare i detta land som förstår sig på och kan behandla detta.

Förutom att jag blev symptomfri från min tidigare fullständigt invalidiserande värk, så lyckades jag även bli helt fri från min tinnitus.

Hade också stora problem med mina bihålor. Konstant snuvig och och ofta stopp i näsan. Speciellt på morgon när jag vaknade. Efter behandlingen vaknade jag påföljande dag med fritt blås i näsan!
Tog upp detta med smärtläkaren och han berättade då att spänningarna i nacken påverkade slemhinnorna så de blev irriterade och svullnade.

Så om jag förstått det rätt så trycker sedan slemhinnorna (alt. små muskler i örat) på hörselnerven och därav tinnitus. Därav att massage och medicin typ Xanor hjälper och förkylning/stress etc. försämrar det.
Men i vilket fall så begriper han det bättre än mig och där framgår även på klinikens hemsida att han även behandlar Tinnitus. ----> http://www.ekstromssmartklinik.com/index.html

Intressant.

För cirka ett år sedan kände jag för första gången att något var fel i det vänstra skulderbladet. Ganska nyligen har det eskalerat till plötsliga smärtanfall vid sned belastning.
Jag vet inget alls och lite mindre ändå om just min egen anatomi i teorin, så enbart baserat på livlig fantasi samt hur det låter i ryggen när jag rullar vänstra axeln visualiserar jag en muskel som ligger helt åt helvete galet, typ hamnat på fel sida av benet. En varm sensation har börjat sprida sig längs vänster sida av nacken med.
Så nu är det hög tid att örfila till mig lite vård, behöver förmodligen armbåga mig fram bland netto-förlusterna och övrigt pack i vårdkön.

Till saken hör att min tinnitus bokstavligt talat "stör ut" nästan alla andra ljud i omgivningen med oregelbundna mellanrum, det började givetvis en kort tid efter att smärtan annonserade sig som en värdig kombattant.
Igår masserade jag mig själv lite, utöver värk i fingrarna small det till; av en total tystnad under en kort stund. Så tyst har jag inte upplevt världen i nyktert tillstånd sedan 90-talet.
Jag har inga som helst förväntningar att någonsin slippa pipet helt men det verkar finnas goda möjligheter att återgå till de mer rimliga nivåerna av yesteryear, som sedan länge ändå domesticerats och slutat besvära mig.

Det är ju jävligt märkligt att människokroppen blivit för avancerad för sitt eget bästa. Vilket jävla klavertramp i evolutionen.
Senast redigerad av Ordland 2015-02-16 kl. 22:14.
Citera
2015-02-18, 22:26
Medlem
DemocracyNows avatar
Någon som har funderat på att prova på Retigabin? Det finns en stor tråd om det på tinnitustalk.com och det verkar som att många har hjälpts av det, främst under användningsperioden men i några fall efteråt också. Det är inte det mest harmlösa läkemedlet dock så jag vet inte hur lätt det vore att få det utskrivet.
Citera
2015-02-21, 19:42
Medlem
Chordatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Jag har orkar inte göra en ny tråd, så jag valde använda om denna tråd;D.

Men fråga är: kan min tinnitus förvärras permanent och finns det risk att min tinnitus kommer att bli förvärrad?
Varför jag undrar det är för att jag har tänkt att gå lumpen och jag vill helst inte att min tinnitus förvärras... (skulle vara ett helvete). I dags läget har jag bara ett svagt susande ljud i högra örat och har haft det i ca ett halvår nu.

Det finns givetvis en viss sannolikhet att din tinnitus kommer att förvärras. Bara för att man har drabbats så är man absolut inte immun mot höga ljud, snarare tvärtom, det är nog mer trolig att du drabbas av förvärrad T än vad det är att dina jämnåriga (utan T) drabbas av T.

Hur som helst så måste man leva lite också. Att bara undvika allt för att det kan vara högljutt är - om än det säkraste också - det tråkigaste. Tänk att vakna upp när man är gammal och inse att man lagt alla sina planer åt sidan bara för att vara sin T till lags, det skulle ju inte vara så roligt.

Så om du verkligen vill göra militärtjänst så kan du ju alltid söka. Antas du så bör du vara noga med att använda öronproppar på skjutbanan, men i övrigt borde det gå bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Motvikten
... Hade också stora problem med mina bihålor. Konstant snuvig och och ofta stopp i näsan. Speciellt på morgon när jag vaknade. Efter behandlingen vaknade jag påföljande dag med fritt blås i näsan!

Så om jag förstått det rätt så trycker sedan slemhinnorna (alt. små muskler i örat) på hörselnerven och därav tinnitus. Därav att massage och medicin typ Xanor hjälper och förkylning/stress etc. försämrar det...

Citat:
Ursprungligen postat av Ordland
Intressant.

För cirka ett år sedan kände jag för första gången att något var fel i det vänstra skulderbladet. Ganska nyligen har det eskalerat till plötsliga smärtanfall vid sned belastning.
Jag vet inget alls och lite mindre ändå om just min egen anatomi i teorin, så enbart baserat på livlig fantasi samt hur det låter i ryggen när jag rullar vänstra axeln visualiserar jag en muskel som ligger helt åt helvete galet, typ hamnat på fel sida av benet. En varm sensation har börjat sprida sig längs vänster sida av nacken med...

Kan nästan kategorisera mig själv i ovanstående kategorier; konstant snuva med frekvent förekomst av nästäppa, samt "smällande" och ibland värkande axel.

Att min, i detta fall, högra axel varit lite defekt är inget jag noterat förrän på senare dagar då jag börjat styrketräna. Jämt när jag ska "rulla" axlarna, liksom för att värma upp, så smäller det till - om än inte jättehögt - i axeln. Detta sker varje gång som jag gör denna rörelse, alltså inte enbart då jag värmer upp. Kan även genom att klämma på nämnda axel förändra vissa ljud i mitt huvud.

Även om jag tror att man absolut kan förbättra T om man lyckas bli av med spänningar i axlar och nacke, så tror jag att man griper väldigt mycket efter varje halmstrå som finns att greppa tag i. Kanske i ren desperation - vilket är förståeligt. I mitt fall så har jag testat massage och varit hos både sjukgymnast och kiropraktor, men inget har förändrats markant. Kunde uppleva en försämrad tinnitus efter ett besök hos kiropraktorn, men det var i stort sett allt.

Tror dock ditt fall Ordland är mer värt att kolla upp.

Citat:
Ursprungligen postat av DemocracyNow
Någon som har funderat på att prova på Retigabin? Det finns en stor tråd om det på tinnitustalk.com och det verkar som att många har hjälpts av det, främst under användningsperioden men i några fall efteråt också. Det är inte det mest harmlösa läkemedlet dock så jag vet inte hur lätt det vore att få det utskrivet.

Har läst delar ur diskussionen. Som du säger, många av dem som testade verkar ha upplevt en reducerad tinnitus, om än några inte riktigt dem resultat de räknat med. Hur som helst så verkar det som om T ofta kom tillbaka efter avslutad behandling, och ibland värre än vad den var innan. När jag slutade följa tråden så var det bara en enda personen som faktiskt påstod sig blivit "botad".

Då läkemedlet inte är att leka med, och bieffekterna efter en lång tids användande verkar vara oklara, så är det inget jag funderar på att testa i alla fall.

Men jag tror absolut att Retigabine påverkar T på något sätt. Jag höll tummarna för Autifony: s forskning, och trodde verkligen på den, men då jag inte hört något sedan testfasen så antar jag att effekten var under förväntan.
Senast redigerad av Chordata 2015-02-21 kl. 19:47.
Citera
2015-02-22, 17:58
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chordata
Har läst delar ur diskussionen. [...]

Såvitt jag vet så har ingen blivit sämre efteråt. Jag kommer ihåg en som tyckte att hans hyperakusi blev sämre, men han meddelade senare att han den hade återgått till tidigare nivåer. Jag kanske har glömt någon dock. Och angående Autifony så började ju testerna precis, så det är nog lite för tidigt för att dra slutsatser om dess effektivitet. Den som väntar får se, men det verkar i alla fall som om dom här kaliumkanalblockerarna påverkar tinnitus i på ett signifikant starkare sätt än något annat hittills
Senast redigerad av DemocracyNow 2015-02-22 kl. 18:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in