Citat:
Ursprungligen postat av
flashwhore
Hej, tänkte dela med mig av min historia och ev. få lite hjälp.
Min tinnitus började i höstas efter en lång stressig period i mitt liv, har även varit deprimerad en längre tid med mycket ångest och oro, blivit utsatt för MYCKET stress. Började då att pressa käkarna och gnissla tänder, är även väldigt spänd i nacke och axlar.
Eftersom att jag var så deprimerad så orkade jag inte ens bry mig, och skyddade inte mina öron. Nu har det gått några månader och tinnitusen är väldigt illa. Det verkligen tjuter i öronen. Är oroad över att jag har fått en även fått en bullerskada och kommer att få dras med detta hela livet.
Så min fråga är, om man får tinntius till en början ex. av spända käkar och nacke och sedan inte skyddar öronen är det då stor risk att jag har fått en bullerskada utöver det? Har lyssnat på hög musik, varit i högljudda miljöer osv.
Väldigt dumt men känner nu att jag måste ta tag i problematiken. Vart ska jag vända mig? Finns det hjälp att få? Är det redan för sent?
Känner igen det mest i det du skriver. Har haft mycket stress i jobb och också gnisslat och bitit samman hårt i tänderna. Legat konstigt i sängen, soffan mm som gjort nacke o axlar spända
Jag fick min tinnitus i höstas ( 2014) och jag kan väl säga att det har blivit mycket bättre, den finns fortfarande kvar men betydligt mindre och jag störs inte av den. Förhoppningen är att den ska ebba ut.
Mitt tips är att :
1. Skaffa bettskena hos din tandläkare. Bettskena för nattligt bruk.
2. Gå till någon massör som är duktig och också kan akupressur
3. Stretch övningar för nacke hals.
Sen käkade jag lite vitaminer B12 och sen även ett naturläkemedel som hette TONE.
Ett tips är att kolla lite på youtube. Där finns lite olika videos som visa akupressur punkter. Har du tur så funkar det på dig och hjälper dig. Så gjorde det iaf för mig.
Sen finns det som säger att akupunktur kan hjälpa men jag har ingen erfarenhet av detta eftersom jag inte vågat prova...
Sen se alltid till att ha öronproppar snabbt tillgänglig vart du än går för man vet aldrig var man kan exponeras för skadligt ljud.
Ja det var lite inputs jag kände för att ge...