Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Jag kan inte öppna filen. Någon som har lust att kortfattat berätta om innehållet?
Tyvärr kan inte jag det heller men jag har ju åtminstone en del av polisutredningen som har maskats. Enbart en mycket kort sammanfattning av några av dessa utlagda sidor.
Jag skickade sju sidor från denna till Hollowman666. Dessa var bl. a. ingångsanmälan av Kjell-Åke gjord den 3 augusti 1965 av hans mor. Hon anmälde sonen som försvunnen från hemmet den 29/7.
Utöver den maskinskrivna texten förekommer en hel del anteckningar gjorda för hand som t. ex. "Tros vara i Åsa enl. 14-årig syster (campar?) 4/8 Bj-hl." Denna då 14-åriga syster är Locky som har skrivit i tråden. Bj-hl betyder Björndahl som var en av utredarna som höll i ärendet.
Längst ner på första sidan står det bl. a. skrivet för hand "Ärendet avskrivet."
Nästa sida är också maskinskriven med en hel del anteckningar gjorda för hand. Bl. a. står det skrivet för hand "Enligt modern har bekanta till henne sett Kjell-Åke på Stora Essingen i Sthlm området den 15/8-65 på dagen. Han var ensam."
Den 6/10-65 är följande anteckning gjord med skrivmaskin: "Enligt uppgift från den försvunnes moder fru (förnamnet maskat) Johansson, har en broder till ovannämnde Dahlsjö meddelat fru Johansson, att Kjell-Åke varit synlig i närheten av coca-cola-fabriken vid Bergsgatan i slutet av sept.-65. Björndahl."
Ett maskinskrivet ark daterat Oslo den 22 november 65 och adresserat till polisen i Göteborg och rubriken lyder: "Ang. Kjell Åke JOHANSSON ,f. (födelsedatumet maskerat) 1949, svensk statsborger" underskrivet av bl. a. Arne Kleveland.
Först stämplat "Inkom GÖTEBORGS POLISDISTRIKT Utredningsavdelningen i Göteborg den 23 NOV 1965 Wallerstedt." Denne mans namn förekommer också en del i utredningen. Sedan stämplat med stämpeln "GÖTEBORGS POLISDISTRIKT 24 NOV 1965 Skyddspolisen."
Det sista av dessa papper är avlysningen av Kjell-Åke gjord 1986-04-09. En av de poliser som har undertecknat detta beslut är T. Knutsson. Återigen ett namn som också är förknippat med den här utredningen.
Man ser hur dessa ark har blivit tummade och de är numera ganska slitna efter alla dessa år.