2015-02-14, 13:47
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Fråga!

Har nu min marinad som kycklingen legat i (se tidigare post om Jerk). Tänkte blanda lite marinad med öl och ha under kycklingen på grillen. Kör en indirekt grillning med vattenbad under (öl och marinad). Tänkte även slänga på lite kryddpepparkorn på glöden för smakrik rök.

Vad gör jag med resterande marinad? Kan man koka ner den och använda som typ sås? Eller e det dumt då kyckling har marinerats i den?

Hur menar du dumt? Det är iallafall ingen hälsofara iochmed att du kokar och därmed överstiger temperatur då det skulle kunna vara hälsofarligt.
Citera
2015-02-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dub1Down
Hur menar du dumt? Det är iallafall ingen hälsofara iochmed att du kokar och därmed överstiger temperatur då det skulle kunna vara hälsofarligt.

Jag håller med dig dock är jag osäker.

Folk jag känner, från vanliga matlagningsmänniskor till matfantaster samt kockar, säger alla samma sak. Blanda inte rå kyckling med annan mat även om den tillreds.

Jag ser inga problem med att skära något med samma kniv på samma skärbräda där jag nyss har skurit rå kyckling under förutsättning att det jag skurit efter kycklingen tillreds. Typ svamp som senare steks.

Men eftersom alla jag känner säger att det är fel och potentiellt farligt att göra så då börjar man ju tvivla på sig själv och det kan bör/kan göra.
Citera
2015-02-17, 07:07
Medlem
Dub1Downs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Jag håller med dig dock är jag osäker.

Folk jag känner, från vanliga matlagningsmänniskor till matfantaster samt kockar, säger alla samma sak. Blanda inte rå kyckling med annan mat även om den tillreds.

Jag ser inga problem med att skära något med samma kniv på samma skärbräda där jag nyss har skurit rå kyckling under förutsättning att det jag skurit efter kycklingen tillreds. Typ svamp som senare steks.

Men eftersom alla jag känner säger att det är fel och potentiellt farligt att göra så då börjar man ju tvivla på sig själv och det kan bör/kan göra.

Jag kan inte se någon rimlig förklaring till varför man inte skulle kunna göra så i alla fall, sålänge du kokar såsen/marinaden. När du kokar såsen/marinaden är det ju inte längre rå kyckling så att säga
Citera
2015-02-19, 18:39
Medlem
VaticanCameoss avatar
Har en falukorv i kylen jag tinade upp under natten. Så nu måste jag väl laga upp hela den. Vad ska jag göra av den?
Citera
2015-02-19, 18:49
Medlem
Ugnsstekt grönsaksspäckad falukorv:

Lägg korvskrället i en ugnssäker form och sätt på ugnen. Skåra ovansidan på korven. Stoppa i smala lökklyftor i skårorna. Har du paprika bitar så kan du varva med såna. Även vitlöksbitar funkar, liksom tomatskivor. När du fyllt alla skåror, så kryddar du korven med peppar och stänker ned den med senap och ketchup och chilisås. Hårda ostkanter kan också stoppas i korven. Har du andra grönsaker som broccoli eller överbliven lök eller squash så kan du lägga dem bredvid korven på botten av formen. Kör in formen i ugnen, och när korven börjar se lite stekt ut, så kan du ta ut formen och lägga ostskivor på korven och gratinera till korven ser klar ut.
Citera
2015-02-20, 01:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaticanCameos
Har en falukorv i kylen jag tinade upp under natten. Så nu måste jag väl laga upp hela den. Vad ska jag göra av den?

Stroganoff http://www.ica.se/recept/korvstroganoff-med-ris-533512/
Stekta skivor med makaroner, ketchup åxå såklart.
En korvgryta (finnarna här har nog bättre recept på den men...) http://mittkok.expressen.se/recept/enklaste-korvgrytan/
Pyttipanna kan ju vara ett alternativ åxå, eller kylsåpsrensning som jag kallar den ibland.
Varma mackor, korv ost och bröd är ju så jäkla bra ihop.

Är väl mer en fråga om vad du är sugen på, korv kan man ha till nästan allt.
Citera
2015-02-20, 02:46
Medlem
Lyssnat på en del podcasts på sistone, där man hört att det är bra att äta grönsaker, vilket jag så klart vetat sen länge. Men frågan är vad man kan laga av grönsaker? Finns det goda rätter som bara lagas av grönsaker?
- Att sitta som en anka och äta sallad till middag är ju inte direkt så mättande.
Citera
2015-02-20, 02:57
Medlem
VaticanCameoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk
Lyssnat på en del podcasts på sistone, där man hört att det är bra att äta grönsaker, vilket jag så klart vetat sen länge. Men frågan är vad man kan laga av grönsaker? Finns det goda rätter som bara lagas av grönsaker?
- Att sitta som en anka och äta sallad till middag är ju inte direkt så mättande.
Beror helt på vad du har hemma
Jag brukar göra en rotsaksblandning på morötter, potatis, kålrot och rödbetor när jag vill ha nåt enkelt som jag bara steker. Brukar he i nån burk bönor med
Citera
2015-02-20, 07:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GRmihawk

En grönsakswok är snabb, gott, nyttigt och billigt. Du kan äta ett smärre berg utan större påfrestning för plånbok eller kaloribalans.
Citera
2015-02-20, 17:08
Medlem
Kolla in min matblogg för sjukt mycket bra och annorlunda middagstips! Idag visas till exempel Kyckling med balsamico och vanilj

http://globalspicedblog.tumblr.com/
Citera
2015-02-20, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Globalspiced
Kolla in min matblogg för sjukt mycket bra och annorlunda middagstips! Idag visas till exempel Kyckling med balsamico och vanilj

http://globalspicedblog.tumblr.com/

Vet inte om mod kommer klassa ditt inlägg som reklam, men det tror jag inte.

Snyggt jobbat. Skall följas.
Citera
2015-02-23, 16:23
Medlem
Kan någon tipsa om goda rätter med köttfärs (bland- eller nöt) som INTE är köttfärssås, tacos eller olika typer av köttfärsbiffar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in