Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Om du vore hederlig ärlig, skulle du även nämna alla konsekvenser en ateistisk världsbild får genom meningslösheten och sluta förtrycka det? Hoppas du heller inte glömmer dina egna funderingar?
Enda konsekvensen av en ateistisk världsbild är att gud inte finns för att ha någon sorts plan för oss. Om du vill kalla det för "meningslöst" så får det stå för dig. Vi lever, vi påverkar världen runt omkring oss, vi dör. Det är allt jag vet, och du vet inte mer än så heller. Meningen med många troendes liv är i huvudsak att fjäska för den allsmäktige skaparen. Meningen med en ateists liv bestämmer ateisten själv, inte nån fjantig påhittad gubbe sittandes på ett moln vilket egentligen är någon annan människa som hittade på den där fjantiga gubben på molnet för längesen. Grattis, meningen med ditt liv har bestämts av någon annan människa.
Citat:
Det är synd att du sedan inte väljer att resonera steget framåt för vad du sannerligen poängterar. Detta betyder att du inte kan lita på dig själv vilket gäller alla människor. En prövning kan alltså sätta käppar i hjulet och Gud är då den ende som kan få hjulet att rulla igen. Om du inte kan lita på dig själv, vem ska du då kunna lita på? Vem är trofast och vem kan hålla alla sina löften? Gud är trofastheten, den enda som kan ge ett löfte. När han svor en ed, är eden evig.
Vad svamlar du om här? Varför skulle jag inte kunna "lita på mig själv"? Och i vilket avseende? Jag kan inte lita på att jag skulle klara av att hoppa 20 meter över ett stup givetvis, men jag litar på mig själv mer än vad jag litar på någon fantasifigur. Gud har inte gett mig några löften, och jag tvivlar starkt på att gud har gett dig några löften heller. Du kanske har inbillat dig att gud givit dig löften då du läst det i en bok, någon annan sagt det till dig, eller du har hallucinerat.