2015-02-19, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Likställer du "att veta allt" med "att veta allt i förväg"?

Det kan bli märkligt.
Jag vet att tre av fyra svenska herrar gick vidare till kvartsfinalen på sprinten nyss, i skid-vm.
Däremot vet jag inte i förväg hur många av dessa som går till semifinal.
Det är skillnad.

Om Gud vet allt, då vet Gud även vad som händer i förväg...
Citera
2015-02-19, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Du kan ju inte vara säker på att det finns en gud.
Så du kan inte vara säker på att gud har en plan med allt.
Så du kan inte vara säker på att gud kan allt.

Ungefär och vad handlar det om - Tro !
Citera
2015-02-19, 14:44
Medlem
Petter.Dasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Det är många som blir troende i vuxen ålder, så det där snacket köper jag inte.

Men nu är du ju verkligen ute och cyklar. Hur står det till med förmågan att förstå liknelser?

Att man måste ta emot Guds rike som ett barn betyder för en normalbegåvad inte att man bara kan bli troende i späd ålder.

Det betyder att man enligt Bibeln inte ska försöka resonera fram en tro. Man ska bara tro, helt enkelt, släppa taget om alla försök att fundera, och luta sig bakåt och tro på Gud.

Det funkar alltså inte om man försöker tillämpa förnuftsmässiga argument. Vilket innebär att man som troende måste sluta tillämpa förnuft på trosfrågan. Vilket är ett skäl så gott som något för en icketroende att idiotförklara den som tror. För är man troende, i egentlig mening, inte bara sådär new-age-mässigt "det finns nog en anledning till att vi är här", utan verkligt troende, ja då är man förnuftsmässigt lite efter, helt enkelt.
Citera
2015-02-19, 14:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag spelar djävulens advokat.

Misstänkte det, men det är ju bättre om du själv sägar det än att jag framför gisssninger.
Citera
2015-02-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Men nu är du ju verkligen ute och cyklar. Hur står det till med förmågan att förstå liknelser?

Att man måste ta emot Guds rike som ett barn betyder för en normalbegåvad inte att man bara kan bli troende i späd ålder.

Det betyder att man enligt Bibeln inte ska försöka resonera fram en tro. Man ska bara tro, helt enkelt, släppa taget om alla försök att fundera, och luta sig bakåt och tro på Gud.

Det funkar alltså inte om man försöker tillämpa förnuftsmässiga argument. Vilket innebär att man som troende måste sluta tillämpa förnuft på trosfrågan. Vilket är ett skäl så gott som något för en icketroende att idiotförklara den som tror. För är man troende, i egentlig mening, inte bara sådär new-age-mässigt "det finns nog en anledning till att vi är här", utan verkligt troende, ja då är man förnuftsmässigt lite efter, helt enkelt.

sant, för desto mer man krånglar till allt, desto värre blir det...
Citera
2015-02-19, 14:50
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Om Gud vet allt, då vet Gud även vad som händer i förväg...

Om nu er Gud vet allt även framtiden varför tillåter han då allt elände att hända konstigt Gudsbegrepp måste jag säga.
Citera
2015-02-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Om nu er Gud vet allt även framtiden varför tillåter han då allt elände att hända konstigt Gudsbegrepp måste jag säga.

det beror på människorna, Gud har givit människor alla verktyg för att visa kärlek till varann, men tyvärr...
Citera
2015-02-19, 14:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mycket-marklig
Jag är troende och min fasta övertygelse är att livet inte tar slut med döden, vilket bekräftas i Bibeln.

Nja, "bekräftelse" i ordets mer logisk-rationella betydelse är det knappast.

Citat:
Vad meningslöst livet måste te sig för de som kallar sig ateister.

Nu projicerar du din egen snuttefiltist-mentalitet på andra. (1)

Citat:
Varför ska jag leva några år om jag ändå ska vara död för alltid sedan? För mig är det otänkbart att tro så. En hemsk tanke.

Se (1).

Citat:
På världen och naturen förstår jag att Gud finns,

Hur "förstår" du detta?

Citat:
i livet förstår jag att människan är full av synd,

Håll MIG utanför detta, tack. (2)

Citat:
och i Bibeln får jag kunskap om Gud och förlåtelse för mina synder. Och evigt liv. Jag kan vackla i min tro, men jag tror. Vill man tro så tror man.

Se (1).

Citat:
Gud älskar alla människor och utestänger inte någon.

Se (2).

Citat:
Vill man däremot inte tro, har man valt att ta avstånd från Gud och hans löften om evigt liv och salighet. De människorna är utlämnade åt djävulen och en evighet i helvetet.

Falsk dikotomi.

Citat:
"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan få evigt liv" Joh 3:16

Och varför skulle bibelviftande vara ett "argument" öht?
Citera
2015-02-19, 14:55
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
det beror på människorna, Gud har givit människor alla verktyg för att visa kärlek till varann, men tyvärr...

Sen när är kollektiv bestraffning något okej? Eller du kanske ser det här vi föds med som gör att vi "syndar" något som är vårt fel?
Citera
2015-02-19, 14:56
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ungefär och vad handlar det om - Tro !

Är det verkligen det för alla religiösa? Kallas inte det för att vara agnostiker?
Citera
2015-02-19, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Sen när är kollektiv bestraffning något okej? Eller du kanske ser det här vi föds med som gör att vi "syndar" något som är vårt fel?

det handlar om dig - du har fått alla verktyg att visa kärlek.
Citera
2015-02-19, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag tror eller rättare sagt har förstått att en del måste jobba väldigt mycket på sin egen synd eller kamp eller hur jag skall utrycka det.

Men då är svaret ju enkelt: Dom som står utanför "synda"-doktrinalismen har inga problem av denna typ.
Senast redigerad av Bogomil 2015-02-19 kl. 15:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in