2015-02-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Är det verkligen det för alla religiösa? Kallas inte det för att vara agnostiker?

det handlar om att tro på Gud som ett litet barn, svårare än så är det inte.
Krångla inte till allt.
Citera
2015-02-19, 14:59
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
det beror på människorna, Gud har givit människor alla verktyg för att visa kärlek till varann, men tyvärr...

Mycket cynisk Gud det där tycker jag. Jag menar varför upplyser inte Gud alla människor på en gång och tar bort ondskan då??? Men min egna tolkning är att Gud skiter fullständigt i Människan sen den första religionsläran uppstod och tillskrevs honom samt alla efter den tex Judaism Kristendom och Islam som jag ser som Satansläror alltihop.
Citera
2015-02-19, 15:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Inget att dö för?
Hur menar du nu? Skulle du inte kunna offra ditt liv för någon annan?
Vare sig om det är Gud eller din dotter t.ex...?!
Om inte, fine, det får stå för dig.
Men jag tror inte att alla ateister inte har något att dö för...

Du missförstod förmodentligen vad MeanMe syftade till.
Citera
2015-02-19, 15:01
Medlem
Citat:
i såna fall vet Gud vilka val du kommer att göra.
varje dag fattar du nya val, varje minut eller tanke...

Exakt...bra du lär dig min vän...
Citera
2015-02-19, 15:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men Gud har en plan och det står i hansbok. Allt som har skett och kommer att ske.

Predestinations-teologi kan knappast uttryckas tydligare än som så.

Men har du några belägg för den ifall du nu anser att den är verklighets-beskrivande?
Citera
2015-02-19, 15:04
Medlem
Citat:
Exakt...bra du lär dig min vän...

Å jag är glad att kunna upplysa dig. Detta är vad tro handlar om.
Citera
2015-02-19, 15:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Alla religioner har någon slags Gyllene Regel, dvs "Älska din nästa som dig själv". Satsa på det.

Med all respekt så är en projektion av ens egen karaktär inget lämpligt underlag för relationen till andra.
Citera
2015-02-19, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
På vilket säger jag emot mig själv här?
Jag som människa kan inte vara säker på nånting.
Jag som människa tror på Gud. Eftersom Gud är allsmäktig så har Gud en plan med allt.

Du ÄR självmotsägande: Du "kan inte vara säker på nånting", och sen hävar du tvärsäkert ur dig att 'gud' är allsmäktig.

Fel på logik-funktionen i dig?
Citera
2015-02-19, 15:11
Medlem
KristenTjej27s avatar
Hej!
Du kanske kan besöka en församling, Sankt Clara är en av de som jag tycker är bra, och gå fram för förbön och säg att du vill tro men kan inte, då kan de be för dig. Kan ju vara något som blockerar din tro, förutom det uppenbara att du inte kan förstå hela bibeln nu utan Jesus i ditt hjärta.
Det är mycket man inte förstår även då man blivit frälst och fått en tro på Jesus, man får helt enkelt lägga vissa saker åt sidan, och acceptera att man inte kanske får alla svaren på denna jord, men man vet i alla fall att Gud finns när man släpper in honom. Du kan också helt i ditt eget hem säga högt till Gud att jag skulle vilja att du uppenbarade din existens för mig, för jag vill tro men kan inte. Det kan vara en bra början. Jag ska ha med dig i mina böner.
När Jesus bor i ditt hjärta så kan han hjälpa dig att förstå bibeln lite mera. Sen finns det bra bibelundervisning på nätet också.
http://www.uttrycket.se/speech1.html

http://timoteus-forlag.com/wordpress/tag/bibelundervisning/
http://www.korskyrkan-molndal.se/undervisning.html
http://www.awmi.net/radio/1997

Men man kan också gå på en Alfa kurs om man vill lära sig lite mer, där finns det människor att prata med också som har erfarenhet av diskussioner med nybörjare. Tex
http://www.filadelfia.nu/?m=155

Du får gärna inboxa mig om du vill. Lycka till!
Citera
2015-02-19, 15:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ja, det är bättre att söka gemensamma nämnare i olika religioner, än att träta och fördärva.

Induktion och korrelationism är den pådyvlande teismens största apologetiska misstag.
Citera
2015-02-19, 15:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
i såna fall vet Gud vilka val du kommer att göra.
varje dag fattar du nya val, varje minut eller tanke...

Även kristendomen har sina problem med predestinations-teologin.
Citera
2015-02-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Jag ska väl kanske inte tolka vad MeanME egentligen menar, men jag säger vad jag tror ändå. Jag tror han menade att en ateist inte tror på ett efterliv. Många religiösa ser gärna ett slut på detta liv så livet i paradiset börjar, och har då en anledning till att dö. Ateisten saknar denna anledning.

Om du vore hederlig ärlig, skulle du även nämna alla konsekvenser en ateistisk världsbild får genom meningslösheten och sluta förtrycka det? Hoppas du heller inte glömmer dina egna funderingar?

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Huruvida någon skulle offra sitt liv för en annan är ju en högst personlig fråga och inget man egentligen kan veta förrän det är gjort. Visst vill de flesta tro att de skulle offra sitt liv för sitt barn (inkl mig själv och jag är ateist), men hur många skulle egentligen göra det? Knappast alla.

Det är synd att du sedan inte väljer att resonera steget framåt för vad du sannerligen poängterar. Detta betyder att du inte kan lita på dig själv vilket gäller alla människor. En prövning kan alltså sätta käppar i hjulet och Gud är då den ende som kan få hjulet att rulla igen. Om du inte kan lita på dig själv, vem ska du då kunna lita på? Vem är trofast och vem kan hålla alla sina löften? Gud är trofastheten, den enda som kan ge ett löfte. När han svor en ed, är eden evig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in