2015-02-19, 15:15
Medlem
proconsuls avatar
Femte sidan och fortfarande kvarstår frågan; hur tänkte gud här?
Han skapar människor som är oförmögna att uppnå hans krav och för det straffar han dem. Det där med att tro som ett barn funkar inte, barn tror heller inte på vilka orimligheter som helst. Deras intellektuella kapacitet sätter gränsen för dem med. De slutar tro på tomten när deras förnuft säger ifrån.
Jag kan ju naturligtvis säga att jag tror på gud men det vore en lögn. Oavsett hur mycket fri vilja jag än har, jag kan inte välja att tro. Och därför kommer jag, och Dalai lama, att hamna i otrevligheter när vi dör.

Hur går tänket? Svara gärna på det.
Citera
2015-02-19, 15:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Guds plan kan man säga är din kärlek till dina barn, har du inga barn så låtsas vi det.

Det beror på vem "man" är. Jag sägar t.ex. inte så ...

Citat:
Barnen däremot kan inte vara säker på något för det är du som förälder som bestämmer.

givetvis älskar du dina barn till 100 % - redo att dö vilken minut som helst för de.

så barnen säger: pappa vet - han har en plan - men det har inte vi- vi kan inte vara säker på något - men om barnen inte kan vara säker på något då litar de inte på sin pappa.

farsan kan ju överge sina barn exakt när som helst, farsan kan sätta sig och supa sig dyngrak när som helst, - det är inget att lita på !!!

... bl.a. pga att jag inte argumenterar med hjälp av falska analogier som denna.
Citera
2015-02-19, 15:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
sant, för desto mer man krånglar till allt, desto värre blir det...

Lite sent att tänka på det. Den pådyvlande abrahamismens apologetik är i sig en krånglighetens mardröm.
Citera
2015-02-19, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du ÄR självmotsägande: Du "kan inte vara säker på nånting", och sen hävar du tvärsäkert ur dig att 'gud' är allsmäktig.

Fel på logik-funktionen i dig?

Är ni cp eller?
Jag säger att jag som människa inte kan vara säker på nånting
Jag säger att jag som människa som tror på Gud...och Gud är allsmäktig. Gud kan allt.
Människan kan inte allt, det kan Gud. Svårare än så är det inte...
Citera
2015-02-19, 15:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
det beror på människorna, Gud har givit människor alla verktyg för att visa kärlek till varann, men tyvärr...

Förkovra dig i teodicé-problemet FÖRE du börjar predika.
Citera
2015-02-19, 15:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
det handlar om dig - du har fått alla verktyg att visa kärlek.

Postulat.

Belägg, tack.
Citera
2015-02-19, 15:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
i såna fall vet Gud vilka val du kommer att göra.
varje dag fattar du nya val, varje minut eller tanke...

Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Exakt...bra du lär dig min vän...

Men nu sägar mitthopp ju emot dig.
Citera
2015-02-19, 15:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Det är mycket man inte förstår även då man blivit frälst och fått en tro på Jesus, man får helt enkelt lägga vissa saker åt sidan, och acceptera att man inte kanske får alla svaren på denna jord, men man vet i alla fall att Gud finns när man släpper in honom.

Så det går bra att acceptera att inga absoluta svar finns i det observerbara. Men däremot kan man stoppa hur många "arguments from ignorance" in i det okända och anse att det ger mening.
Citera
2015-02-19, 15:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Om du vore hederlig ärlig, skulle du även nämna alla konsekvenser en ateistisk världsbild får genom meningslösheten och sluta förtrycka det?

Du projicerar din egen snuttefilts-mentalitet.

Citat:
Det är synd att du sedan inte väljer att resonera steget framåt

Steget framåt från DIN snuttefiltism?

Citat:
Detta betyder att du inte kan lita på dig själv vilket gäller alla människor. En prövning kan alltså sätta käppar i hjulet och Gud är då den ende som kan få hjulet att rulla igen.

Falsk dikotomi.
Citera
2015-02-19, 15:40
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Om du vore hederlig ärlig, skulle du även nämna alla konsekvenser en ateistisk världsbild får genom meningslösheten och sluta förtrycka det? Hoppas du heller inte glömmer dina egna funderingar?

Enda konsekvensen av en ateistisk världsbild är att gud inte finns för att ha någon sorts plan för oss. Om du vill kalla det för "meningslöst" så får det stå för dig. Vi lever, vi påverkar världen runt omkring oss, vi dör. Det är allt jag vet, och du vet inte mer än så heller. Meningen med många troendes liv är i huvudsak att fjäska för den allsmäktige skaparen. Meningen med en ateists liv bestämmer ateisten själv, inte nån fjantig påhittad gubbe sittandes på ett moln vilket egentligen är någon annan människa som hittade på den där fjantiga gubben på molnet för längesen. Grattis, meningen med ditt liv har bestämts av någon annan människa.

Citat:
Det är synd att du sedan inte väljer att resonera steget framåt för vad du sannerligen poängterar. Detta betyder att du inte kan lita på dig själv vilket gäller alla människor. En prövning kan alltså sätta käppar i hjulet och Gud är då den ende som kan få hjulet att rulla igen. Om du inte kan lita på dig själv, vem ska du då kunna lita på? Vem är trofast och vem kan hålla alla sina löften? Gud är trofastheten, den enda som kan ge ett löfte. När han svor en ed, är eden evig.

Vad svamlar du om här? Varför skulle jag inte kunna "lita på mig själv"? Och i vilket avseende? Jag kan inte lita på att jag skulle klara av att hoppa 20 meter över ett stup givetvis, men jag litar på mig själv mer än vad jag litar på någon fantasifigur. Gud har inte gett mig några löften, och jag tvivlar starkt på att gud har gett dig några löften heller. Du kanske har inbillat dig att gud givit dig löften då du läst det i en bok, någon annan sagt det till dig, eller du har hallucinerat.
Citera
2015-02-19, 15:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag kan ju naturligtvis säga att jag tror på gud men det vore en lögn. Oavsett hur mycket fri vilja jag än har, jag kan inte välja att tro. Och därför kommer jag, och Dalai lama, att hamna i otrevligheter när vi dör.

Hur går tänket? Svara gärna på det.

No worries. Du hamnar ju ändå vid paradisets ölvulkaner.

(Före du avskrivar det som simplistisk humor: Jag har baktanker med att skriva detta).
Citera
2015-02-19, 15:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Jag säger att jag som människa inte kan vara säker på nånting
Jag säger att jag som människa som tror på Gud...och Gud är allsmäktig. Gud kan allt.
Människan kan inte allt, det kan Gud. Svårare än så är det inte...

ÄR du eller är du INTE "säker" på 'guds' omnipotens och/eller omniscience?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in