2015-01-31, 04:40
Medlem
snusbakarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uhlan
Du kommer att ha 2 års prövotid på ditt B-kort, oavsett om du har tagit moppekort tidigare.

Punkt slut.

Helt korrekt! tog som sagt kortet i tisdags och jag har prövotid. Får väl se till att köra inom lagens ramar
Citera
2015-02-11, 00:39
Medlem
FastestIndians avatar
Vad är riskerna med att lagligt köpa en motorcykel utan licens?

Drar man uppmärksamhet till sig på grund av förpliktelser som måste
göras mellan köpare och säljare vid köpet?
Citera
2015-02-11, 01:08
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastestIndian

Vad för licens ?

/capmac
Citera
2015-02-11, 01:10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusbakaren
Helt korrekt! tog som sagt kortet i tisdags och jag har prövotid. Får väl se till att köra inom lagens ramar

Om du däremot hade tagit ett A1-kort vid 16 år ålder så hade din prövotid startat då. Eftersom man inte har prövotid på AM-kort är det ju logiskt att det inte "startar timern".

/capmac
Citera
2015-02-11, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FastestIndian

Drar man uppmärksamhet till sig på grund av förpliktelser som måste
göras mellan köpare och säljare vid köpet?

Om du med licens menar körkort så spelar inte det någon roll. Man får köpa fordon man inte har körkort för.
Citera
2015-02-11, 12:59
Medlem
Parkours avatar
Ge mig gärna inga moraliska synpunkter nu. Jag förstår att det är korkat men jag undrar ändå.

Om jag skulle framföra en tung motorcykel (banhoj) på gatan. (Utan belysning, försäkring & regskylt)
Vad skulle då straffet vara om jag blev stannad?

Alternativt.. Vad skulle straffet vara om jag kör en påställd & registrerad mc som jag har skruvat av lampor och skylt på?
Citera
2015-02-17, 10:40
Medlem
Vet inte om detta är rätt tråd, men men:

Tja!

I höstas så åkte jag på en ringa narkotika samt att jag blev lobbad någon månad senare. Nu har jag fått brev från TS där de säger att de ska stämma av ett möte åt mig med soc och om jag inte går så kan de kräva att jag ska ha läkarintyg efter att ha gått igenom en massa prover för att få behålla lämpet. Jag tänker såklart gå på mötet då en del polare haft samma grej o inte behövt pissa utan bara gått dit och sagt att de inte röker o är rediga.

Men, jag undrar om det finns någon här som fått liknande brev, gått på mötet och sedan slutat upp med att få pissa? Sannolikheten känns inte så stor men övernojjig som man är så vill man va på den säkra sidan.

Mvh
Citera
2015-02-18, 17:05
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Ge mig gärna inga moraliska synpunkter nu. Jag förstår att det är korkat men jag undrar ändå.

Om jag skulle framföra en tung motorcykel (banhoj) på gatan. (Utan belysning, försäkring & regskylt)
Vad skulle då straffet vara om jag blev stannad?

Alternativt.. Vad skulle straffet vara om jag kör en påställd & registrerad mc som jag har skruvat av lampor och skylt på?

Ordningsböter

http://www.aklagare.se/PageFiles/3475/Bilaga%202%20SFS%202012%20672%20HELA%20bilagan.pdf

http://www.aklagare.se/PageFiles/3478/Bilaga%2004-1%20V%c3%a4gtrafikregisterlagen%202006-1137.pdf

http://www.aklagare.se/PageFiles/3479/Bilaga%2004-2%20V%c3%a4gtrafikregisterf%c3%b6rordningen%202011 %20949.pdf
Citera
2015-02-19, 15:39
Medlem
Litetmongobarns avatar
Blev stoppad av 2 poliser för några dagar sedan. De sa att de hade mätt upp min hastighet till 80km/h inne i stan där det är 40km/h. Självklart nekade jag till detta, efter ca 25 minuter där de skrek och kallade mig för idiot, frågade om jag varför jag ljuger upprepade gånger, om jag är trög, dum i huvudet eller om jag tog droger. Så gick de bakom bilen snackade en stund, sedan kom de tillbaka och sa att ''Idag har du jävligt tur, vi har annat för oss. Jag ska komma ihåg dig''. Den ena polisen var helt tokig. Jag gissar på att de gjorde såhär för att de inte hade några bevis.

Nu till min fråga, har de skrivit ner något om mig i något sorts register? Så att om jag blir stoppad igen kan de se att jag nekade förra gången jag blev stoppad? Eller kan jag bara säga att jag aldrig varit i kontakt med polisen förr etc?
Citera
2015-02-28, 21:09
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Nu till min fråga, har de skrivit ner något om mig i något sorts register? Så att om jag blir stoppad igen kan de se att jag nekade förra gången jag blev stoppad? Eller kan jag bara säga att jag aldrig varit i kontakt med polisen förr etc?
Tomma hot från poliserna såklart.

Min situation:
Jag blev av med mitt körkort efter fyllecell och narkotikabrott. Det var snart 2 år sedan nu. Hur lång spärrtid brukar det vara för det? Jag vet att det stod i pappren att jag var tvungen att ha läkarintyg på min nykterhet och något om en 6 månaders period.

Här: http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/nytt-korkort/ så står det följande:
b) Spärrtiden är ett år eller kortare
Du måste ansöka om körkortstillstånd om ditt körkort har återkallats på grund av
rattfylleri
grov vårdslöshet i trafik
opålitlig i nykterhetshänseende
annat allvarligt brott än trafikbrott.
Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut. Du får då en ansökningsblankett (grundhandling) som du ska skicka till Transportstyrelsen som utfärdar ett nytt körkort.

Ni andra som fått körkortet indraget pga fylla, hur lång spärrtid har ni haft? Jag blir minst sagt jävla glad om jag slipper göra det förbannade förarprovet igen
Senast redigerad av Fanatiker. 2015-02-28 kl. 21:12.
Citera
2015-03-18, 20:41
Bannlyst
Tjenare! På vägen hem från jobbet tidigare idag låg jag i typ 90km/h på en 80-väg när jag passerade en kamerajävel. Såg ingen blixt eller så, gör man alltid det om den nu tar? Det var mörkt ute. Tror ni att jag är körd? Fick körkort för typ fem månader sedan. Vad händer om jag åker fast?
Citera
2015-03-19, 05:51
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskStandard
Tjenare! På vägen hem från jobbet tidigare idag låg jag i typ 90km/h på en 80-väg när jag passerade en kamerajävel. Såg ingen blixt eller så, gör man alltid det om den nu tar? Det var mörkt ute. Tror ni att jag är körd? Fick körkort för typ fem månader sedan. Vad händer om jag åker fast?
Blixtra det inte så togs det ju inget kort. Och skulle du åka fast så blir det på sin höjd böter och kanske någon slags "prick" för överträdelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in