2015-02-18, 15:42
Medlem
isnisns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
(Gym)träning är inget som behövs. Att vara aktiv är det viktigaste. Det har forskare redan kommit fram till. Ska vi bara må bra räcker vardagsmotion. Ska vi ha ubermenchen så är gymträning säkert en bra idé.

Helt riktigt! Det viktigaste är att vara aktiv. Folk undrar oftast hur "Agda, 95" kunde leva så länge, trots att hon stoppade i sig alla möjliga icke-light produkter genom sitt liv.

Enkelt förklarat att man fick slita så förbannat mycket mer förr i tiden än idag när det kommer till de vardagliga sysslorna.
Citera
2015-02-18, 16:06
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Är det inte istället bättre att utforma arbetet så att träningen kommer naturligt under dagen då? Eller att de som älskar träning söker sig till sådana arbeten där de får träna, t.ex. byggarbetare.

Hur utformar du ett kommunalråds arbete så att det ingår naturlig träning då? Ska dom sitta på sina feta arslen hela dagarna och bli tjocka och sjuka? Tror det är ett bra sätt att få fler friska och glada anställda och själv hade jag gillat det väldigt mycket för egen del.
Citera
2015-02-18, 16:14
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Hur utformar du ett kommunalråds arbete så att det ingår naturlig träning då? Ska dom sitta på sina feta arslen hela dagarna och bli tjocka och sjuka? Tror det är ett bra sätt att få fler friska och glada anställda och själv hade jag gillat det väldigt mycket för egen del.
De kan t.ex. börja med att koka sitt kaffe själv och ställa i ordning stolarna i möteslokalerna.

Edit: På tal om kommunalråd, vi kan nog gissa att ett eller flera kommunalråd med kontakter inom lokala gym har fått vissa förmåner efter detta.
Citera
2015-02-18, 16:47
Medlem
Thunderaces avatar
Era jävla träningsfacister - Hitler hade varit otroligt stolt över Eder era små facistsvin... För det är precis vad ni är så fort ni uttalar er om någon annan än er själva! Gör vad fan du vill och hur mycket ni vill - men håll kakhålet om vad ANDRA ska göra eller inte göra - fattar ni?
Citera
2015-02-18, 17:16
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Det blir löneavdrag för dig eftersom du är pro-cannabis. På tal om rökning förresten, det vore en bättre ände att börja i. Ge löneavdrag för rökpauser. Alltid en bra start mot bättre hälsa.
Nu blandar du äpplen med päron min vän. Jag röker desutom inte längre! Döm inte boken efter omslaget.
Citera
2015-02-18, 17:19
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Nu blandar du äpplen med päron min vän. Jag röker desutom inte längre! Döm inte boken efter omslaget.
Nä jag har inget problem med folk som röker heller egentligen så länge de inte gör det i min närhet, men lite off topic-mothugg måste jag komma med.

Hur som helst känns det som större delen av deltagarna i denna tråd är för obligatorisk träning på arbetet. Varför vet jag inte. Flashbackare är väl generellt sett kända för att vara ganska antiauktoritära, självcentrerade, allmänt anti-PK och hobbyanarkistiska. Nu känns det dock som väldigt mycket Mona Muslim-alla-ska-med-mentalitet. Vänta tills det kommer obligatorisk HBTQ-utbildning, och därefter obligatorisk arabiskundervisning och Koran-kunskap. Passar det inte så är det bara att söka nytt arbete.
Citera
2015-02-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Var fick du luft ifrån?

Du fattar inte? Vi ska vägra därför att nästa steg blir vad du gör på din arbetsplats. Om du röker. Vad du äter. Sen vad du dricker på fritiden. Och så vidare.

Jag tror att jag fick luft från havet och växterna på land levererar fotosyntesen.

Du tycker att ni skall vägra, själv tycker jag att ett företag skall få delegera ut vilka arbetsuppgifter som den behagar, om det inte passar så är det bara att till att söka sig ett nytt jobb där man behandlas på det sättet man själv vill.

Sen så gäller detta i princip bara arbetstid, för om man valde att göra det efter jobbet så får man lön iaf och då är det arbetstid iaf.

Men som sagt, du får inte sparken, du får inte löneavdrag så även om det per definition är ett tvång så måste dom inte träna eller gå till träningsanläggningen om dom inte vill.

Vid löneförhandling så kan detta absolut vara en merit, inget fel där; men om man skippar träningen och lägger den tiden på något annat, t ex en master i "aqualogi" (om det finns något som heter så) så kan du få ännu mer höjd lön än vad dom som tränar fick, förutsatt att det är en merit.
Citera
2015-02-18, 18:55
Medlem
marfokabs avatar
Givetvis bör alla arbetsplatser inför träningstvång under arbetstid.
De som inte ställer upp på det bör få sparken och dessutom en
straffavgift från staten (alt. förhöjd avgift vid sjukhusbesök).
Ni som är av annan åsikt kan lämna landet direkt och belasta någon annans välfärd.
Citera
2015-02-18, 19:00
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marfokab
Givetvis bör alla arbetsplatser inför träningstvång under arbetstid.
De som inte ställer upp på det bör få sparken och dessutom en
straffavgift från staten (alt. förhöjd avgift vid sjukhusbesök).
Ni som är av annan åsikt kan lämna landet direkt och belasta någon annans välfärd.
Kim Jong Un hade varit stolt över dig.
Citera
2015-02-18, 19:05
Medlem
Att få betalt för att träna och få mer i lön är ju inte så du får löneavdrag om du inte tränar så finns ju inget att gnälla om i princip.
Citera
2015-02-18, 19:13
Medlem
Provocative2.0s avatar
Nu har jag inte läst igenom tråden på åtta sidor.
Det jag reagerade på var att det först o främst var lönegrundande o sedan var man hänvisade till gym.
Men de som tränar med andra aktiviteter då. Ska inte de som springer flera mil eller simmar en mil/dag få ta del av dessa löneökningar som finansieras av skattemedel?
Citera
2015-02-18, 19:22
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Hur som helst känns det som större delen av deltagarna i denna tråd är för obligatorisk träning på arbetet. Varför vet jag inte. Flashbackare är väl generellt sett kända för att vara ganska antiauktoritära, självcentrerade, allmänt anti-PK och hobbyanarkistiska. Nu känns det dock som väldigt mycket Mona Muslim-alla-ska-med-mentalitet. Vänta tills det kommer obligatorisk HBTQ-utbildning, och därefter obligatorisk arabiskundervisning och Koran-kunskap. Passar det inte så är det bara att söka nytt arbete.

En förutsättning måste vara uppfylld - träningen måste ske på betald arbetstid.

Bedömningen om arbetsgivaren hellre vill se sina högavlönade civilingenjörer på gymmet eller på jobbet är i princip arbetsgivarens eget val. Det finns dock rent generella skrivelser i olika avtalstexter som innebär att den anställdes arbetsuppgifter måste vara relevanta.

Med andra ord finns det en tidsmässig limit för hur långt AG kan driva den här typen av frågor utan att AG på ett avsevärt sätt bryter mot den delen av avtalet.

Dessutom tror jag det finns, utan att ha kollat upp det, ett skattemässigt perspektiv på frågan både för AG och den anställde. Det handlar om skattefria förmåner.

En annan aspekt är arbetsmiljölagen. Enligt AML är AG ensam ansvarig för den anställdes arbetsmiljö under hela arbetstiden. Vem kontrollerar arbetsmiljön på gymmet? Vem kontrollerar att varje anställds träning är relevant? Vem ser till att den anställde inte bara utnyttjar tiden på gymmet för att dricka kaffe?

Det finns med andra ord frågeställningar som är kopplade till situationer där dom anställda vistas utanför den ordinarie arbetsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in