Citat:
Ursprungligen postat av
irrbloss
Det har att göra med effektivisering som allt annat från arbetsgivarens håll. Friskare och gladare medarbetare som kan jobba hårdare och ha mindre sjukdagar. I teorin. Sedan har vi många arbetstagare som ser det som en förmån, och så har vi de som ser det som förmyndarsamhälle (dit räknar jag mig själv), sedan har vi de arbetstagare som ser det som ett sätt att slippa utföra vanligt arbete (samma personlighetstyper som oftast ses med en cigg vid entrén, eller i fikrummet med en kopp kaffe, eller ståendes i någon korridor och pratar om sina barn, sin fisketur eller sin nya bil).
Det är det också, personligen kan jag se det som ett steg på vägen till ett samhälle där staten och företag dikterar hur man ska bete sig och tänka... för ens eget bästa, som det brukar heta. Dessvärre är ju inte Sverige ett liberalt (libertarisk?) land och jag tror du kan hitta många lagar och policies som lägger sig in i vad folk gör på arbetet och fritiden. Ska man vara konsekvent frihetlig eller ska man istället välja sina strider?
Vad jag vet är det många kontorsjobb och en hel del inom statlig verksamhet som idag har eviga möten som följer
Parkinsons Cykelställfrågan där inget vettigt blir gjort utan ansvariga slösar endast arbetstagarnas tid och tålamod. Anledningen till detta brukar ofta vara att det leder till en bättre arbetsmiljö, vore det då inte bättre om det ersatts med träning? I bästa av världarna skulle man skippa båda men nu lever vi inte i bästa av världarna utan i Sverige (som är gott nog för de flesta, ändå).
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av
meganegerdase
Fantastiskt bra initiativ! Företaget kommer tjäna igen det flera gånger om pga minskade sjuklönekostnader och de anställda får med stor sannolikhet ett friskare liv.
Inte bara företaget, samhället i stort kommer nog tjäna på det. Hur länge har inte frivilliga hälsoförbättringar varit på agenda i Sverige och hur mycket har de hjälpt? Det här blir inte tvång på pappret men i verkligheten kan det ibland behövas både piska och morot tillvägagångssättet för att få igenom något nyttigt men obekvämt.
Om det sedan anses ok eller kränkande av personlig autonomi är en annan fråga.