2015-02-18, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Som sagt träning är bra, men det känns som STASI-metoder. Jag som t.ex. promenerar till och från jobbet varje dag i två timmar fem dagar i veckan får mer träning än de som tvingas träna ett par timmar i veckan innan de sätter sig i bilen/bussen. Jag ska utöver min gång alltså tvingas träna ännu mer när jag har fullt upp med ordinarie arbetsuppgifter? Helt stört tycker jag.
Nej det får du inte. Dina promenader ger dig inte ett skit, förutom motion.
Citera
2015-02-18, 14:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-Sam
Antar att ts är en fet jävla gris som inte orkar röra på sin feta röv. Vem fan vill inte träna på arbetstid?
Jag rör min feta röv två timmar varje dag bara i transportsträcka till/från jobbet. Hur mycket rör du din vältränade röv i din BMW?
Citera
2015-02-18, 14:34
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pallajobb
Nej det får du inte. Dina promenader ger dig inte ett skit, förutom motion.
(Gym)träning är inget som behövs. Att vara aktiv är det viktigaste. Det har forskare redan kommit fram till. Ska vi bara må bra räcker vardagsmotion. Ska vi ha ubermenchen så är gymträning säkert en bra idé.
Citera
2015-02-18, 14:43
Medlem
Smart drag, friskvård är betydligt billigare än sjukvård, så både företaget och anställda vinner på det, ekonomiskt och hälsomässigt. Hoppas fler tar efter
Citera
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Jag rör min feta röv två timmar varje dag bara i transportsträcka till/från jobbet. Hur mycket rör du din vältränade röv i din BMW?

Citat:
(Gym)träning är inget som behövs. Att vara aktiv är det viktigaste. Det har forskare redan kommit fram till. Ska vi bara må bra räcker vardagsmotion. Ska vi ha ubermenchen så är gymträning säkert en bra idé.

Nja, nu är det kvalitet och inte kvantitet som gäller. Ingen motion < Vardagsmotion < Måttlig konditions och styrketräning. Och det går inte att omvandla många timmar av vardagsmotion till konditions och styrketräning, hur gärna man än vill det. Annars hade inga skador uppkommit med fysiskt arbete, de rör ju på sig!

Vad forskare brukar visa är att en kort men intensiv konditionsträning (5 min/dag) kan ge fylla det behovet för hjärt- och lungträning medan inte allt för tunga basövningar kan räcka för skadeförebyggande muskelutveckling. Därtill rätt ergonomi i arbetet och kanske specifika träningsmoment för de utsatta områden bör göra susen.

Om jobbet kan leda till problem med ryggen och axlar lär inte dina promenader göra ett skit för att förebygga det, ganska självklart.
Citera
Medlem
Men de kan väl inte veta vad man gör på gymmet? Man kan ju sitta i bastun en timme.
Citera
2015-02-18, 14:51
Medlem
Mannerheimbrants avatar
Ett mycket bra initiativ som alla företag och institutioner bör ta mall av. Riktigt jävla trött blir man på alla patetiska drönare i dagens samhälle som sitter och sväller och är dryga. Aldrig är den personliga integriteten så viktig för dessa som när någon har mage att be dem göra något som är till gagn för både individen och samhället. Nästa punkt på agendan bör vara införandet av allmän värnplikt, modell Finland, så att Playstation-bataljonen får lära sig lite fysisk fostran innan de tappra krigarna blir hopplöst förslavade av latte-sippande och genusdiskussioner.
Citera
2015-02-18, 14:59
Medlem
irrblosss avatar
Jag har läst att promenader är typ den bästa allroundträning man kan få för en bättre allmänhälsa. Sedan finns det säkert yrken där det behövs annan träning för att man kan få förslitningsskador och liknande. Men ett friskt liv i största allmänhet, bättre kondition och starkare immunförsvar så räcker det med promenader. Tror inte Kalmar vatten har några större ambitioner än så.

http://www.medindia.net/news/healthwatch/long-walking-is-better-than-heavy-gym-workouts-115054-1.htm
Citera
2015-02-18, 15:23
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Jag har läst att promenader är typ den bästa allroundträning man kan få för en bättre allmänhälsa. Sedan finns det säkert yrken där det behövs annan träning för att man kan få förslitningsskador och liknande. Men ett friskt liv i största allmänhet, bättre kondition och starkare immunförsvar så räcker det med promenader. Tror inte Kalmar vatten har några större ambitioner än så.

http://www.medindia.net/news/healthwatch/long-walking-is-better-than-heavy-gym-workouts-115054-1.htm

Hoppas att du inte missförstod vad jag menade med "stillasittande < vardagsmotion < träning", både vardagsmotion och rätt träning är viktiga för hälsan men hjälper till med olika saker. Du tror väl inte du är riskfri i Afrika bara för att du skyddar dig mot AIDS?!

Promenader, och din studie handlar mer om lågintensiv vardagsmotion där många aktiviteter kan fylla samma roll, minskar hjärt- och kärlsjukdomar samt allmänt välmående i livet (eftersom du får variation i vardagen, bl.a.) men du får inte samma effekt som kondition kan ge mot just hjärtbesvär och muskelträning ger mot belastningsskador (som uppkommer både vid kontorsjobb och fysiskt arbete), stärker skelettet, förbättra koordinationen och ger skadeförebyggande muskelmassa.

Det handlar om båda och, inte antingen eller. Vardagsmotion i vardagen medan kondition och styrka från arbetet (där majoriteten behöver hjälp med att veta vad man ska göra) ger bäst effekt.
Citera
2015-02-18, 15:30
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Hoppas att du inte missförstod vad jag menade med "stillasittande < vardagsmotion < träning", både vardagsmotion och rätt träning är viktiga för hälsan men hjälper till med olika saker. Du tror väl inte du är riskfri i Afrika bara för att du skyddar dig mot AIDS?!

Promenader, och din studie handlar mer om lågintensiv vardagsmotion där många aktiviteter kan fylla samma roll, minskar hjärt- och kärlsjukdomar samt allmänt välmående i livet (eftersom du får variation i vardagen, bl.a.) men du får inte samma effekt som kondition kan ge mot just hjärtbesvär och muskelträning ger mot belastningsskador (som uppkommer både vid kontorsjobb och fysiskt arbete), stärker skelettet, förbättra koordinationen och ger skadeförebyggande muskelmassa.

Det handlar om båda och, inte antingen eller. Vardagsmotion i vardagen medan kondition och styrka från arbetet (där majoriteten behöver hjälp med att veta vad man ska göra) ger bäst effekt.
Samtidigt kanske det ska vara "babysteps" i så fall. En som aldrig någonsin tagit en promenad och slänger sig i soffan så fort han/hon kommer hem ska väl inte börja gå på gym och lägga sig till med en påtvingad gymlivsstil bara för att företaget ska tjäna mer pengar?
Citera
2015-02-18, 15:40
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Samtidigt kanske det ska vara "babysteps" i så fall. En som aldrig någonsin tagit en promenad och slänger sig i soffan så fort han/hon kommer hem ska väl inte börja gå på gym och lägga sig till med en påtvingad gymlivsstil bara för att företaget ska tjäna mer pengar?
Att detta alltid ska komma som argument från alla VPK:are. Nej det är ju bättre att företaget förlorar en massa pengar och tvingas säga upp folk, då är ju inte träningskravet ett problem för som arbetslös får man göra som man vill.
Citera
2015-02-18, 15:41
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Jo tack, vi ser ju idag att babysteps har tagit till ett friskt folk utan skador och övervikt!

Därefter är det ingen som tvingar på "gymlivsstil", du tror väl inte att rekommendationer till mindre rött kött och charkprodukter leder till en "veganlivsstil"? Vet inte vad exakt Kalmar har planerat men att ge möjlighet till 5 min intensiv cykelträning och 15 min lagom tunga basövningar skulle snarare tvärtom underlätta för folk att få rätt träning utan att behöva beblanda sig med "gymlivsstilen".

Företag gör allt för att tjäna mer pengar, ibland undrar jag om inte din (och även min) liberala inställning säga ifrån vid tvång inte ställer till när de försöker göra det på ett sätt som gagnar alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in