2015-02-19, 20:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaihela
Verkligen. Att få träna på arbetstid är verkligen inget att gnälla över
Att få jobba istället är heller inget att gnälla över. Ledtråd, nyckelordet är "få". Vi är fortfarande oense över huruvida det är tvång eller ej. Dock står det klart och tydligt att det är en arbetsuppgift. Sköter man inte sina arbetsuppgifter tycker jag personligen att man ska få sparken efter ett par varningar.
Citera
2015-02-19, 20:53
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Att få jobba istället är heller inget att gnälla över. Ledtråd, nyckelordet är "få". Vi är fortfarande oense över huruvida det är tvång eller ej. Dock står det klart och tydligt att det är en arbetsuppgift. Sköter man inte sina arbetsuppgifter tycker jag personligen att man ska få sparken efter ett par varningar.

Lägg dig i situps-läge, släng in en prilla och fyll kaffekoppen i ena handen. Nu slå dig till ro.

Smyg in en kudde under huvudet, för all del.

Låter alldeles utmärkt.
Senast redigerad av -DaRude- 2015-02-19 kl. 20:57.
Citera
2015-02-19, 20:54
Medlem
Löjligt förstår inte hur facket kunde gå med på detta-????
Citera
2015-02-19, 22:40
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast är det ett bolag som bedrivs med stöd av VA-taxa så är det ju inte skattepengar per definition.

Det finns en annan aspekt som berördes tidigare som handlade om rökning, ogiltig frånvaro från arbetsplats är ett skäl för avsked.
Bolaget kanske går med vinst som ska komma skattebetalarna till godo genom sänkta skatter. Även det räknas som skattefinansierad verksamhet. Det är invånarna som äger företaget o invånarna som tar del av vinst samt delar förlust, fram till dess att borgarna får makten o säljer ut allt som genererar pengar
Citera
2015-02-20, 00:40
Medlem
Europes avatar
Tja, om det nu är betald arbetstid, så ser jag inte problemet. Jag skulle själv ha uppskattat det. Notera även att det är frivilligt, medan att vägra utföra andra arbetsuppgifter under arbetstid, d.v.s. arbetsvägran, däremot är grund för avsked.
Senast redigerad av Europe 2015-02-20 kl. 00:45.
Citera
2015-02-20, 01:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Vem behöver gymkort? För mig räcker ett fysiskt krävande arbete. Grejen är vad personalchefen säger, att de räknar det som arbetsuppgifter. Det är just för att motverka hybris och storhetsvansinne hos chefer som de här lagarna finns.

Ett fysiskt krävande jobb kräver i ännu högre grad att man tar hand om sig själv och tränar på sin fritid. Jag känner många hantverkare inom plattläggning och snickeri som drar på sig diverse arbetsskador för att dem inte tar hand om sig själva.

Att styrketräna samtidigt som man har dessa typer av jobb leder till att man står betydligt bättre rustad från att inte dra på sig massa problem med exempelvis ryggen och axlar. När man dag ut och dag in i byggsektorn lyfter saker och ting på fel sätt så behöver man ha en stark och hållbar rygg, starka axlar och liknande, starka lår. Detta bidrar inte jobbet till, jobbet bidrar till förslitningsskador, som man förebygger genom att träna på gym och "lyfta vikter" på rätt sätt så att man blir stark i kroppen och muskulaturen.

Liknande gäller för kontorsnissar som drar på sig diverse skador av andra orsaker, tobaksanvändning, för mycket stillasittande etc. För dessa bidrar träningen till mindre droganvändning, mindre förslitning pga för mycket stillasittande samt att för bägge grupper, både kontorsfolk och hantverkare så ger träningen inte bara en billig fysisk hälsoförsäkring utan även en psykisk. Att träna ger en boost till det psykiska välmåendet och välbefinnandet som är ovärderligt.
Citera
2015-04-28, 21:43
Medlem
Griselins avatar
Det måste väl vara arbetsgivaren obetaget att ställa krav på att man håller sin kropp i skick? Som anställd säljer Du ett antal samverkande funktioner till arbetsgivaren och låter Du dessa förfalla klarar Du kanske inte längre att leverera. Och då är Du rökt om inte den den Svenska lagen som föreskriver dalt skyddar Dig. Jag förstår inte ett dyft av resonemanget att man som anställd har en massa rättigheter till annat än uppgjord lön, ev förmåner och utrustning som krävs för att utföra lönearbetet. Att Du eller någon annan än arbetsgivaren genom chefen bestämmer över Din arbetstid som underordnad anställd är ju orimligt.

Imagen är också viktig för företag och organisationer. Handen på hjärtat hur förtroendeingivande är det att mötas av plufsiga jättebabysar som kund och besökare? Hur ska arbetsgivaren hantera om arbetsförmågan sjunker ständigt pga att de anställda inte orkar trots att de är pigga och inte utgamla? Anställa fler och ta på sig högre kostnader? Sälja till staten eller kommunen som driver "lådan" vidare utan hemska vinstkrav men med en "pamp" i chefsstolen, en elak en som kanske inte får kickar av ett bra resultat och nöjda kunder men väl av att få köra med folk.

Nej ställ krav på träning. Skriv in det redan när Ni anställer fräscha välutbildade medarbetare. Några år in i det riktiga vuxenlivet kanske man hittar på roligare och pockande saker än att hålla sig i form och jobba. T.ex. barnalstring och familjeliv. Och rätt vad det är möts Du som chef av trötta och plufsiga och kanske uppkäftiga underordnade - som visar sig vara de fräscha akademikerna Du anställde men glömde bort att ställa krav på att de skulle hålla sig i form.

Varför inte skriva in BMI och träningsvärden i lönekriterierna. (jag skojar inte!) ? Att kunna avskeda någon som bara sväller och utvecklar sjukdomar pga ingen rörlighet och för mycket kolhydrater -. och blir tröttare för varje dag - måste vara rimligt.
Citera
2015-04-28, 21:53
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griselin
Det måste väl vara arbetsgivaren obetaget att ställa krav på att man håller sin kropp i skick? Som anställd säljer Du ett antal samverkande funktioner till arbetsgivaren och låter Du dessa förfalla klarar Du kanske inte längre att leverera. Och då är Du rökt om inte den den Svenska lagen som föreskriver dalt skyddar Dig. Jag förstår inte ett dyft av resonemanget att man som anställd har en massa rättigheter till annat än uppgjord lön, ev förmåner och utrustning som krävs för att utföra lönearbetet. Att Du eller någon annan än arbetsgivaren genom chefen bestämmer över Din arbetstid som underordnad anställd är ju orimligt.

Imagen är också viktig för företag och organisationer. Handen på hjärtat hur förtroendeingivande är det att mötas av plufsiga jättebabysar som kund och besökare? Hur ska arbetsgivaren hantera om arbetsförmågan sjunker ständigt pga att de anställda inte orkar trots att de är pigga och inte utgamla? Anställa fler och ta på sig högre kostnader? Sälja till staten eller kommunen som driver "lådan" vidare utan hemska vinstkrav men med en "pamp" i chefsstolen, en elak en som kanske inte får kickar av ett bra resultat och nöjda kunder men väl av att få köra med folk.

Nej ställ krav på träning. Skriv in det redan när Ni anställer fräscha välutbildade medarbetare. Några år in i det riktiga vuxenlivet kanske man hittar på roligare och pockande saker än att hålla sig i form och jobba. T.ex. barnalstring och familjeliv. Och rätt vad det är möts Du som chef av trötta och plufsiga och kanske uppkäftiga underordnade - som visar sig vara de fräscha akademikerna Du anställde men glömde bort att ställa krav på att de skulle hålla sig i form.

Varför inte skriva in BMI och träningsvärden i lönekriterierna. (jag skojar inte!) ? Att kunna avskeda någon som bara sväller och utvecklar sjukdomar pga ingen rörlighet och för mycket kolhydrater -. och blir tröttare för varje dag - måste vara rimligt.
Bra, då orkar du jobba extra hårt och betala skattepengar till mig och många andra, då vi inte kommer jobba på ett företag med facistfasoner.
Citera
2015-05-13, 11:57
Medlem
Griselins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Bra, då orkar du jobba extra hårt och betala skattepengar till mig och många andra, då vi inte kommer jobba på ett företag med facistfasoner.

Blir säkert inte möjligt i företegens form nu när vi fått ett tryggt Såssestyre som dessutom bara verkställer medan Vänsterpartiet står för ideologi och strategi. Nu blir det pampar som dirigerar, inga vinster och helt OK att vara både fet och lat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in