2015-02-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fy helvete! Så spyr Sverige ut sig ytterligare en värdelös serie..

Dåligt manus med, som vanligt, värdelös timing i repliker, och överspelade uttryck. Platt regi, och som alltid i den svenska filmvärlden, riktigt dåligt tempo. I den här verkar det dessutom också vara en väldigt dålig story. Vi kommer att få lära oss att det finns ett undangömt folk, som i väldigt många generationer levt under jord. Där har de, under årens lopp, utvecklat förmågan att få näring genom rötter ner i jordmånen. Detta till viss del av något slags ämne, kanske ett gift eller ett virus. Men eftersom jorden med tiden blivit mer och mer innehållsfattig, så behöver de nytt manskap för sin överlevnad. Därför kidnappar de barn.

Johan Törnblad och Gustav Borén har i ett bra tag känt till denna grupp "skogsfolk" och blivit drabbade av dom. Det är till och med så att detta går långt bak i tiden. Under flera generationer av Törnbladare så har barn i deras släkt blivit matade till detta "skogsfolk", ett förbund som gjorts för att skogsfolket skall hålla sig för sig själva, utan att sätta skräck och fördärva för hela mänskligheten.

Den förra poliskommisarien Olof Gran kom alldeles för nära skogsfolket under sin utredning. han lever inte bara under hot och skräck från dessa folk, utan även från Gustav Borén och hans lakejer. Olof inser att han måste i hemlighet fortsätta sin utredning. Detta pga att han annars förmodligen blir mördad.

I serien kommer ni också att få lära känna den klassiska "mystiska och lite galna gamla damen". Hon är ett mycket pålitligt vittne till mycket som har hänt angående skogsfolket. Dock så är hon lite smått galen, och hon kommer under seriens gång lite då och då yttra ganska kryptiska meddelande, som Eva Thörnblad kommer att försöka lägga ihop till ett pussel.

Hur slutar det?

Har morfar Thörnblad ingått nån slags pakt med detta jordfolk, där han iscensätter självmord och istället ger sig till dem, i utbyte mot att dotterdottern släpps?

Finska gubben verkar ju vara något slags budbärare eller representant då, sen vad de där termosarna betyder får vi väl se. Gillar den bild du ritar upp, låter plausibelt.
Citera
2015-02-17, 22:02
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Har morfar Thörnblad ingått nån slags pakt med detta jordfolk, där han iscensätter självmord och istället ger sig till dem, i utbyte mot att dotterdottern släpps?

Finska gubben verkar ju vara något slags budbärare eller representant då, sen vad de där termosarna betyder får vi väl se. Gillar den bild du ritar upp, låter plausibelt.

Exakt! Morfar Thörnblad offrade sig för att få tillbaks Josefine. Bra där!

Finska gubben verkar var en slags krigare med sin lilla termos och sökhund. Än så länge är hans plan att försöka eliminera skogsfolkets utgångar från underjorden till överjorden. Det genom att leta upp dessa möjliga öppningar för dom, och spränga sönder dessa med nitroglycerin.
Citera
2015-02-17, 22:28
Medlem
Som många tidigare nämnt kan skådespelarnas insatser ifrågasättas, men jag ser ändå fram emot de kommande avsnitten. Diggar mystiken som byggs upp successivt. Kan inte förneka att jag kände en känsla av obehag vissa scener.
Citera
2015-02-17, 23:38
Medlem
arakas avatar
snacka om en seeeeg historia. synd på så fint foto och två av sveriges bästa skådisar, Göran Ragnerstam och Peter Andersson. vem orkar kolla fortsättningen? den kommer säkerligen inte att bli en internationell succé som så många andra nordiska serier.
Citera
2015-02-18, 09:31
Medlem
psaks avatar
Känns redan efter första delen som att lite väl mycket är avslöjat, att den är i genren med Människohamn/Stephen Kings Det m fl (varelser som kräver små samhällen på barn) men det var inte så pjåkigt ändå och vi får se vilka vägar den tar. Schyst att nordisk folktro mm börjat dyka upp i film och serier både i Sverige och Norge.
Så ränner Johannes Brost in som läkare mitt upp i alltihop också
Citera
2015-02-18, 10:35
Medlem
Liliththewitchs avatar
Hade hoppats mycket på denna serie, men rätt besviken. Ett genomgående problem som SVT har är att de bygger dyra dramaproduktioner på dåliga manus. Det blir som att laga mat efter ett dåligt recept. Inte ens tunga skådespelarnamn som Peter Andersson och Göran Ragnerstam kan rädda ett sånt projekt. (Sedan kan man undra hur huvudpersonen fick sin roll: tycker hon påminner om mig när jag går upp tidigt och trevar mig fram till kaffebryggaren. )
Det blir en lite haltande jämförelse med Twin Peaks när Göran Ragnerstam ska efterlikna specialagent Cooper när han pratar om äppelpajen. This is a damn good cup of coffee och världens godaste körsbärspaj ligger rätt många steg före.
Citera
2015-02-18, 12:09
Medlem
tronpretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliththewitch
Det blir en lite haltande jämförelse med Twin Peaks när Göran Ragnerstam ska efterlikna specialagent Cooper när han pratar om äppelpajen. This is a damn good cup of coffee och världens godaste körsbärspaj ligger rätt många steg före.
Ja, den där scenen var direkt patetisk.
Citera
2015-02-18, 13:15
Medlem
Rätt pajig serie. Påminde lite om "Häxdansen" som kom för ett par år sedan (den var bättre, dock).

Det är värt att fundera på varför svenska film- och TV-skapare har haft svårt att göra något av den svenska mystiken kring Norrland, urskogen och inbundna män i rutiga skjortor. Det som kommit närmast är väl "Jägarna", och den var knappast mer än hyfsad. Från USA kommer ju massor av intressanta serier från landsbygden (inte bara Twin Peaks), så varför är det så svårt i Sverige?

Jag noterar också att flera av SVT-s mediokra dramaproduktioner skrivs upp orimligt mycket av DN, så även denna: http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/jordskott/ . Även den där Ålands-serien, och den PK-iga Usual Suspects-ripoffen från Göteborg, fick orimligt mycket hyllningar. Är det något slags kall man har som "fin" kulturjournalist, att hylla allt som kommer från Public Service?
Citera
2015-02-18, 14:06
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Man kan ha kul med mindre pattar också Jag noterade att hon körde linne mycket. Hoppas BHn ryker i kommande avsnitt!
Mindre ja, men hon hade ju två myggbett stackarn. Hoppas gaget räcker till en uppsättning så man kan se henne som en riktig kvinna.

Om BH:n ryker så får du nog ha en 273-tummare för att kunna se något som liknar bröst
Citera
2015-02-18, 15:56
Medlem
Professor.Stasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Rätt pajig serie. Påminde lite om "Häxdansen" som kom för ett par år sedan (den var bättre, dock).

Det är värt att fundera på varför svenska film- och TV-skapare har haft svårt att göra något av den svenska mystiken kring Norrland, urskogen och inbundna män i rutiga skjortor. Det som kommit närmast är väl "Jägarna", och den var knappast mer än hyfsad. Från USA kommer ju massor av intressanta serier från landsbygden (inte bara Twin Peaks), så varför är det så svårt i Sverige?

Jag noterar också att flera av SVT-s mediokra dramaproduktioner skrivs upp orimligt mycket av DN, så även denna: http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/jordskott/ . Även den där Ålands-serien, och den PK-iga Usual Suspects-ripoffen från Göteborg, fick orimligt mycket hyllningar. Är det något slags kall man har som "fin" kulturjournalist, att hylla allt som kommer från Public Service?

Tycker faktiskt att jägarna är kanske en av de bästa filmerna som har gjorts i Sverige, att Kjell Sundvall & Carlström fick ihop en sån bra film är lite av ett under för det övriga är ganska kasst. För att något ska vara riktigt riktigt bra så måste det även vara nyskapande på något sätt, vilket inget det det här är.

Men just det här är ju lite av den senaste trenden lite folktro och mystik och sånt man och då tänker jag på exempelvis Låt den rätte komma in, norska Trolljaegaren, Thale och nu går det reklam för något som kallas Cirkeln som ska handla om moderna häxor i bergslagen och. Istället för demoner och japanska flickor med svart hår och maskara så är det naturväsen och naturen och som skall skrämma västerlänningen.
Citera
2015-02-18, 21:54
Medlem
Ni som ser på svenska skit-serier istället för Breaking Bad, Game of Thrones och True Detective; är ni dumma i huvudet?
Citera
2015-02-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomsblues
Ni som ser på svenska skit-serier istället för Breaking Bad, Game of Thrones och True Detective; är ni dumma i huvudet?

Istället för? Jag klarar av att se både på Breaking Bad och Jordskott. Inte för att Jordskott är vad du kallar skitserie. För det är den inte. Svenska serier i SVT håller generellt en hög nivå. Sen är det också så att jag är svensk och som sådan värnar lite extra om svenskt språk, svensk kultur, svensk film och svenska skådespelare. Mitt liv vore fattigare utan min svenska identitet och det är definitivt inte så att man bara kan byta ut allt svenskt mot amerikanskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in