2015-02-17, 12:49
Medlem
Många klagar, men jag skulle utan att tveka ge serien 3/5 åtminstone. Just användandet av svensk skogsmyt tillsammans med en, vad som det verkar, typisk svensk deckare kan bli väldigt spännande. Ofta brukar svensk produktion innebära sega avsnitt, och det verkade som om detta var fallet, tills den andra hälften av avsnittet: mycket avslöjades, introducerades etc., vilket skapar många frågor om vad som kommer hända härnäst. Ett extra plus i kanten är det faktum att det är tio avsnitt, alltså inte någon kortare produktion utan snarare en hel säsong. Det som avgör om det hela blir bra eller dåligt är, förutom vanliga premisser, om resten av avsnitten kan hålla samma linje. Det som sänker betyget en aning är protagonistens något tveksamma känslomässiga reaktioner: det kändes helt enkelt inte rätt när hon slungade papper omkring sig, eller när hon försökte komma in till dottern (scenerna kunde ha gjorts bättre). Finnen dyker lite upp som gubben i lådan, där ute i skogen, vilket förutom dotterns jordiska mystiska egenskaper och försvinnande, är den stora spänningsfaktorn.
Citera
2015-02-17, 13:29
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ps.Moa Gammel är trevlig att titta på. Plus för hennes fina pattar.
Haha!

Så där är det väl alltid när genusfolket på SVT är i farten. I deras värld kan inte en ung ambitiös kvinnlig polis har bröst större än en 11-åring då det skulle bli alldeles för sexistiskt
Citera
2015-02-17, 15:05
Medlem
MadScientists avatar
Men kom igen nu, fan vad ni var negativa! När jag hade sett första avsnittet av True Detective tänkte jag lägga resten på hyllan, men jag är glad att jag inte gjorde det. Dessutom klagar ni på att det är dåligt manus, dåligt skådespeleri, tråkiga karaktärer osv. Måste jag påminna er om att SVT på sin höjd är Svollywood utan en massa miljarder i budgetar. Tycker att skådespeleriet blev bättre efter de första tjugo minutrarna. Jämför med Blå Ögon eller något annat av skräpet SVT köper in så kan man inte klaga.

Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Haha!

Så där är det väl alltid när genusfolket på SVT är i farten. I deras värld kan inte en ung ambitiös kvinnlig polis har bröst större än en 11-åring då det skulle bli alldeles för sexistiskt
Man kan ha kul med mindre pattar också Jag noterade att hon körde linne mycket. Hoppas BHn ryker i kommande avsnitt!

Upptäckte för övrigt en tabbe:
Senast redigerad av MadScientist 2015-02-17 kl. 15:13.
Citera
2015-02-17, 15:46
Medlem
SVT-serier bör alltid ges en chans tycker jag, så jag kommer att fortsätta titta. Jag är dock inte jätteimponerad hittills....om än nyfiken på hur de går vidare.

Plus:
-Intressant anslag trots den uppenbara ambitionen att folk ska vilja se avsnitt två genom att slänga upp så många sammanträffandetrådar och konstigheter de bara kunde klämma in, i ett i stora delar omotiverat högt tempo.
-Suggestiv och snygg vinjett som ger lite ledtrådar till alla teman man tänkt sig avhandla
-En del bra skådespelare (Göran R är ju toppen fast lite lätt typecast, no?)
-Temat barn som drunknat men nog inte har gjort det när allt kommer omkring är ju alltid spännande!

Minus:
-Styltig dialog nästan genomgående. Inledningsscenen var direkt pinsam.
-Alldeles för många lösa trådar för ett första avsnitt. Lugna ner er, vi är många som hade fortsatt titta även om ni bara hunnit med hälften! Nu blev det mest rörigt och irriterande, inte nervkittlande som meningen nog var.
-Onödiga logiska missar, tex: hur kan ett barn dödförklaras inom bara några år om enda förklaringen är drunknad i tjärn, om ingen kropp finns? Är det ens möjligt att inte hitta en kropp i en tjärn, om den nu är där?
-Inget andrum nånstans, tvära kast från det ena sensationella skeendet till det andra.
-Underligheter som flickans hands rötter i blomkrukan får såklart passera iom att det signalerar typen av drama, men jag skulle önskat lite fler verklighetsmarkörer för att poängtera det övernaturliga mer. Nu kändes hela stämningen övernaturlig och tja, det blir inte mer spännande av det.

Hittills känns det som serien kommer att få totalt som mest 3/5 men man vet aldrig. Skulle gärna se alla avsnitten i följd nu, tror att det kommer att bli hemskt knepigt att hålla reda på allt när man måste vänta en vecka mellan varje avsnitt.

En tanke är att L-E Berenett (Evas pappa) kanske inte är död trots allt, då det inte är sannolikt att hans enda framträdande i serien är på stillbild. Eller såklart att det blir tillbakablickar där han medverkar.
Citera
2015-02-17, 16:02
Medlem
Weeners avatar
Det här mina vänner, är det bästa svensk tv har producerat i dramaväg på väldigt länge. Satt med gåshud bitvis och just kombinationen mellan thriller och mystisk folktro i dom svenska skogarna är så jävla genial att man undrar varför ingen tänkt på det innan. Visst, det är ingen världsklass på skådespelarinsatserna bitvis men det är inget som förringar eller förstör upplevelsen i sin helhet, handlingen förs framåt och den obehagliga stämningen ifrån dom stora mörka skogarna infinner sig. Man blir som barn på nytt, rädd för vad som finns där ute i skogen.

Så helvetiskt taggad på avsnitt 2 nu. Så JÄVLA gött med lite folktro och mystik i ett annars så deckar/kriminalar-tätt TV-land.
Citera
2015-02-17, 16:06
Medlem
Artreyaras avatar
Okej serie för mig! Men varför känns det så "marionett-aktigt"?
Det kanske är meningen att man ska få den känslan?
Citera
2015-02-17, 16:48
Medlem
SlutaCiteraMigTacks avatar
Nackskott borde serien heta istället, nej det blir inga mer avsnitt att följa nu.
Citera
2015-02-17, 17:43
Medlem
Baalzamons avatar
Bästa jag sett på länge av svensk drama. Kommer definitivt att följa serien.
Citera
2015-02-17, 18:11
Bannlyst
tappa intresset när det kom rötter ur hennes händer.
Citera
2015-02-17, 18:40
Medlem
Netherworlds avatar
Fy helvete! Så spyr Sverige ut sig ytterligare en värdelös serie..

Dåligt manus med, som vanligt, värdelös timing i repliker, och överspelade uttryck. Platt regi, och som alltid i den svenska filmvärlden, riktigt dåligt tempo. I den här verkar det dessutom också vara en väldigt dålig story. Vi kommer att få lära oss att det finns ett undangömt folk, som i väldigt många generationer levt under jord. Där har de, under årens lopp, utvecklat förmågan att få näring genom rötter ner i jordmånen. Detta till viss del av något slags ämne, kanske ett gift eller ett virus. Men eftersom jorden med tiden blivit mer och mer innehållsfattig, så behöver de nytt manskap för sin överlevnad. Därför kidnappar de barn.

Johan Törnblad och Gustav Borén har i ett bra tag känt till denna grupp "skogsfolk" och blivit drabbade av dom. Det är till och med så att detta går långt bak i tiden. Under flera generationer av Törnbladare så har barn i deras släkt blivit matade till detta "skogsfolk", ett förbund som gjorts för att skogsfolket skall hålla sig för sig själva, utan att sätta skräck och fördärva för hela mänskligheten.

Den förra poliskommisarien Olof Gran kom alldeles för nära skogsfolket under sin utredning. han lever inte bara under hot och skräck från dessa folk, utan även från Gustav Borén och hans lakejer. Olof inser att han måste i hemlighet fortsätta sin utredning. Detta pga att han annars förmodligen blir mördad.

I serien kommer ni också att få lära känna den klassiska "mystiska och lite galna gamla damen". Hon är ett mycket pålitligt vittne till mycket som har hänt angående skogsfolket. Dock så är hon lite smått galen, och hon kommer under seriens gång lite då och då yttra ganska kryptiska meddelande, som Eva Thörnblad kommer att försöka lägga ihop till ett pussel.

Hur slutar det?
Senast redigerad av Netherworld 2015-02-17 kl. 18:43.
Citera
2015-02-17, 19:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
Det här mina vänner, är det bästa svensk tv har producerat i dramaväg på väldigt länge. Satt med gåshud bitvis och just kombinationen mellan thriller och mystisk folktro i dom svenska skogarna är så jävla genial att man undrar varför ingen tänkt på det innan. Visst, det är ingen världsklass på skådespelarinsatserna bitvis men det är inget som förringar eller förstör upplevelsen i sin helhet, handlingen förs framåt och den obehagliga stämningen ifrån dom stora mörka skogarna infinner sig. Man blir som barn på nytt, rädd för vad som finns där ute i skogen.

Så helvetiskt taggad på avsnitt 2 nu. Så JÄVLA gött med lite folktro och mystik i ett annars så deckar/kriminalar-tätt TV-land.

Jag tror du kommer att bli väldigt besviken på "folktron och mystiken".
Citera
2015-02-17, 19:06
Medlem
Såg första avsnittet nyss och det är nog lite för tidigt att säga vare sig bu eller bä. Ska dock ge den en chans, jag gillar verkligen idén med det mystiska. Vi får väl se hur det artar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in