2015-02-18, 12:21
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Mycket bra! Är man en lat hösäck och det inte passar så kan man söka ett annat jobb.
Det blir löneavdrag för dig eftersom du är pro-cannabis. På tal om rökning förresten, det vore en bättre ände att börja i. Ge löneavdrag för rökpauser. Alltid en bra start mot bättre hälsa.
Citera
2015-02-18, 12:27
Medlem
Mack-Bolans avatar
Alla behöver träning, alla vet inte om det bara.
Att få träna 1 hel dag i månaden med betalning är helt perfekt.
Citera
2015-02-18, 12:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Inte direkt, det står ju faktiskt att det är en arbetsuppgift. Sköter man inte sina arbetsuppgifter kan man vänta sig en sämre löneutveckling. Jag vet inte hur de ska ha det, för sköter jag inte mina ordinarie arbetsuppgifter har jag inte en sämre löneutveckling att vänta, utan sparken. Här kan man tydligen inte få sparken om man inte tränar, däremot en sämre löneutveckling. Hur går detta ihop?

Vad jag menar är att det är högst frivilligt att jobba på ett företag som har detta som en del av arbetsbeskrivningen. Case closed.
Citera
2015-02-18, 12:35
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Vad jag menar är att det är högst frivilligt att jobba på ett företag som har detta som en del av arbetsbeskrivningen. Case closed.
Givetvis är det så, men är man anställd där sedan tidigare innan denna policy uppstod är det ganska fult gjort.
Citera
2015-02-18, 12:52
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Ett kommunalt bolag ska inte kunna kräva något sådant. Med vilken rätt kan man fråga sig. Det är bara en beklaglig uppfostringsmentalitet. Bättre då att uppmuntra till friskvård i självvald form och belöna det.

Och ingen tvingar väl de anställda att jobba där om man är missnöjd? vad jag minns av det jag läste var alla väldigt nöjda med dealen där.

Är du en slapp tjockis som inte orkar träna så kanske det inte är en arbetsplats för dig. Har man problem med att träna på arbetstid och dessutom få betalt för det är man ju riktigt slö anser jag.

Varför skulle man hellre vilja lägga 2 timmar av sin redan lilla fritid på det när man kan göra det på arbetstid och få betalt under tiden?
Citera
2015-02-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ja det hade jag gjort om jag jobbat där. På mitt nuvarande arbete har alla rätt till friskvårdspeng istället. Typ 4000:-/år som får användas på utvalda aktiviteter. Tycker det är ett sundare alternativ.

Det har vi med.. jättebra för mig som utnyttjar det, blir ju en liten lönebonus!

Men problemet är att vi är några stycken som utnyttjar det och vi hade tränat ändå, och betalat själva, om vi inte fått det av arbetsgivaren. De andra på jobbet som inte tränar gör det ju inte ändå nu.. Kalmar Vattens metod får ju alla att träna. Jag utgår ifrån att de får träna efter egen förmåga och kropp, och inte tvingas till en viss aktivitet. Så länge det är så tycker jag det är jättebra!
Citera
2015-02-18, 12:54
Medlem
ViktorSteks avatar
Citat:
Kalmar vatten, ett kommunalt bolag som jag förtsått det, tvingar sina anställda att träna två dagar i veckan. Träningsfreak jublar säkert, och visst är träning nyttigt och bra, men tycker ni att en arbetsgivare ska ha rätt att kräva det? Personligen tycker jag det är lika vidrigt som om en arbetsgivare hade tvingat sina anställda att onanera två dagar i veckan.

Mer här: http://www.arbetarskydd.se/nyheter/halsa_ledarskap/halsa/article3871413.ece

Det har väl med hälsan och välbefinnandet hos de anställda att göra. Eftersom arbetsgivarna får ta all skit i Sverige av orimliga kollektivavtal så tycker jag det är rättvist att arbetsgivaren ska få ställa krav på att arbetstagarna ser efter sin hälsa.
Citera
2015-02-18, 13:07
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Det blir löneavdrag för dig eftersom du är pro-cannabis. På tal om rökning förresten, det vore en bättre ände att börja i. Ge löneavdrag för rökpauser. Alltid en bra start mot bättre hälsa.
Det sista håller jag med om. Men att ge någon löneavdrag för en politisk ståndpunkt vilket jag sorterar pro-cannabis under är ju givetvis sjukt.

Att till och med denna diskussion gled in på muslimer var däremot väldigt kul. WTF liksom?
Citera
2015-02-18, 13:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViktorStek
Det har väl med hälsan och välbefinnandet hos de anställda att göra. Eftersom arbetsgivarna får ta all skit i Sverige av orimliga kollektivavtal så tycker jag det är rättvist att arbetsgivaren ska få ställa krav på att arbetstagarna ser efter sin hälsa.
Det har att göra med effektivisering som allt annat från arbetsgivarens håll. Friskare och gladare medarbetare som kan jobba hårdare och ha mindre sjukdagar. I teorin. Sedan har vi många arbetstagare som ser det som en förmån, och så har vi de som ser det som förmyndarsamhälle (dit räknar jag mig själv), sedan har vi de arbetstagare som ser det som ett sätt att slippa utföra vanligt arbete (samma personlighetstyper som oftast ses med en cigg vid entrén, eller i fikrummet med en kopp kaffe, eller ståendes i någon korridor och pratar om sina barn, sin fisketur eller sin nya bil).
Citera
2015-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Och ingen tvingar väl de anställda att jobba där om man är missnöjd? vad jag minns av det jag läste var alla väldigt nöjda med dealen där.

Är du en slapp tjockis som inte orkar träna så kanske det inte är en arbetsplats för dig. Har man problem med att träna på arbetstid och dessutom få betalt för det är man ju riktigt slö anser jag.

Varför skulle man hellre vilja lägga 2 timmar av sin redan lilla fritid på det när man kan göra det på arbetstid och få betalt under tiden?

Principfrågan handlar om att de har detta som krav och dessutom stipulerar vad som är godkänd träning. Upplägget hör mer hemma inom grundskolan. Det finns andra sätt att uppmuntra till bra hälsovanor.
Det är möjligt att alla nuvarande anställde tycker att det är bra (öppet) men det kan ju samtidigt hindra andra duktiga medarbetare att söka sig till arbetsplatsen i framtiden. Anställning bör ske utifrån professionella meriter, inte livsstilskrav.
Citera
2015-02-18, 13:36
Medlem
Citat:
Givetvis är det så, men är man anställd där sedan tidigare innan denna policy uppstod är det ganska fult gjort.

Men LÄS artikeln.
Det står klart och tydligt att det är frivilligt men det är en möjlighet att träna under arbetstid.

På vilket sätt är det negativt på något sätt?
Citera
2015-02-18, 13:39
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Det har att göra med effektivisering som allt annat från arbetsgivarens håll. Friskare och gladare medarbetare som kan jobba hårdare och ha mindre sjukdagar. I teorin. Sedan har vi många arbetstagare som ser det som en förmån, och så har vi de som ser det som förmyndarsamhälle (dit räknar jag mig själv), sedan har vi de arbetstagare som ser det som ett sätt att slippa utföra vanligt arbete (samma personlighetstyper som oftast ses med en cigg vid entrén, eller i fikrummet med en kopp kaffe, eller ståendes i någon korridor och pratar om sina barn, sin fisketur eller sin nya bil).

Det är det också, personligen kan jag se det som ett steg på vägen till ett samhälle där staten och företag dikterar hur man ska bete sig och tänka... för ens eget bästa, som det brukar heta. Dessvärre är ju inte Sverige ett liberalt (libertarisk?) land och jag tror du kan hitta många lagar och policies som lägger sig in i vad folk gör på arbetet och fritiden. Ska man vara konsekvent frihetlig eller ska man istället välja sina strider?

Vad jag vet är det många kontorsjobb och en hel del inom statlig verksamhet som idag har eviga möten som följer Parkinsons Cykelställfrågan där inget vettigt blir gjort utan ansvariga slösar endast arbetstagarnas tid och tålamod. Anledningen till detta brukar ofta vara att det leder till en bättre arbetsmiljö, vore det då inte bättre om det ersatts med träning? I bästa av världarna skulle man skippa båda men nu lever vi inte i bästa av världarna utan i Sverige (som är gott nog för de flesta, ändå).

Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Fantastiskt bra initiativ! Företaget kommer tjäna igen det flera gånger om pga minskade sjuklönekostnader och de anställda får med stor sannolikhet ett friskare liv.

Inte bara företaget, samhället i stort kommer nog tjäna på det. Hur länge har inte frivilliga hälsoförbättringar varit på agenda i Sverige och hur mycket har de hjälpt? Det här blir inte tvång på pappret men i verkligheten kan det ibland behövas både piska och morot tillvägagångssättet för att få igenom något nyttigt men obekvämt.

Om det sedan anses ok eller kränkande av personlig autonomi är en annan fråga.
Senast redigerad av one_size 2015-02-18 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in