2015-02-18, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Så i min arbetsbeskrivning ska det stå att jag förväntas visa kuken för andra nakna män på arbetstid? Bryter inte det mot sexlagstiftningen? Fast jag kanske kan kräva separat dusch? Muslimer har oftast problem med att duscha offentligt också. Så då ska det införas muslimduschar på alla arbetsplatser/gym.

Ja du kan ju duscha själv om det är ett sånt stort problem för dig.
Muslimduschar? Vad snackar du om? Muslimer har inga problem med att duscha offentligt så länge det finns separata omklädningsrum för kvinnor och män, precis som vi vill ha det i Sverige.
Citera
2015-02-18, 11:32
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Vi får hoppas att du förstår skillnaden på en rehabiliterande eller skadeförebyggande muskelträning som man får av gym med ett specifikt program och promenader utan kontroll. I ena fallet så ska det var byggd på att ge, kanske minimala, positiva resultat för hela kroppen medan i det andra fallet så får man i bästa fallet lite uthållighet i ben och kcalminus, i sämsta fall (fel skor, fel belastning) sliter ut sig ännu mer.

Däremot är frivilliga alternativ att föredra men om det funkar så varför inte, verkar som att de som inte är överviktiga är istället utslitna.
Nej jag förstår inte sånt tyvärr, då jag är totalt ointresserad av träning. Jag älskar att promenera och har fotriktiga skor. Själv har jag ett skrivbordsjobb och rör på mig när jag känner att det börjar bli lite väl långa pass vid datorn. Jag kanske även missuppfattat artikeln angående vad det är för typ av träning. Är det att gå in i ett rum med en snygg blondin med stora bröst som visar att vi ska sträcka händerna i skyn och ropa halleluja fem gånger så kan jag gå med på det. Ska jag däremot hoppa i träningskläder och hoppa upp på någon motionscykel eller liknande så kan de dra åt helvete.
Citera
2015-02-18, 11:34
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 411
Ingår träningen i arbetstid så har jag inga problem med det.
Vill man ha det som tvång i arbetet så är det ju självklart att man ska ha betalt under tiden man tränar.

Det är så det är, de kan antingen träna under arbetstiden, eller så kan de göra det på fritiden, om de gör det senare så får det lön för detta.

Kombinerat med gratis gym + lön för att träna, så är detta otroligt bra, och vore bra om fler arbetsplatser hade denna typen utav policy.

Dock om man ska notera någonting så är det på träningsformen, det finns otroligt många sätt att träna på, och att tvinga folk att träna på ett sådant sätt som inte passar dem är direkt olämpligt, men det stod ingenting detaljerat om just denna del så.
Citera
Medlem
Citat:
Nej jag förstår inte sånt tyvärr, då jag är totalt ointresserad av träning. Jag älskar att promenera och har fotriktiga skor. Själv har jag ett skrivbordsjobb och rör på mig när jag känner att det börjar bli lite väl långa pass vid datorn. Jag kanske även missuppfattat artikeln angående vad det är för typ av träning. Är det att gå in i ett rum med en snygg blondin med stora bröst som visar att vi ska sträcka händerna i skyn och ropa halleluja fem gånger så kan jag gå med på det. Ska jag däremot hoppa i träningskläder och hoppa upp på någon motionscykel eller liknande så kan de dra åt helvete.

Träningen är ju så klart individanpassad.
Vad är det du inte förstår?
Citera
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ja du kan ju duscha själv om det är ett sånt stort problem för dig.
Muslimduschar? Vad snackar du om? Muslimer har inga problem med att duscha offentligt så länge det finns separata omklädningsrum för kvinnor och män, precis som vi vill ha det i Sverige.
Det kanske inte är förbjudet enligt muslimsk lag, men många unga muslimer vägrar visa snoppen för andra. Det vet jag av egen erfarenhet, utan att gå in på detaljer, det finns även stöd för detta här:
(FB) Snubbar med kalsongerna på i dusch & bastu - varför?
Citera
2015-02-18, 11:35
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Träningen är ju så klart individanpassad.
Vad är det du inte förstår?
Jag förstår ingenting. Hur bedöms vad jag behöver för träning? Vem bedömer det?
Citera
2015-02-18, 11:51
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Nu har åtminstone jag inte sett exakt vad som är planerat men förmodligen en blandning av arbetsterapeuter, sjukgymnaster och några som håller koll på ergonomin och skador som uppkommer vid arbetet. Som du säger så förstår du inte på träning och hur skador förebyggs, därmed är det kanske bra att någon som har kunskapen utformar din träning istället för dig?
Citera
2015-02-18, 11:57
Medlem
Professor.Stasis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Kul för honom att han är en av dom få som inte har fått skador för att dom inte gått på gymmet utöver arbetstid. Finns så ohyggligt många byggarbetare som hade klarat sig väldigt mycket bättre om dom hade kommit till gymmet. Att du tar upp byggarbetare som ett exempel är ju lite skräll då det är en yrkesgrupp som har störst behov av gym.

Även industriarbetare som gör väldigt mycket samma moment dagligen har väldigt stort behov av gym. Att företagets arbetare skiter i träning blir ju uppenbart kostsamt för företaget så detta är ju en jättebra morot till dom anställda.

Det är ju ingen morot. Morot är ju något man skriver om något som är frivilligt lockande, detta är ju ett måste, ett tvång, dvs morotens motsats den så kallade piskan.

Det borde vara frivilligt och företaget borde då istället erbjuda sina anställa 2 h/v som denna kan förfoga över själv som antingen ordinarie arbetsuppgifter eller träning.

Jag håller med Irrbloss. Det finns väldigt många hälsofrämjande och uppmuntrande saker som ett företag kan göra för sin personals hälsa, men att tvinga de att träna är ju bara fel. Det är faktiskt människor det handlar om och inte boskap som skall hålla sig så frisk som möjligt. Samma argument som många kommer med här, dvs att de är lönsamt för företaget och därmed ok, kan man ju tänka sig se på föräldraledighet den är inte lönsam för företaget och borde då vara ok att ha som krav att inte skaffa barn. Vill man skaffa barn så är det ju bara att byta jobb.

Det verkar ingen som tycker sig se att företag tycker sig ha rätten att bestämma allt mer över sina anställdas liv och livstil.
Citera
2015-02-18, 12:12
Medlem
Docklands avatar
Citat:

Eftersom det ingår i arbetsbeskrivningen så är det väl bara gilla läget, eller sluta.
Citera
2015-02-18, 12:13
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Stasi
Det verkar ingen som tycker sig se att företag tycker sig ha rätten att bestämma allt mer över sina anställdas liv och livstil.

Det är ingen som bestämmer. Åter igen.

Detta är högst frivilligt.
Citera
2015-02-18, 12:19
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det är ingen som bestämmer. Åter igen.

Detta är högst frivilligt.
Inte direkt, det står ju faktiskt att det är en arbetsuppgift. Sköter man inte sina arbetsuppgifter kan man vänta sig en sämre löneutveckling. Jag vet inte hur de ska ha det, för sköter jag inte mina ordinarie arbetsuppgifter har jag inte en sämre löneutveckling att vänta, utan sparken. Här kan man tydligen inte få sparken om man inte tränar, däremot en sämre löneutveckling. Hur går detta ihop?
Citera
2015-02-18, 12:19
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Mycket bra! Är man en lat hösäck och det inte passar så kan man söka ett annat jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in