2015-02-17, 20:17
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Det brukar ju regleras i avtal det där med istider när den kommunala hallen blir privat. Det brukar vara ett villkor för att lagen ska få köpa arenan. Men att betala för dessa istider är ju ett sätt att gömma undan stödet. Sen är det ju svårt att göra någon bedömning när man inte vet hur mycket istid kommunen får för 5,8 miljoner.

Men som jag skrev, det här är väl i praktiken driftskostnaden som kommunen hade som man lägger in i FBK istället för att spara. På samma sätt som LHF får driftsbidrag men i det fallet går ju pengarna direkt till driften.
Ja, precis, det är svårt att avgöra vad som är en skälig hyresnivå och därmed en smidig kanal att slussa in kommunmedel om så önskas. Ett sätt för kommunen att hjälpa till med eller rentav täcka finansieringen av kapitalkostnaden för föreningen. Min invändning var mer att artikeln dels fick det att låta som om det var något uppseendeväckande att så görs, dels att man inte får fram särskilt mycket vettig fakta att faktiskt bedöma eventuell "kommundoping" på utifrån artikeln. Ett intressantare journalistiskt gräv hade varit att försökt sammanställa en jämförelse mellan vad de olika kommunerna betalar för sina istider och vad de får ut.
Citera
2015-02-17, 22:22
Medlem
Citat:
Skämtar du? Skellefteå har fått 15 miljoner på två år från kommunen (Skellefteå Kraft) för att namnge arenan vilken ägs av kommunen.

Fatta, kommunen säljer arenanamnet till ett annat kommunalt bolag för 15 miljoner och Skellefteå får pengarna. Det är ju verkligen att bygga från grunden med kommunen som fundament.

När Coop köpte namnet för Delfinen 2002 skrev man tioårsavtal på en miljon om året. Skulle gissa att man idag betalar max 1,5 miljoner om året. Skellefteå kommun för det alltså för 7,5 miljoner. Det finns ingen huvudsponsor i hela SHL som betalar 7,5 per år - inte ens SSAB eller Boliden.

vart har du läst de? har för mig det var 4.8 miljoner per år
Citera
2015-02-18, 00:01
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorak
vart har du läst de? har för mig det var 4.8 miljoner per år

http://cdn.shl.se/files/SAIK/arsredovisning_13_14.pdf
Sidan 21, not 12

Man hymlar inte om det. Åtta miljoner ifjol och sju i år. Hade det varit en engångsbetalning - alltså att man betalar hela summan för fem eller sju år framåt så hade det ju varit en sak. Men nu är det alltså rekordnivåer årligen.
Citera
2015-02-18, 00:48
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
Citat:
Det finns ingen huvudsponsor i hela SHL som betalar 7,5 per år - inte ens SSAB

Källa på det?
Citera
2015-02-18, 19:42
Medlem
Citat:
http://cdn.shl.se/files/SAIK/arsredovisning_13_14.pdf
Sidan 21, not 12

Man hymlar inte om det. Åtta miljoner ifjol och sju i år. Hade det varit en engångsbetalning - alltså att man betalar hela summan för fem eller sju år framåt så hade det ju varit en sak. Men nu är det alltså rekordnivåer årligen.

konstigt, står ju i vid en snabb googling att dom betalar 4.8 miljoner per år för sponsringen av skellefteå aik.
Citera
2015-02-18, 20:31
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thorak
konstigt, står ju i vid en snabb googling att dom betalar 4.8 miljoner per år för sponsringen av skellefteå aik.
Notera rubriken på noten, "Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter". Det är alltså en skuld man har till vad jag förmodar är namnköparen, inte en intäkt i de årens redovisningen.
Citera
2015-02-18, 20:51
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Notera rubriken på noten, "Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter". Det är alltså en skuld man har till vad jag förmodar är namnköparen, inte en intäkt i de årens redovisningen.

"Skuld" kan man väl säga. Förmodligen har SkeKraft köpt namnrättigheterna i 10 år för 10 miljoner kr (eller något liknande) och pröjsade då 10 miljoner direkt. Det blir ju dock skevt i bokföringen om man inte periodiserar det. Då hamnar det som en förutbetald intäkt och belastar då balansen som en skuld.

Skellefteå AIK får alltså inte 7-8 miljoner per år för arenanamnet.
Citera
2015-02-18, 20:53
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
"Skuld" kan man väl säga. Förmodligen har SkeKraft köpt namnrättigheterna i 10 år för 10 miljoner kr (eller något liknande) och pröjsade då 10 miljoner direkt. Det blir ju dock skevt i bokföringen om man inte periodiserar det. Då hamnar det som en förutbetald intäkt och belastar då balansen som en skuld.

Skellefteå AIK får alltså inte 7-8 miljoner per år för arenanamnet.
Ja, precis, en interimsskuld. Således skulle jag inte använda några citationstecken kring skuld, men det var förmodligen nyttigt att du hade energin att pedagogiskt förklara varför det står som det står
Senast redigerad av sm910dif 2015-02-18 kl. 21:01.
Citera
2015-02-18, 21:08
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ja, precis, en interimsskuld. Således skulle jag inte använda några citationstecken kring skuld, men det var förmodligen nyttigt att du hade energin att pedagogiskt förklara varför det står som det står

Ja det skadar ju inte att försöka vara pedagogisk, det tjänar ingen att prata över huvudet på folk. Bokslutstekniskt är det såklart en skuld, men inte en skuld som i att Skellefteå AIK är skyldiga en långivare kontanta medel.

Kalle-Kotte är dessutom säkert nära att gå i taket över alla miljoner per år han tror vi fått
Citera
2015-02-19, 15:55
Medlem
ett kadavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Sedan bör inget lag tillåtas använda spelare som betalas av en statlig lönegaranti. Ekonomisk dopning som är vidrig.

Gäller detta fortfarande?
Citera
2015-02-19, 15:56
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver

Nej för mäcktiga gnhiet säljer minsann inga trottoarkanter, lägger ner skolor eller får kommunala bidrag!!!1111
Citera
2015-02-19, 18:00
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ett kadaver
Jag kan inte svara för €ric, men jag kan bara själv känna att det finns en skillnad mellan att vara emot att ett regelverk ser ut på ett visst sätt och att avstå handlingar som är i linje med de regler man vill ändra. Jag vill strama åt de ekonomiska reglerna, men så länge som det ser ut som det ser ut förstår jag de som vill se det som en balansfråga mellan att försöka förändra genom att föregå med "gott exempel" och att utnyttja samma regelutrymmen som alla andra för en jämn spelplan.

För lite kött på benen till tråden:
AIK Ishockey ABs rekonstruktionsansökan
https://www.sendspace.com/file/zauq6y

Borgenärsförteckning:
https://www.sendspace.com/file/h38x45
(Inga belopp, trodde jag som lekman var standard)

Tingsrättens beslut om beviljande:
https://www.sendspace.com/file/lkwlfg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in