Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Ett motargument är om den riktige Gud skulle värdera det mänskligt naturliga som erotik, sex och lust högt och vill att detta ska vara en lejonpart av den ändlösa njutningen för oss i evigheten.
Medan religionerna menar att sex och lust är oanständigt och skamligt och dessutom har budord mot det då blir det en fiendskap som gör att det inte går att förena de två lägren.
Då är det ju den som bejakar sin egen natur som är på rätt sida. Medan den som gör till sin livsuppgift att förneka sig då avsäger sig att vara med och leka och kallar oss andra för orena och äckliga.
Det går ju inte för sig att några rynkar på näsan och tror att de är bättre än alla oss andra och kallar den heliga lustan för oren och häcklar och förstör i evigheten.
Nja... Koranen säger att man ska gå till sin kvinna "hur och när man vill"...
vilka budord är emot sex? Däremot är religionerna emot sex utanför äktenskap, av förklaring anledning. (oäkta barn, otrohet, osv)
I övrigt behöver jag inte diskutera era argument om "varför är DIN Gud bättre än andras" eftersom monoteism säger det finns bara EN Gud, det är den EVIGE Guden... Så då får ni acceptera att jag inte har någon anledning att diskutera Oden, Vishnu, Hades, etc.
Om jag säger att tiden är evig och dyrkar detta, och någon annan dyrkar en klocka han har på bordet, och dyrkar sekundvisare och timvisare; nån annan dyrkar sitt armbandsur; nån annan sin digitalklocka... Men TIDEN är ändock EN och EVIG.
Jag behöver inte förklara varför jag inte tror på att dyrka armbandsur.
Citat:
Ursprungligen postat av
DingusMcDuck
T ex Exodus, som israelitiska arkeologer inte funnit några som helst belägg för, trots enträgna försök. Noas ark är en annan detalj som det inte verkar finnas några belägg för. För att ta ett par exempel.
Bra argument, men jag tror inte på Bibeln som en 100% bokstavlig källa så det spelar inte så stor roll. Det är teism jag argumenterar för, inte Bibelns alla historier.
Syndafallet är baserat på sumeriska historier som antagligen har NÅGON sann bakgrund i sig. Om detta kan diskuteras på annan plats. Men visste du att mänskligheten för cirka 50 000 år sedan kanske endast bestod av cirka 3000-10000 personer? (
Toba utbrottet) Mindre än småstaden jag bor i...