2015-03-03, 11:01
Medlem
Weeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag tror det var vattenvarelsens (Näckens?) huvud, händer och fötter. För i bilen låg ju även en tigersåg typ. Så jag tror att han sågat av vissa delar på denna varelse av någon anledning, innan den hunnit flyta fram till "reningsverket/kraftverket". Han hade ju även öronproppar och någon slags lockpipa.
Han sågade av huvudet händerna och fötterna för att det var vad som skiljer varelsen från en riktig människa. Självklart är han insyltad och vet vad han letar efter, han vet mer än vi tror.
Citera
2015-03-03, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weener
Han sågade av huvudet händerna och fötterna för att det var vad som skiljer varelsen från en riktig människa. Självklart är han insyltad och vet vad han letar efter, han vet mer än vi tror.

Jag tror också att han är insyltad upp över öronen, tror för övrigt att det är orsaken att han ville ha med Ewa i gruppen, han vet hur innerligt gärna hon vill finna den skyldiga och är han insyltad vilket jag tror så vill han inte bli avslöjad. Med Ewa i gruppen kan han ha lite mer uppsikt över vad hon tar sig för....det är min teori.

Sen är Peter Andersson helt underbar som skurk
Citera
2015-03-03, 12:57
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortfelt
Jag tror också att han är insyltad upp över öronen, tror för övrigt att det är orsaken att han ville ha med Ewa i gruppen,

Tror inte att han är på the bad guys sida utan snarare en reprsentant för någon jättehemlig avdelning på polisen som pysslar med övernatuliga saker, typ X Files...
Citera
2015-03-03, 16:29
Medlem
Så taxiföraren var ett troll, som huggt av sig svansen och själv sytt igen såret?
Jag vet inte... Jag önskar det vore en annan miljö, inte svensk. Det fungerar inte, att detta ska utspela sig i Sverige.
Norge kanske hade fungerat, som nån skrev. Eller varför inte Finland. Mystiska varelser i avlägsna finska skogar och sjöar, en svärande finsk trollchaffis och galen finnkärring med kundvagn, det hade jag kunnat köpa.
Citera
2015-03-03, 16:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Så taxiföraren var ett troll, som huggt av sig svansen och själv sytt igen såret?
Jag vet inte... Jag önskar det vore en annan miljö, inte svensk. Det fungerar inte, att detta ska utspela sig i Sverige.
Norge kanske hade fungerat, som nån skrev. Eller varför inte Finland. Mystiska varelser i avlägsna finska skogar och sjöar, en svärande finsk trollchaffis och galen finnkärring med kundvagn, det hade jag kunnat köpa.
Jag tycker det funkar utmärkt i svensk miljö. Beror kanske på var man bott/bor. Själv har jag många fina minnen från skogen. Är idag en skeptiker, men när man var barn så var man ju lite öppen för tomtar och troll, och såg dem lite här och där i skogen (fast det egentligen bara var stubbar och stenar).
Citera
2015-03-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Vad dillar du om? Perfekt med Sverige ju!

Hoppas verkligen inte det kommer någon tråkig realistisk förklaring till allt sen. Fortsätter det med tomtar och troll så är jag nöjd! Dialogern kan dock vara lite väl dåliga ibland och känns inte som Nour fick denna rollen genom världens bästa castingagent direkt..
Citera
2015-03-03, 19:21
Medlem
Tanken slog mig att "flickan" på Evas pappas lapp skulle kunna vara Eva själv när hon var liten, inte Josefine. Han kanske höll sitt löfte och fick tillbaka henne men sen svek han löftet igen senare (fortsatte skövla skogen, tex) och då rök dotterdottern?
Citera
2015-03-03, 19:28
Medlem
Baalzamons avatar
Något som såg väldigt märkligt ut var att en norrländsk furuplantering började precis utanför väggen på sjukhuset. Verkade inte alls realistiskt. Sedan tycker jag det är väldigt mycket poliser för att vara i ett litet samhälle i bergslagen, i verkligheten stängdes alla poliskontor i sådana samhällen för många år sedan.
Citera
2015-03-03, 20:15
Medlem
AlisaRosenbaums avatar
Visst, ganska klyschigt, kass dialog och klara twin peaks-vibbar. Och det är hysteriskt att de valt så välkända och märkliga skådespelare, när de hade kunnat anställa några fräscha. Men det är väl SVT i ett nötskal: "Åh de måste vi ha! De känner vi ju till. Och de är politiskt korrekta!".

Men: jag blir helt såld på väsen/folktro-temat.
Jag önskar dock att det var lite mer i enlighet med den faktiska folktron så att stadsborna kunde utbildas lite mer kring sin historia. Jag blev lite besviken när det plötsligt började handla om en sjukdom.

Oavsett: Har så många frågor.

Senast redigerad av AlisaRosenbaum 2015-03-03 kl. 20:20.
Citera
2015-03-03, 20:49
Medlem
[/quote]

Vet inte om det är nödvändigt att skriva "spoiler" men OK.

Citera
2015-03-03, 21:08
Medlem
Mikeyjamess avatar
Rätt bra för att vara en svensk serie även om skådespelet och manus styltar något.

Kan dock tycka att de kvinnliga poliserna syns mer än de manliga, Nour och en till kunde hantera tonårskillarna. Jämställdhet javisst, men ibland blir det för mycket.

När kommer Yohio och hur ska han passa in?

Så mycket skog, Reinfeldt måste ju våndas över hur mycket skog det finns utan att nån bor där
Citera
2015-03-03, 21:17
Medlem
AlisaRosenbaums avatar
[/spoiler][/quote]

Vet inte om det är nödvändigt att skriva "spoiler" men OK.

[/quote]

Uppmärksamt. Tror garanterat att Niklas är Evas lillebror. Ja, när han ber Gerda "somna honom" så sjunger hon dessutom troligtvis samma sång som "bara släkten Törnblad kan"..Som Eva sjöng med Josefine. (Man får ju inte höra vilken vaggvisa det är..)
Hade inte förvånat mig om Gerda varit en medlare mellan väsendena och människorna (och bolaget) under pappans levnadstid. Verkar helt klart vara på "naturens" sida. Antingen är både hon och sonen något slags väsen eller så har sonen en gång varit kidnappad och på grund av detta mist förståndet.

Ylva (med kundvagnen) verkar också ha en sådan gränsroll. Hon måste vara ett troll! Fast god. Noterade hur Eva hittade en PET-flaska utanför sjukhusets tvättrum när Josefine rymde från sjukhuset. Kan skuggan i sjukhusrummet ha varit Ylva, inkopplad i försvinnandet från sjukhuset? Hon samlar ju på flaskor och har dem med sig överallt? Hon kanske hade flickan hos sig, och tog hand om henne med sina mediciner, för att sedan släppa av henne hos Eva. (Blev f.ö. vettskrämd när hon satt där i huset på trappan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in