2015-02-17, 09:47
Medlem
Perriss avatar
Får nog tyvärr hålla med om att det brister en smula i manus och regi. Små logiska luckor här och där och lite väl enkla lösningar för att få handlingen framåt. Med det sagt så gillade jag det ändå så pass mycket att jag nog kommer ge det en chans till. De lyckades helt klart bygga upp en rejäl dos nyfikenhet i mig kring vad i hela Hälsingland det egentligen är som pågår. Gillade också den mycket tydliga blinkningen till Twin Peaks med sågverksbilderna bland annat.

/perris
Citera
2015-02-17, 09:49
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tyckte det var helt ok, kommer fortsätta tt följa.

Det verkar vara nåt med miljögifter eller nåt sånt som ligger bakom storyn.

Överdrivet skådespeleri på polishuset med kärringen vid kopiatorn. På sjukhuset också med kärringen som satt och svamlade i telefon för öppen dörr om Teneriffa eller vad det var. Noll verklighetsförankring i den delen av manus.
Citera
2015-02-17, 10:14
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det verkar vara nåt med miljögifter eller nåt sånt som ligger bakom storyn.

Överdrivet skådespeleri på polishuset med kärringen vid kopiatorn. På sjukhuset också med kärringen som satt och svamlade i telefon för öppen dörr om Teneriffa eller vad det var. Noll verklighetsförankring i den delen av manus.
Ok, men vad exakt gjorde han!?
Såg ju ut som om marken exploderade under han efter han meckat med sin märkliga termos?
Citera
2015-02-17, 10:23
Medlem
ts.nows avatar
Citat:
Såg ju ut som om marken exploderade under han efter han meckat med sin märkliga termos?
En terori är nitroglycerin i termosen.

Jag tyckte serien var riktigt jävla tråkig och dåligt gjord. Allt var så stelt, det hände saker hela tiden. Allt som hände i detta avsnitt hade man kunnat spä ut på 3 avsnitt.

Det blir spännare då, om man får allt levererat direkt är det inge kul att se det.

1 av 5 espadrillos
Citera
2015-02-17, 10:36
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av max02
Alltså den där flickan skrämmer mig!

Var de bara jag som tycker slutscenen med hennes hand i krukan var oklar? Hon hade slingrat rötterna runt hennes fingrar eller va?!

Jordskott

Hon har ju bott i en jordhåla tillsammans med Yohio. Måste ha jordnäring för att överleva. Hon är ju "levande död" ovan jord.

Många här som tydligen inte sett Twinpeaks.

Peter Andersson behöver inte säga mycket för att övertyga som skurk, Görans blick
Citera
2015-02-17, 11:05
Medlem
Professor.Stasis avatar
Jag tyckte det var hyffsat. Lite kul att se en svensk produktion som inte handlar om mord.

Mitt tips är att skogsbolaget har offrat barn för att i utbyte mot att bruka skogen. Eller så är det något skogsrå som ger igen för gammal ost, därav barn/barnbarn till bolagets huvudmän och polisen kommer upptäcka att barn har försvunnit i minst 100 år. Fadern har i slutet av sitt liv försökt råda bot mot mot tidigare illgärgningar, därav har han försökt ge sin dotter sitt barn tillbaka i utbyte mot ett annat barn. Testamentet är borta, inte för arvet utanför att där erkänner fadern hur han har gjort ondska, vilket bolaget inte vill kommer fram. Miljöerna är trevliga det finns ju tydliga twinpeaksreferenser vilket är lite fånigt. Den otroligt goda pajen på cafet.

Mycket störande i övrigt är att hennes barn som skulle ha drunknat i en tjärn, men aldrig hittat kroppen. Jag skulle nog påstå att det inte finns en enda tjärn i Sverige som polisen inte skulle hitta ett drunknat lik idag. Lik flyter ju dessutom.

I övrigt så gillar jag huvudrollen, inte karaktären som är rätt grå och tråkigt, men hur hon ser ut.
Citera
2015-02-17, 11:25
Medlem
Den lär väl komma på DVD sedan, som alla andra serier. Och jag vet inte vad jag ska säga men den kändes lite....den hade svårt att komma igång tycker jag.
Citera
2015-02-17, 11:40
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Ruskigt kassa skådisar. 2/10 kaffekoppar.
Tycker Göran Ragnerstam är undantaget. En mycket kompetent skådis!
Citera
2015-02-17, 11:50
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:

Kan det ha varit karbid i termosen? Sånt som fanns i livbojar tidigare i en påse så det skulle synas i mörkret. Fast det exploderade inte, det bara lös som en fackla. Har sett det i flottan för många år sen. Ellar nitroglycerin? Men vad nosade jycken efter? Mystiskt serie.
Citera
2015-02-17, 12:06
Medlem
Av mig får Jordskott 1 av 5 bajskorvar. Känsliga tittare borde blivit förvarnade; man kan glida in i psykos för mindre
Citera
2015-02-17, 12:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Kan det ha varit karbid i termosen? Sånt som fanns i livbojar tidigare i en påse så det skulle synas i mörkret. Fast det exploderade inte, det bara lös som en fackla. Har sett det i flottan för många år sen. Ellar nitroglycerin? Men vad nosade jycken efter? Mystiskt serie.
Ja det var onekligen en märklig scen. Sedan så mötte han ju den avlidnes arbetskamrat och advokat och började yra en massa om avtal..
skumt, men det får vi väl snart reda på.

Ps.Moa Gammel är trevlig att titta på. Plus för hennes fina pattar.
Citera
2015-02-17, 12:18
Medlem
bra serie! Nån som vet vad låten heter i eftertexterna? mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här