Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.
Den sorgliga sanningen med denna händelse är att om Pesonen tagit sig mot halsen efteråt och låtsas ha ont och beklagat sig efter matchen om att han måste till läkare så hade det här blivit avstängning, men tack och lov så är Pesonen inte så fjollig att han gör en Per Ledin och fifflar till sig en avstängning på motståndaren.
Så nu vet vi att det är ok att crosschecka någon på halsen, men var går gränsen? Är det när motståndaren låtsas få ont eller när han börjar blöda? Eller kanske om han svimmar av.
Imorrn blir det spännande med Modo-Leksand, vinner Modo då så är dom med i racet om säker mark igen, Leksands fansen lär vara bajsbruna i brallan nu.
Jag tycker att detta är ett återkommande problem.
Visst kan man tycka att en spelare som ligger kvar efter en liten knuff är en fjolla men i själva verket är han bara smart.
Jag gillar självklart inte när någon dyker som en skadeskjuten koltrast direkt det blir en närkampssituation MEN det är som sagt väldigt smart. Domarkåren och DNs många gånger konstiga beslut är det som leder till att detta fungerar och att spelare utnyttjar det.
Jag tycker det är väldigt märklig att Roche kommer undan utan straff.
En crosschecking mot halsen efter avblåsning
(även om den inte är hård) är absolut inte okej och där bör DN markera.
För er som missat situationen länkar jag ett klipp nedan.
http://shl.se/artikel/63847/