2015-02-15, 21:24
Medlem
Schweizergardes avatar
Har ägnat en stor del av min tid de senaste dagarna åt att verifiera detta.

Bevis finns här: (FB) Granskning av den släppta Flashback-dumpen och jag sitter även på en del info som jag inte kommer delge eftersom det är lite för detaljerade uppgifter. Har t ex lyckats slå hål på en del påståenden som att användare aldrig har haft epostadresser registrerade här även fast de är med i listan. Det är isf mer troligt att man har glömt av det. Medlemmar så långt bak som 2002 finns med i registret.

Vi har konstaterat att listan är från runt 2007 någonstans, och att hackaren har tillgång till användarnamnen. Däremot vet vi inte ännu om RG har det, men antagligen har de det.

Nu hoppas jag bara att admins tar det här på allvar och slutar stoppa huvudet i sanden.

Vill helst se att de inför möjligheten att radera gamla inlägg, ELLER maskera anvädarnamn.

Personligen kommer jag aldrig mer skriva här eftersom det visat sig att FB-ledningen gjort väldigt lite för att stötta användarna som blivit drabbade, utan helt enkelt ignorerat frågan. Loggar ut nu för gott. Önskar er lycka till som blivit (och kanske kommer) bli drabbade.

Ajöss.
Senast redigerad av Schweizergarde 2015-02-15 kl. 21:32.
2015-02-15, 21:42
Medlem
Lär vara försent vid det här laget. Det finns med all säkerhet cachade nedsparade versioner utav forumet i många olika versioner utav olik anledningar sen ett flertal år tilbaka.
2015-02-15, 21:46
Medlem
Nivovics avatar
Synd att vissa Flashbackanvändare inte längre känner sig säkra och anonyma här på Flashback.
Jag kan förstå ditt val, varför ska man skriva personliga åsikter och debattera fritt när man inte längre är anonym och riskerar att få ett hembesök av Aschberg?
Hela poängen med att jag själv blev medlem på Flashback för ett antal år sedan (annat konto) är för att man är anonym. Man behöver inte oroa sig för att folk ska outa en eller avslöja ens identitet, men nu när RG och Aftonbladet får tag på dessa uppgifter vet man knappt längre om Flashback är ett alternativ.

Själv har jag i alla fall beslutat mig för att stanna på Flashback. Även om anonymitet inte längre är något admin kan garantera så tycker jag om Flashback oerhört mycket.
Men jag tycker det verkligen är sorgligt när Flashbackanvändare beslutar sig för att lämna, här måste admin vidta åtgärder. Antingen så får h*n tar bort kravet på e-postadresser eller något annat som säkrar anonymitet på Flashback.
2015-02-15, 21:51
Medlem
Cerises avatar
Kommer inte som någon överraskning, har till och med räknat med att folk vet vem jag är. Vem bryr sig.
2015-02-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallOfAdamant
Lär vara försent vid det här laget. Det finns med all säkerhet cachade nedsparade versioner utav forumet i många olika versioner utav olik anledningar sen ett flertal år tilbaka.
Sant. Även om man skulle radera konton eller ändra namn lär de finnas i Google cache ett bra tag framöver.
2015-02-15, 21:56
Medlem
StigAllans avatar
Kan vara så att det finns folk som vet vem jag är i verkliga livet.
Har hängt här länge och kommer inte att upphöra med detta på grund av några STASI-metoder från media.
Dessa som främjar åsiktskontroll och censur ska fan inte få sätta agendan för mig och mina åsikter!
2015-02-15, 22:05
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Hur har du kunnat bekräfta att skaparen av dumpen även sitter på användarnamn kopplat till email?
2015-02-15, 22:09
Bannlyst
Admin borde ta sitt ansvar och starta en tråd där han ber om ursäkt till alla drabbade.
Han bör även slänga ihop en guide hur man skyddar sig med temp-email.
2015-02-15, 22:27
Medlem
DisposableGarbage4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiobaklanges
Admin borde ta sitt ansvar och starta en tråd där han ber om ursäkt till alla drabbade.
Han bör även slänga ihop en guide hur man skyddar sig med temp-email.
Något mer admin borde göra när han ändå är igång tycker du? Känner du att du personligen blivit sviken av admin efter dina två veckor här på forat?

En guide? Klarar man regga sig på fb så borde man faktiskt klara av att hitta en temporär mailtjänst på internet. I och med google du vet.

edit: Ville bara säga hej då till ts. Hej då ts!
2015-02-15, 22:29
Medlem
skogsmarans avatar
Hej!

Även jag har ägnat en ansenlig mängd tid åt att analysera den läckta dumpen. Jag har gjort ungefär samma sorts analyser som gjorts i tråden https://www.flashback.org/t2524518 (alltså statistisk analys och så vidare) men varit ovetande om trådens existens tills nyligen.
Däremot har jag kommit fram till samma slutsats som TS, det vill säga att det mesta tyder på att någon utanför Flashback sitter på hela eller delar av databasen i form av åtminstone e-post och användarnamn (och troligtvis pw-hashar).
Slutsatsen måste nog vara att nära nog ALLT tyder på att läckan är riktig men omfattningen är fortsatt är okänd.

Det enda som inte tyder på att det finns en fullständig läcka är att Aftonbladet hängt ut personer som varit relativt ointressanta, en uska och en skogsarbetare(!?), när det borde finnas andra mer intressanta personer. Der är ett utestående frågetecken som inte har något entydigt bra svar - Ännu i alla fall.

Det tråkiga i hela den här historien är Flashback forums ointresse av att publicera någon som helst trovärdig information. Man har från Flashback vid upprepade tillfällen sagt att "inget tyder på att någon läcka skett" men har misslyckats med att producera ett enda argument mot de fakta som faktiskt finns på bordet.

Med tillgång till Flashbacks databas skulle jag eller någon annan databasvan person enkelt kunna minska eller öka trovärdigheten i att en läcka skett, men det har man inte gjort från Flashbacks håll. Åtminstone har man inget sagt - Varför?? Aftonbladet och RG må ha låg trovärdighet men i det här fallet talar Flashbacks tystand för att man antingen mörkar eller helt enkelt inte bryr sig.
Har man gjort någon egen analys av materialet som läckt?

Jag hade förväntat mig någon slags aktivitet från Flashback i form av åtgärder, nuvarande eller planerade, för att övertyga användarbasen om att man tar deras oro på allvar. Förtroendet från min sida är nog bränt nu.

(Nytt konto - gammal medlem).
Senast redigerad av skogsmaran 2015-02-15 kl. 22:31.
2015-02-15, 22:41
Medlem
.Chloes avatar
Schweizergarde,

du har gjort ett jättebra jobb och har varit en nyckelperson i denna skandal. Jag förstår absolut att du vill lämna detta forum då ledningen väljer att neka eller inte uttala sig alls ang. detta. Tråkigt att vägen till verifikation skulle gå via medlemmarna själv, utan någon som helst hjälp från vare sig admin eller tekniker.

---
Dessa dagar har jag fått hundratals PM, en del tack men även en himla massa oro. Jag har fått PM om användare som vill ta sig egna liv pga. detta och det påverkar mig väldigt hårt. Att se så många användare vara oroliga och att inte kunna ge dem ett säkert svar är jobbigt. Bakom denna skärm så är jag också en människa, precis som alla ni andra.

Vad spelar det för roll om RG har databasen eller ej? Många användare är oroliga och vill veta vad det är som pågår, därav min tråd om den läckta dumpen. Nej, admin kanske inte vet något, men säg något? Förra gången när RG gick ut med att de hade databasen så var admin jätteaktiv.
----

Oavsett vad så kommer jag vara kvar och alltid vara på samma sida som Flashback.
2015-02-15, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran

Det enda som inte tyder på att det finns en fullständig läcka är att Aftonbladet hängt ut personer som varit relativt ointressanta, en uska och en skogsarbetare(!?), när det borde finnas andra mer intressanta personer. Der är ett utestående frågetecken som inte har något entydigt bra svar - Ännu i alla fall.

Det tråkiga i hela den här historien är Flashback forums ointresse av att publicera någon som helst trovärdig information. Man har från Flashback vid upprepade tillfällen sagt att "inget tyder på att någon läcka skett" men har misslyckats med att producera ett enda argument mot de fakta som faktiskt finns på bordet.

Att döma av dom som blivit uthängda av Aftonbladet och RG tidigare så har alla varit reggade 2002-2006. Många känner igen gamla mailadresser som man inte använt på flera år i dumpen. Det mesta tyder på att allt vad Researchgruppen har är en dump från tidigt 2007. Då var forumet inte lika stort. Detta kan också förklara varför inga "kändisar" blivit uthängda utan bara rätt mediokra, totalt okända, personer.

Ja, admin eller teknikerna borde komma med ett uttalande om detta. Dags att svälja stoltheten och göra något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in