Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-15, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DisposableGarbage4
Något mer admin borde göra när han ändå är igång tycker du? Känner du att du personligen blivit sviken av admin efter dina två veckor här på forat?

En guide? Klarar man regga sig på fb så borde man faktiskt klara av att hitta en temporär mailtjänst på internet. I och med google du vet.

edit: Ville bara säga hej då till ts. Hej då ts!

Det är inget som kommer eller har drabbat mig. Men jag lider med alla som det drabbat.
Vet alla som reggar sig att denna tjänst finns?
Om Aftonbladets databas över alla uppgiftslämnare skulle läcka, vore det okej enligt dig att man skrev en artikel med "skyll er själva för att ni tipsade oss under eget namn"?
2015-02-15, 22:56
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Schweizergarde,

du har gjort ett jättebra jobb och har varit en nyckelperson i denna skandal. Jag förstår absolut att du vill lämna detta forum då ledningen väljer att neka eller inte uttala sig alls ang. detta. Tråkigt att vägen till verifikation skulle gå via medlemmarna själv, utan någon som helst hjälp från vare sig admin eller tekniker.

---
Dessa dagar har jag fått hundratals PM, en del tack men även en himla massa oro. Jag har fått PM om användare som vill ta sig egna liv pga. detta och det påverkar mig väldigt hårt. Att se så många användare vara oroliga och att inte kunna ge dem ett säkert svar är jobbigt. Bakom denna skärm så är jag också en människa, precis som alla ni andra.

Vad spelar det för roll om RG har databasen eller ej? Många användare är oroliga och vill veta vad det är som pågår, därav min tråd om den läckta dumpen. Nej, admin kanske inte vet något, men säg något? Förra gången när RG gick ut med att de hade databasen så var admin jätteaktiv.
----

Oavsett vad så kommer jag vara kvar och alltid vara på samma sida som Flashback.
Ni har lagt ner mycket arbete, och för det är nog alla tacksamma.
Det är många som är oroliga och PM-korgarna har gått varma även hos oss mods, troligen även hos admins.

admin har uttalat sig även denna gång: (FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
Eftersom ingen vet exakt vad de har är det svårt att uttala sig mer än så, men det innebär så klart inte att man sitter och rullar tummarna och rycker på axlarna.
2015-02-15, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Schweizergarde,

du har gjort ett jättebra jobb och har varit en nyckelperson i denna skandal. Jag förstår absolut att du vill lämna detta forum då ledningen väljer att neka eller inte uttala sig alls ang. detta. Tråkigt att vägen till verifikation skulle gå via medlemmarna själv, utan någon som helst hjälp från vare sig admin eller tekniker.

---
Dessa dagar har jag fått hundratals PM, en del tack men även en himla massa oro. Jag har fått PM om användare som vill ta sig egna liv pga. detta och det påverkar mig väldigt hårt. Att se så många användare vara oroliga och att inte kunna ge dem ett säkert svar är jobbigt. Bakom denna skärm så är jag också en människa, precis som alla ni andra.

Vad spelar det för roll om RG har databasen eller ej? Många användare är oroliga och vill veta vad det är som pågår, därav min tråd om den läckta dumpen. Nej, admin kanske inte vet något, men säg något? Förra gången när RG gick ut med att de hade databasen så var admin jätteaktiv.
----

Oavsett vad så kommer jag vara kvar och alltid vara på samma sida som Flashback.

Du och jag kommer alltid att vara på samma sida, men så lamt som admin beter sig är dåligt. Något kunde han säga, vad som helst, och verifieringssystemet med mailadresser borde tas bort.
2015-02-15, 23:01
Medlem
Jag gissar på (och hoppas) att admin talar när han ser hela bilden. När läckan antingen kan verifieras eller utdömas alternativt när en färdig handlingsplan finns. Vem vet vad admin jobbar på för tillfället?

Tack även till de människor som oberoende av flashbacks mods har gjort ett hästarbete för att försöka kartlägga ärendet.

Edit: stavfel.
2015-02-15, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Ni har lagt ner mycket arbete, och för det är nog alla tacksamma.
Det är många som är oroliga och PM-korgarna har gått varma även hos oss mods, troligen även hos admins.

admin har uttalat sig även denna gång: (FB) Researchgruppen påstår att de har Flashbacks databas
Eftersom ingen vet exakt vad de har är det svårt att uttala sig mer än så, men det innebär så klart inte att man sitter och rullar tummarna och rycker på axlarna.

OK, han har uttalat sig. Det var ju bra. Men ni borde höja säkerheten mer t.ex. genom att avskaffa verifieringen med mailadressser. Det skulle förstås kunna innebära att man blir av med sitt konto om man glömmer sitt lösenord, men då får man väl i värsta fall regga ett nytt. Chloës forum har inga mailadresser alls för registrering. Man kan lägga in en mailadress där, men det är frivilligt.
2015-02-15, 23:03
Medlem
Jag som besitter extremt ringa till noll kunskaper om hur läckan har uppstått - ni kan läsa "obefintliga datorkunskaper" - är extremt tacksam för alla inblandade användare som aktivt arbetar med att granska och ta reda på var problemen ligger. Ni ska ha extrema hedersmedaljer som lägger så många timmar på att skydda användarna och uppdaga varifrån läckorna kommer och hur det kan ha gått till. Jag ville bara säga det.

För egen del kommer jag att stanna på forumet även om det innebär risker med anonymiteten. Nu skriver jag förvisso aldrig någonsin i forum som avser invandring och integration men däremot består mina strax över två tusen inlägg nästan uteslutande av saker som rör narkotika- och drogrelaterad verksamhet eller användning. Jag vet inte om det är någonting som intresserar media - sannolikt inte - men polisen kanske är intresserad av det. I vilket fall som helst kommer jag att stanna kvar och jag hoppas att många användare gör det, trots de uppmärksammade komplikationerna.

Flashback är ändå Flashback och det gamla ordspråket "älska mig som mest när jag förtjänar det som minst" passar väl in här. Även om ledningen har schabblat tycker jag att vi som användare ska visa att vi inte viker oss. Det är nu vi bör hålla ihop. Det är nu som vi ska visa att vi inte räds förföljelsemaniska journalister. Det är nu som vi ska stå upp för debattens fria ord och inte påverkas av vad åsiktspoliser ältar om.

Länge leve forumet - oberoende av vilka delforum du eller jag spenderar vår tid i.
2015-02-15, 23:06
Medlem
Tjoflos avatar
Regga med guerillamail? Är ju helt anonymt.
2015-02-15, 23:06
Medlem
El Capitanos avatar
Alltså, har det framkommit något som helst nytt bevis på att Flashback skulle vara hackat? .Chloe medgav ju tidigare att man lika gärna kunde ha kört stora epostlistor mot säkerhetshålet i återställningsfunktionen. Finns det någon ny information för att bestrida detta?
2015-02-15, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Alltså, har det framkommit något som helst nytt bevis på att Flashback skulle vara hackat? .Chloe medgav ju tidigare att man lika gärna kunde ha kört stora epostlistor mot säkerhetshålet i återställningsfunktionen. Finns det någon ny information för att bestrida detta?

Vad som är verifierat är att adresserna går tillbaka till 2002 åtminstone men få eller inga verkar vara sedan efter 2008. Bannade medlemmar verkar också bara stå med undantagsvis eller inte alls. Mycket mer än så vet ingen just nu.
2015-02-15, 23:12
Medlem
Citat:
Ifall du är intresserad av olika slutsatser som dragits utifrån granskning av dumpen så kan jag rekommendera den här tråden: (FB) Granskning av den släppta Flashback-dumpen
2015-02-15, 23:14
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ja, det finns ny information. Ja, "min"(om jag får kalla det för min) metod fungerar också att deanonymisera användare.

Vi har kommit fram till att:
  • Dumpen är från 2007 och innan
  • Dumpen har från början innehållit användarnamn men den kolumnen är borta
  • 23.000 av 40.000 e-postadresser fanns i Flashbacks databas år 2015.

Våra bevis:

Dumpen är från 2007 och innan
Endast 23 av 40k finns med, folk byter mail mellan varven.
Ingen medlem har sagt att dess konto finns med och reggade sig efter 2007.
Ingen .se-domän är reggad efter 2008.

Dumpen har från början innehållit användarnamn men den kolumnen är borta
Se detta inlägg: https://www.flashback.org/sp52299895
^Dessutom har jag personligen verifierat 12 konton och alla stämmer.

23.000 av 40.000 e-postadresser fanns i Flashbacks databas år 2015.
TS: https://www.flashback.org/t2524518
Hur jag gick tillväga: https://www.flashback.org/sp52267286
2015-02-15, 23:25
Medlem
Jag kan också verifiera att mitt gamla konto ligger rätt ordningsföljd i piscatus läckta lista baserat på första bokstaven i användarnamnet.

Det är helt garanterat att dom lyckats identifiera tiotusentals personer på flashback och att det .chloe skrev nyss ovanför stämmer på pricken.

Jag har dock inte skrivit något främlingsfientligt på detta konto och är inte speciellt orolig att bli uthängd i aftonbladet. Det verkar som denna lista hackad från piscatus inte hade användarnamnen och att ingen hacker eller annan fbare har dom heller. Sålänge så är fallet sover jag gott då jag inte vill skylta för hela Sverige om mina personliga problem.
Senast redigerad av MrSolarium1984 2015-02-15 kl. 23:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in