Citat:
Ursprungligen postat av
Tuna77
t.ex. lagen om hets mot folkgrupp, men det tror jag du förstått när du läst artiklarna. Och ja alla typer av brott ska hängas ut och det tycker jag de gjort. Det har ju varit olika artiklar om olika saker de velat lyfta med fb.
Men du missförstår mig för jag skriver att verkligheten är så att media granskar och avslöjar. Naturligtvis ska det få finnas diskussion kring om det är rätt, men om man inte skriver något som är t.ex. hets mot folkgrupp eller andra brott, då blir man ju inte uthängd.
Men är det inte lite bekvämt att du bara svarar på den lilla delen, nu? För jag antog att det var det du pratade om. Jag hållet helt med om att det försigår en hel del rasism här, och orden kan vara hårda. Jag håller inte med dem. Men om du ska hänga ut folk måste du göra det åt båda hållen, annars förlorar du all pålighet. Aftonbladet plockar ett par korn och hänger ut, men skiter i resten.
Sen ska vi inte glömma hur de lyckades hitta användarna - var detta etiskt? Eller hade det varit bättre om de helt enkelt sa, som jag föreslog tidigare, att "FB är fullt av rasism!" och sen publicerade de rasistiska inläggen som hände under t.ex. en dag i ett visst underforum? Då slipper man förlita sig på grupper såsom RG.
Det stora problemet är att man tacklar symptomen men skiter i orsaken. Så löser man absolut INGA sociala problemen - det är större risk att man gör det hela värre genom polarisering och personliga påhopp.
Nej, jag anser det bättre att folk får skriva skiten och sen få mothugg. Samma gäller pedofiler, hebefiler, zoofiler, narkotikabrukare och vad fan du vill. Jag tar gärna debatten med dem, men har inget intresse av att hänga ut dem såvida de inte gör något som påverkar andra negativt. Skillnad är det med folk som är ute och slåss på gatorna.