2015-02-14, 16:56
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Därför att de missuppfattat lagen och möjligheten att vara "anonym" på nätet. Risken finns att man får stå till svars för det. Men om man inte räds det så är det fritt fram.

Men sådant borde väl avgöras i domstol för att fastslå om det överhuvudtaget begåtts ett brott från första början? Inte genom en vinklad uthängning i media.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Och dödsstatistiken rörande rattfylla har nått sin nollvision? Pyttsan!

För övrigt så undrar jag vilka som skall avgöra hur många som är "tillräckligt många" att bli avstängda härifrån? Aftonbladet?

Min poäng är att de som skriver nåt som enligt lagen är brottsligt då tar man en risk även på ett man trodde var "anonymt" internetforum. Överens?
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag menar att situationen uppstod för att vissa användare brutit mot lagen. Du riktar udden mot de som granskat det och skyller på AB och våldsvänster, men jag anser du borde rikta udden mot dem som missbrukat yttrandefriheten på fb.

För att ge annat exempel. Du arbetar på ICA och sköter dig. En kollega fuskmärker köttet. Någon filmar det med dold kamera. AB hänger ut ICA för fuskmärkning av kött. Du riktar ilskan mot AB.

Inte alls jag konstaterar att AB inte avgör vad som ska diskuteras på Flashback. Admin bestämmer här och lagen avgör vad som räknas in som lagbrott utöver det. Till skillnad från dig så värnar jag starkt om både anonymiteten och yttrandefriheten. Och där kommer inte några våldsbrottsdömda vänsterextremister in och bestämmer och än mindre en skvallertidning, som dessutom hämtar sina artiklar härifrån.

Skillnad på ett brott i en butik och yttrandefrihet min vän. Och du vill ändra på Flashback men inte medier som enbart ägnar sig åt tvivelaktiga granskningar?
Citera
2015-02-14, 16:57
Medlem
Citat:
De rattfulla om ertappade plockas ju bort ur trafiken. Överens?

De plockas bort av polisen om polisen gör en koll just då. Men tänk så många som drullar omkring rattfulla när polisen inte är där? Kanske borde Aftonbladet rycka ut och göra en insats genom att hänga ut, inte bara folk som kör rattfulla, utan även folk som kanske har tänkt tanken att köra rattfulla? Trots allt börjar de flesta handlingar med en tanke. Det borde vara förbjudet.

Och vad som ska betraktas som rattfylla eller tänkt rattfylla är givetvis Aftonbladets sak att definiera.
Citera
2015-02-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Men sådant borde väl avgöras i domstol för att fastslå om det överhuvudtaget begåtts ett brott från första början? Inte genom en vinklad uthängning i media.

Media gör så och ibland fälls ju även media rättsligt. Men jag menar att man måste vara försiktig om man bryter lagen för om man skriver saker som är hets mot folkgrupp, då kan man inte hävda "jag trodde jag var anonym" "jag drogs med av jargongen" etc. Det är bara tips jag ger. Verkligheten ser ut så att lagbrott oavsett vart kan bli såhär. Sen om man inte tycker om lagen så är det enligt mig bättre avstå bryta mot den, medans jag vet andra här tycker tvärtom.
Citera
2015-02-14, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte alls jag konstaterar att AB inte avgör vad som ska diskuteras på Flashback. Admin bestämmer här och lagen avgör vad som räknas in som lagbrott utöver det. Till skillnad från dig så värnar jag starkt om både anonymiteten och yttrandefriheten. Och där kommer inte några våldsbrottsdömda vänsterextremister in och bestämmer och än mindre en skvallertidning, som dessutom hämtar sina artiklar härifrån.

Skillnad på ett brott i en butik och yttrandefrihet min vän. Och du vill ändra på Flashback men inte medier som enbart ägnar sig åt tvivelaktiga granskningar?

Du ska inte sätta nån värdering i hur jag står till anonymitet eller yttrandefrihet. Jag har inte gjort någon somhelst värdering av dig, så den respekten tycker jag vi kan ge varandra.

Jag upprepar att situationen ens uppstått är ju för att användare brutit mot lagar inte för något annat. Hade det inte funnits något att granska hade det ju inte hänt nåt. Du riktar kritiken åt fel håll.
Citera
2015-02-14, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bammerz
De plockas bort av polisen om polisen gör en koll just då. Men tänk så många som drullar omkring rattfulla när polisen inte är där? Kanske borde Aftonbladet rycka ut och göra en insats genom att hänga ut, inte bara folk som kör rattfulla, utan även folk som kanske har tänkt tanken att köra rattfulla? Trots allt börjar de flesta handlingar med en tanke. Det borde vara förbjudet.

Och vad som ska betraktas som rattfylla eller tänkt rattfylla är givetvis Aftonbladets sak att definiera.

Om du tänker efter så hänger aftonbladet ut alla möjliga grupper. De som tjänar mest, de som har mest skulder, de som äger mest m.m
Citera
2015-02-14, 17:07
Medlem
Slingshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Det går att blockera Expressen och Aftonbladet så det inte går att besöka dem över huvud taget.

Rekommenderar följande aktion (vad gäller AB och Expressen i alla fall, Existenz är det inget fel med) på varje dator man kommer över där man har administratörsrättigheter. Kör hårt!

Vi är Flashback!

Dom är i min host-fil nu o lär inte plockas bort på ett bra tag.
Senast redigerad av Slingshot 2015-02-14 kl. 17:09.
Citera
2015-02-14, 17:10
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Media gör så och ibland fälls ju även media rättsligt. Men jag menar att man måste vara försiktig om man bryter lagen för om man skriver saker som är hets mot folkgrupp, då kan man inte hävda "jag trodde jag var anonym" "jag drogs med av jargongen" etc. Det är bara tips jag ger. Verkligheten ser ut så att lagbrott oavsett vart kan bli såhär. Sen om man inte tycker om lagen så är det enligt mig bättre avstå bryta mot den, medans jag vet andra här tycker tvärtom.

Då får vi nog vara överens om att vi inte tycker lika i den här frågan, jag tycker helt enkelt inte att oseriöst "näthat" är något man förtjänar att hängas ut för och de som tar så illa vid sig att någon anonym träkloss skriver hur gärna han/hon vill att Mona Sahlin ska styckmördas och bli grismat borde verkligen göra något vettigare av sin bandbredd (googla katter eller något).

Sen tycker jag också att "näthat" dribblas okontrollerat av AB, all diskussion som uppfattas som "stötande" (ex. zigenarkriminalitet, judiska maktförhållanden och förintelsekritik) av AB hamnar ju i "näthats-mappen", var går gränsen för lagbrott och för vad som bara kan anses "omoraliskt enl. AB"?
Citera
2015-02-14, 17:15
Bannlyst
Citat:
Varför startar du inte ett eget forum på darknet eftersom du är så missnöjd med allt som har med Sverige att göra? Jag ger dig dock cred för att du alltid argumenterar bra och för din sak och utan att flippa ur till en massa hat

Jag är missnöjd med det mesta här i världen, men framförallt med att det land där jag råkade födas och har tillbringat nästan hela mitt liv sätter någon sorts ära i att härma Sovjet/DDR så bra man kan, otroligt nog också, till skillnad från i de länderna, ofta med en stor del av befolkningens aktiva stöd till detta skitsystem! I DDR och Sovjet ljög man i de flesta fall om att folket ställde upp frivilligt, har det visat sig i efterhand. I naiva Sverige, där vi åtminstone på papperet räknas som ett fullgott demokratiskt västland, ställer massor av människor faktiskt upp helt frivilligt på detta!

Det är möjligt att jag startar ett eget forum på Darknet, inte alls omöjligt. Däremot vore det bra mycket lättare genomförbart rent praktiskt att flytta det redan existerande Flashback till Darknet eller åtminstone flytta servrarna till ett ställe som är oåtkomligt för Sveriges STASI-myndigheter. Allt hänger faktiskt egentligen på admin. Det är genomförbart om han vill. Då kommer han också att vara en hjälte resten av livet. Fegar han ur kan han kanske leva gott på de förtjänster som han redan har gjort, men folks aktning kommer han inte att få.

För övrigt ska du ha tack för kommentaren. En av mina få svaga sidor är att jag är lättsmickrad. Är smickret dessutom ärligt är det oemotståndligt!
Citera
2015-02-14, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Då får vi nog vara överens om att vi inte tycker lika i den här frågan, jag tycker helt enkelt inte att oseriöst "näthat" är något man förtjänar att hängas ut för och de som tar så illa vid sig att någon anonym träkloss skriver hur gärna han/hon vill att Mona Sahlin ska styckmördas och bli grismat borde verkligen göra något vettigare av sin bandbredd (googla katter eller något).

Sen tycker jag också att "näthat" dribblas okontrollerat av AB, all diskussion som uppfattas som "stötande" (ex. zigenarkriminalitet, judiska maktförhållanden och förintelsekritik) av AB hamnar ju i "näthats-mappen", var går gränsen för lagbrott och för vad som bara kan anses "omoraliskt enl. AB"?

Jag håller med dig att även media och uthängningarnas syften och eventuella konsekvenser bör beaktas. Självklart. Jag anser också likt innan att bara man är medveten om att anonymitet inte likställer att man kan skriva vadsomhelst utan att kunna bli upptäckt och ställas till svars. Sedan jobbar media på det sättet att de hänger ut de som överträtt lagar. Mitt tips är då att undvika hatet och debattera som vi gör här nu.
Citera
2015-02-14, 17:20
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Jag menar att situationen uppstod för att vissa användare brutit mot lagen. Du riktar udden mot de som granskat det och skyller på AB och våldsvänster, men jag anser du borde rikta udden mot dem som missbrukat yttrandefriheten på fb.

För att ge annat exempel. Du arbetar på ICA och sköter dig. En kollega fuskmärker köttet. Någon filmar det med dold kamera. AB hänger ut ICA för fuskmärkning av kött. Du riktar ilskan mot AB.

Vilken lag menar du? Försöker inte vara en viktigpetter och menar inte att du har fel, utan är nyfiken.

Ditt exempel däremot är irrelevant. Mer sanningsenligt vore:

Du arbetar på ICA och sköter dig. En kollega fuskmärker köttet. Någon filmar det me dold kamera. AB trakasserar hen och får till en anonym video-intervju, och hänger sedan ut ICA totalt, fuskaren anonymt, och legitimerar någon som sprungit runt och filmat i butiken utan tillstånd från butiksinnehavaren. Du är med på filmen och ciruklerar runt nätet.

Det är situationen många av oss är i, mig själv inkluderat. Jag skiter i om AB vill göra en story om mig (lär blir fruktansvärt ointressant) men jag ogillar att de jobbar med folk som använder jävligt tveksamma metoder och läcker databaser där jag står med och kan identifieras utan anledning.

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Detta är en bra poäng! AB ska, som jag sagt flera gånger tidigare, inte tro att de kan stå likt Justitia och avgöra vad som får och inte får diskuteras. Utan djup insikt väljer de att söka fram ett par uttalanden från flera år tillbaks och trakassera folk pga det. Finns inget nobelt i det, inte.

Citat:
Om du tänker efter så hänger aftonbladet ut alla möjliga grupper. De som tjänar mest, de som har mest skulder, de som äger mest m.m

Hur skulle det rättfärdiga det, menar du? Såvida man inte har gjort något fel förstår jag inte varför AB ska hänga ut folk - och då menar jag grövre fel än vad AB uppmärksammat i de flesta fallen. Jag återkommer återigen till läkaren; hans kommentarer var jävligt usla, men inget pekar på tjänstefel. Om han däremot sagt att han ger sämre vård till invandrare/asylsökande/etc - då hade jag förstått det hela, men så var det inte. Så varför trakassera honom? Det är BARA för att få mer klick, uppmärksamhet, och penning i kassan. Sen känner de sig som Snowden 2.0 också, det hjälper nog.

AB väljer VÄLDIGT noga vilka de hänger ut och vad de publicerar, och det måste följa deras politiska agenda. Jag är absolut ingen rasist - detta har jag påpekat ett flertal gånger - faktum är att jag inte ens är emot invandring (nåja - det finns gränser, men att förklara min position här tar för lång tid såvida ingen frågar ut mig om det) men faktum är att AB aldrig skulle publicera listor på invandrare som är rasistiska. Hur ofta skriver folk här om äckliga svennar etc? Jag har läst ett flertal inlägg där folk säger att det är "rätt åt oss svaga svennar" som inte försvarar oss. Har de lyft fram dessa? INTE? Förvånad? Hur är det med statistik kring brott? Det är ren FAKTA att invandrare är överrepresenterade - men märk väl att jag INTE säger att det alltid är deras "fel," det handlar om dålig policy för integration och ett för stort antal som kommer från jävligt dåliga bakgrunder. Jag vill gärna ta in alla MEN det är omöjligt om vi ska upprätthålla ett fungerande samhälle där alla är trygga och har möjligheter till utbildning och arbete.

Att AB hänger ut ett flertal grupper är mer negativt än positivt, för det är jävligt sällan det bidrar till en större och viktigare debatt. De vill bara skapa avundsjuka och sprida sin politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in