2015-02-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Nej, det var någon annan du citerade som gjorde det. Hur var det med groggen?

Man har rätt att säga vad man vill, om du frågar mig. Samt rätt att skriva vad man vill. Anonymt eller inte!

Det är ju omöjligt veta vem som citerat hit och dit ha ha ok my bad

Jag delar din åsikt så länge man följer reglerna och lagen helt ok. Och de som väljer bryta får ta risken bli uthängd. Helt ok enligt mig.
Citera
2015-02-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Expressen/pistolen är ett klockrent fall på medias högdragna attityd om att de anser sig stå över lagen, blev riktigt glad när domstolen satte dom på plats där.

Jag får nog runda av här annars kommer jag bara börja pladdra i cirklar, vi har helt enkelt olika åsikter om vad anonymiteten på Flashback innebär.

MVH
Mackan52

Japp jag respekterar helt och hållet din åsikt även om vi i vissa delar har lite olika syn. Ska också runda av. Man har ju faktiskt ett socialt liv också, och denna dagen av alla är nog inte uppskattat av alla i min närhet att jag tillbringar framför datorn

Bra diskussioner utan hat idag

Over and Out

MVH

Tuna77
Citera
2015-02-14, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Det är ju omöjligt veta vem som citerat hit och dit ha ha ok my bad

Jag delar din åsikt så länge man följer reglerna och lagen helt ok. Och de som väljer bryta får ta risken bli uthängd. Helt ok enligt mig.
Håller du fast vid den åsikten även när lagen säger att du inte får kritisera sittande statsminister eller kommentera någons utseende på ett sätt som kan uppfattas vara negativt?
Aftonbladet sysslar med tyckarjournalistik och det börjar bli läskigt med vad de tar sig tillåtelse att göra. Läste någonstans att Micke Skillt tänkte besöka folk som kritiserat honom här på flashback, när listorna läcker ut från RG. Eventuella brottsoffer kan tacka AB för det. Och AB kan känna sig stolta över att ha banat väg för en "nazist" som strider i Ukraina att besöka, och kanske attackera, svenskar.

Ja, ger man sig in i leken får man leken tåla. Därom är vi överens!
Citera
2015-02-14, 17:57
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Jag håller med dig att även media och uthängningarnas syften och eventuella konsekvenser bör beaktas. Självklart. Jag anser också likt innan att bara man är medveten om att anonymitet inte likställer att man kan skriva vadsomhelst utan att kunna bli upptäckt och ställas till svars. Sedan jobbar media på det sättet att de hänger ut de som överträtt lagar. Mitt tips är då att undvika hatet och debattera som vi gör här nu.

Du har fått massor av bra svar redan, men fortsätter att gå i cirklar. Problemet är alltså att Aftonbladet hänger ut folk som inte har gjort någonting olagligt. Vissa med namn, vissa "bara" så att de kan identifieras i sin bekantskapskrets - vilket i praktiken gör dem lika brända.

Brott anmäls till polisen. Det är inte Aftonbladet jobb att avanonymisera och hetsa mot folk som de tycker har jobbiga åsikter.

Citat:
Men som sagt innan media kan ju även de i efterhand fällas i domstol.

Men även om media straffas för sitt fel i efterskott (oftast med låga böter, jämfört med vad de tjänat på brottet), så är personen de hängde uts liv redan förstört. Aftonbladet kan inte gå till den f d arbetsgivaren och radera ut insinuanta påståenden eller återställa förtroendet för personen i bekantskapskretsen.

Förutom det faktum att Aftonbladet finansierar kriminella som har upprättat ett olagligt register.
Citera
2015-02-14, 18:03
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimrod666
Det kan vara bra att påminna om Martin Wicklins ( Sveriges Radio ) intervju med Researchgruppens Martin Fredriksson från i höstas.
Länk

Några speciella detaljer i den som man ska hålla utkik efter?
Citera
2015-02-14, 18:16
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Bland annat kan det vara intressant att höra hur man i RG tänkte om val av samarbetspartner och om FB-användares integritet.
Citera
2015-02-14, 18:25
Medlem
Citat:
Den risken tror jag är minimal, för att inskränka i yttrandefriheten krävs väldigt mycket (en grundlag), däremot så har ju användares vårdslösa omdöme riskerat att FB överhuvudtaget kan tänkas utsättas för begränsningar, så diskussionen borde vändas mot dem som missbrukat ytrandefriheten på fb.

Lägg av! Det pillas med grundlagen hela tiden, med fortsatt marginalisering och uttunning av folkstyret. Det allra mest talande exemplet är det numera grundlagsskyddade EU-medlemskapet. Sen alla tillkomna inskränkningar i yttrandefriheten, som gjorts efterhand i vårt nya Sverige.
Citera
2015-02-14, 18:48
Medlem
Lawlines avatar
Undrar om dom tänker gå vidare med att göra olika artiklar om näthat efter det att dom är klara med Flashback?

På twitter flödar det också från sossar!
(FB) Köpenhamn: Skott på Lars Vilks-möte?

Nu tycker jag att det är inget stort problem med hatarna på Flashback. Det kan inte vara många om man ser till det totala användarantalet. Det insåg även aftonslasken när dom började med att ta upp djursex och dom som påstår att dom haft sex med 11-åringar. Vad har det med hat att göra? Dom är bara ute efter att smutskasta sidan eftersom den har vuxit till ett stort hot mot dom. Att anspela på HAT gör det lättare för dom att rättfärdiga sin smutskastning.
Citera
2015-02-14, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde

Exempelvis att han erkänner att han är en profil bland oss?
Eller att människor SKA vara oroliga?
Det är väl liksom det som är poängen?
Martin Fredriksson är en jävla pajas, tillsammans med hans lilla grupp av runk-medarbetare.
I en psykotisk amfetamin-tripp-liknande high ser man själv inte sin egen bajamaja. I det här fallet är det reserachgruppens ego-tripp där de tror att de "gör gott" genom att upprätta ett olagligt åsiktsregister över den svenska befolkningen i den "journalistiska andan".
Till Martins försvar kan kanske tilläggas att han nog fallit för robbans charm och stora plånbok? Äkthet och sanning är sällsynt i dessa tider, och martin har för länge sedan sålt sin själ till högre makter. tyvärr.

Ingenting är förvånande i intervjun med denna kille som låter som han rökt heroin en månad i sträck.
Det intressanta är att han på egen hand lyckats göra sig själv till prime target i befolkningens upprättelse av yttrandefriheten.
Får vi gissa på några år bakom galler för martin inom en snar framtid?
Senast redigerad av eyecreate 2015-02-14 kl. 19:16.
Citera
2015-02-14, 19:11
Medlem
Citat:
Media gör så och ibland fälls ju även media rättsligt. Men jag menar att man måste vara försiktig om man bryter lagen för om man skriver saker som är hets mot folkgrupp, då kan man inte hävda "jag trodde jag var anonym" "jag drogs med av jargongen" etc. Det är bara tips jag ger. Verkligheten ser ut så att lagbrott oavsett vart kan bli såhär. Sen om man inte tycker om lagen så är det enligt mig bättre avstå bryta mot den, medans jag vet andra här tycker tvärtom.

Virtanen hetsar för fullt mot folkgruppen "anonym pöbel", i bästa AB-anda just nu. Verkar helt legalt tycks det som? Efter inledningen om denna folkgrupps "oanständiga och otäcka existens där rasister sprider gift", gav jag upp. Trodde först att han beskrev RG men det visade sig vara Flashback, som vanligt. Mina gamla föräldrar läste AB i hela sitt liv. De vänder sig nog i sin grav och gråter just nu. Du skriver och skriver om lagar, som måste följas. Anser du att världen består av länder, som mår bra av att deras skribenter följer landets lagar? Själv tror jag att medias rädsla för FB består i att sanningar sägs här, som de själva inte vågar skriva. Tyvärr är AB inget Charlie. AB var den enda i vårt rikstäckande media som inte publicerade den femte bilden av Muhammed. E. Olsson-Wallin publicerar de däremot gärna. Jag tycker ditt skrivande påminner om en tålmodig och patroniserande propagandists. Vitsen med Flashback är att här skrivs det, som inte får sägas någon annanstans.

Däremot förstår jag rädslan för uthängning. AB har ju hotat med att förstöra tusentals och åter tusentals svenska unga människors liv. Hotat med att stigmatisera dem för livet. Och detta helt lagligt! Ett par liv och karriärer har redan gått till spillo på grund av ABs uthängning. Också det helt lagligt. Om den unge juristen tar sitt liv, kommer du också då att sitta här och skriva att "det han skrev var ju olagligt". Jag vet inte vad han skrev men det handlade antagligen om kritik av invandringspolitiken? Det verkar vara det mest olagliga, någon kan göra i dagens Sverige. Lite korsfästning av barn och lite tortyr i största allmänhet nere i Syrien verkar däremot vara helt lagligt i Sverige för svenska medborgare att befatta sig med. Det är just denna diskrepans i sunt förnuft och konsekvensanalytiskt tänkande, som skapar det hat , som florerar i alternativa media.

Jag tycker att du gör rätt i att varna för avanonymisering i vårt lands mediala klimat. Jag vill heller inte att unga människor skall få sina liv förstörda. Men det är vårt lands mediala klimat, som är det osunda. Inte de aktivister, som kämpar för sanning här på forumet. Även om det, som de säger är olagligt är det ofta en nödvändig sanning för en nations överlevnad. Vårt land är sjukt och det gör också landets lagar sjuka. Alla forskare är överens om att anonymitet i framförandet av åsikter är en nödvändighet för ett lands samhällsdebatt. Så du och jag är inte överens.
Citera
2015-02-14, 19:44
Medlem
freeriderXIIs avatar
Men Tuna77 även om allt du skriver är politiskt korrekt och du kan stå för varenda liten post, vill du verkligen bli offentlig och känd?

En bra sak med anonymitet är att man kan skriva och delta i debatten utan att bli en offentlig person som folk känner igen på stan. De flesta människor är inte exhibitionister och vill inte bli kändisar.

Ytterligare en anledning till att det är bra med anonymitet.
Senast redigerad av freeriderXII 2015-02-14 kl. 20:13.
Citera
2015-02-14, 20:04
Medlem
Trogskalles avatar
Man tycker att regeringen och speciellt statsministern borde uttala sig om en sådan här skandal. Men deras tystnad tyder på att dom inte har något emot att Sveriges befolkning åsiktsregistreras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in