2015-02-14, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Jag håller med om att det inte är en större sak, och att man givetvis inte förstör tidigare utgåvor eller ser till att orginaltexten inte längre existerar.

Men exakt hur blir det urvattnat och framförallt hur rycker det bort krav på läsaren att tänka själv genom att ändra ordet negerkung till söderhavskung?

Beroende på hur man definierar neger så stämmer det ju inte heller så jävla bra på befolkningen på söderhavsöar.
Eller är det där kravet på att tänka själv ligger?
Att fem-sex-åringar ska reflektera över Lindgrens lite klantiga ordval för att det speglar både kolonialism och en okunskap?

Ja. Tycker gott att om man nu ska ändra på klassiska litterära verk och tassa försiktigt runt vissa ord bör man utbilda barnen i självcensur tidigt.
Citera
2015-02-14, 15:37
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Ja. Tycker gott att om man nu ska ändra på klassiska litterära verk och tassa försiktigt runt vissa ord bör man utbilda barnen i självcensur tidigt.

Jag förstår fortfarande inte var det minskade kravet för att tänka medan man tar till sig boken kommer in.

Ändrar man i Mark Twains böcker så kan jag helt klart köpa att man bör skriva ett förord som tar upp det, då de i mångt och mycket är en kritik av kolonialism, rasism och slaveri.
Men en barnbok där ett ord som har noll och ingen påverkan på historien i övrigt?
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2015-02-14 kl. 15:39.
Citera
2015-02-14, 15:40
Bannlyst
Citat:
Jag förstår fortfarande inte var det minskade kravet för att tänka medan man tar till sig boken kommer in.

Läsaren ser ordet "negerkung" och får själv reflektera över varför kontra "söderhavskung" (som kräver noll reflektion och kritiskt tänkande).
Citera
2015-02-14, 15:42
Medlem
Pippi imponerade storligen under lektionen som prussiluskan anordnade. Naturligt självförtroende, ödmjukhet, imponerande minne - det är bara i förbifarten när hon nämner alla sina namn hon råkar nämna sin pappas titel. Hon kallar även lärarinnan för "Du", vilket då det begav sig säkert ansågs som ett långt större etikettsbrott än något annat hon sa.
Lyssna själva från minut 5 :

https://www.youtube.com/watch?v=yWSDUTqHMWY
Citera
2015-02-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Läsaren ser ordet "negerkung" och får själv reflektera över varför kontra "söderhavskung" (som kräver noll reflektion och kritiskt tänkande).

Det osar ju iofs kolonialism även om det, i alla fall en person om drar från europa för att bli kung över (förmodat obildade) invånare på en söderhavsö.
Jag har svårt att tro att en sexåring har mycket intresse i att reflektera i ordet neger och den eventuella värdeförskjutning ordet har haft sedan Lindgren skrev boken.
Citera
2015-02-14, 15:45
Bannlyst
Citat:
Det osar ju iofs kolonialism även om det, i alla fall en person om drar från europa för att bli kung över (förmodat obildade) invånare på en söderhavsö.
Jag har svårt att tro att en sexåring har mycket intresse i att reflektera i ordet neger och den eventuella värdeförskjutning ordet har haft sedan Lindgren skrev boken.

Men det tror jag. Självcensuren blir så mycket effektivare om man blir manipulerad till att tänka annordlunda redan i unga år jämfört med enbart yttre press.
Citera
2015-02-14, 15:47
Medlem
reffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Du känner Astrid Lindgren Jag är själv inte engagerad i ordets vara eller icke vara. Tiderna förändras dock. Ser inga problem om neger plockas bort. Negerkung var med i böckerna och filmerna när jag var liten. Reflekterade aldrig över det specifika ordet.

http://unvis.it/nyheter24.se/nyheter/inrikes/778832-astrid-lindgren-plockade-sjalv-bort-negerkung-redan-1992-men

Jag reflekterade aldrig heller över det ordet. Han var negerkung, vad spelade det för roll. Nu kanske min generation var mer tolerant och accepterande än man är idag.

Personligen struntar jag i om det står negerkung eller söderhavskung. Men jag undrar hur barnen ska ta skada av att det står negerkung?
Citera
2015-02-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reffi
Jag reflekterade aldrig heller över det ordet. Han var negerkung, vad spelade det för roll. Nu kanske min generation var mer tolerant och accepterande än man är idag.

Personligen struntar jag i om det står negerkung eller söderhavskung. Men jag undrar hur barnen ska ta skada av att det står negerkung?

Det fåtal som är negrer kanske känner sig kränkta eller nåt, eller att det normaliserar ordet neger bland dagisbarn.. Oavsett vad man tycker om ordet så är det ingen högoddsare att mörkhyade ungar kan ta illa upp om alla andra på dagis går och kallar dem neger eller liknande.
Och eftersom färre lär ta skada av att det stå söderhavsö så..
Citera
2015-02-14, 16:23
Medlem
Pippalobills avatar
Det där med att ta bort ordet negerkung är lika tramsigt som att inte få kalla kakan negerbulle/negerboll.

Finns ju svarta som kallar sig själv neger. Nigger är ju annat, det är ju nedsättande.
Ska vi inte kalla musiken negro spirituals mer?

Vinet Gato Negro får väl byta namn nu också då.

Kulturmarxism kallas detta.
Citera
2015-02-14, 16:24
Medlem
När det skrevs så var ju negrer, och negerkung, nåt ovanligt och exotiskt. Nu hade väl ungarna trott pippis pappa bor i förorten, kör bmw och rånar ungar på deras iphone.. Men censur av gamla böcker är bara löjligt, och dom borde få vara såsom dom blev skrivna - en hel del annat i dom speglar ju hur samhället såg ut då, och behöver inte korrigeras för att passa vad som är politiskt korrekt idag.
Citera
2015-02-14, 16:24
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc
Jag tillhör väl de som inte bryr sig något särskilt om det hela, men jag skulle gissa på att Lindgren själv skulle stöttat beslutet. Innehållet är ju mer eller mindre detsamma, barn kommer fortfarande digga berättelserna, oavsett om Pippis farsa är negerkung eller Söderhavskung. Tycker personligen ordet "negerkung" är jäkligt förvirrande, då han själv är vit. Söderhavskung låter rätt snyggt och lite mer respektingivande.

Censur är aldrig ok.
Vem vet vart denna censur som folk blir mindre brydda över leder till i långa loppet? Många bäckar små.
Citera
2015-02-14, 16:32
Medlem
För mig kommer han alltid vara kung över negrerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här