2015-02-14, 14:35
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosex
Hur menar du?
Läs detta så förstår du: https://sv.wikipedia.org/wiki/Postkolonialism
Ditt inlägg är postkolonialt.
Ordet negerkung är kolonialt.
Citera
2015-02-14, 14:37
Bannlyst
Tycker inte om varken beslutet (gillar inte att man bastardiserar kulturarvet) eller hans nya titel. Negerkung låter så mycket bättre än söderhavskung. Det rullar bättre av tungan helt enkelt (även om det kan missförstås som att han är neger själv). "Kung i söderhavet" låter betydligt bättre isf.

Ingen större sak så länge man kan hitta originalhistorien överallt ändå men märk då boken på så sätt att alla kan se att det inte är Astrids berättelse och så att alla vet att det är ett urvattnat icke-original som rycker bort alla krav på läsaren att tänka själv.

I mina ögon är ordet neger fullständigt neutralt om det inte används i en negativ kontext.

Lite offtopic kanske men Pippi finns ju på många språk. Vad är hans titel i den engelska utgåvan?
Citera
2015-02-14, 14:38
Medlem
Flufffens avatar
Kapten Efraim Långstrump kommer alltid att vara negerkung i min värld. Ska hålla hårt i mina gamla pippi-böcker och VHS band
Citera
2015-02-14, 14:40
Avslutad
Om Pippis pappa är neger, varför är inte Pippi neger? Eller mulatt i alla fall?
Citera
2015-02-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Läs detta så förstår du: https://sv.wikipedia.org/wiki/Postkolonialism
Ditt inlägg är postkolonialt.
Ordet negerkung är kolonialt.

"europeiska [...] kolonialismens kvarvarande effekter för olika delar av världen"

Är inte ordet neger en typiskt kvarvarande effekt?

"Fokus ligger på att förklara samhällsproblem i samtiden som en konsekvens av den europeiska expansionen efter 1492."

Att kalla någon för neger idag befäster typiska "vi och dom" tankar vilket är ett samhällsproblem.
Senast redigerad av tjugosex 2015-02-14 kl. 14:48.
Citera
2015-02-14, 14:45
Medlem
Mr Bs avatar
För mig kommer Pippis pappa alltid vara negerkung.
Citera
2015-02-14, 14:59
Medlem
breakingbeds avatar
Att Pippis pappa kallas för söderhavskung påverkar knappast bokens utgång på något sätt, så jag förstår inte den ständigt pågående debatten över huvud taget. Helt rätt gjort!
Citera
2015-02-14, 15:00
Medlem
Nivovics avatar
Kul att leva i ett land där man censurerar böcker, bara för ett ord!?
När kommer folk att förstå, ordet "negerkung" är inte rasistiskt, det är bara ett ord som PK-eliten hatar.
Och som vi säkert har förstått vid det här laget, PK-eliten får alltid sista ordet.
Citera
2015-02-14, 15:12
Medlem
varmluftsballongs avatar
Ingen kommer att bli en sämre människa av ändringen.
Citera
2015-02-14, 15:13
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Tycker inte om varken beslutet (gillar inte att man bastardiserar kulturarvet) eller hans nya titel. Negerkung låter så mycket bättre än söderhavskung. Det rullar bättre av tungan helt enkelt (även om det kan missförstås som att han är neger själv). "Kung i söderhavet" låter betydligt bättre isf.

Ingen större sak så länge man kan hitta originalhistorien överallt ändå men märk då boken på så sätt att alla kan se att det inte är Astrids berättelse och så att alla vet att det är ett urvattnat icke-original som rycker bort alla krav på läsaren att tänka själv.

I mina ögon är ordet neger fullständigt neutralt om det inte används i en negativ kontext.

Lite offtopic kanske men Pippi finns ju på många språk. Vad är hans titel i den engelska utgåvan?

Jag håller med om att det inte är en större sak, och att man givetvis inte förstör tidigare utgåvor eller ser till att orginaltexten inte längre existerar.

Men exakt hur blir det urvattnat och framförallt hur rycker det bort krav på läsaren att tänka själv genom att ändra ordet negerkung till söderhavskung?

Beroende på hur man definierar neger så stämmer det ju inte heller så jävla bra på befolkningen på söderhavsöar.
Eller är det där kravet på att tänka själv ligger?
Att fem-sex-åringar ska reflektera över Lindgrens lite klantiga ordval för att det speglar både kolonialism och en okunskap?
Citera
2015-02-14, 15:13
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosex
"europeiska [...] kolonialismens kvarvarande effekter för olika delar av världen"

Är inte ordet neger en typiskt kvarvarande effekt?

"Fokus ligger på att förklara samhällsproblem i samtiden som en konsekvens av den europeiska expansionen efter 1492."

Att kalla någon för neger idag befäster typiska "vi och dom" tankar vilket är ett samhällsproblem.
Suck... Om det är ett kvarvarande ord är det ju kolonialistiskt medan ditt inlägg som kritiserar det är postkolonialistiskt. Är det verkligen möjligt att missförstå Wikipedia-artikeln som du gjort?
Citera
2015-02-14, 15:27
Medlem
Jag tycker inte historien om Pippis pappa är rasistisk.
Hade det rört sig om intellektuell överlägsenhet i hans fall, ja då kanske det varit rasistiskt och postkolonialt
Men med tanke på hans och hans dotters rent fysiska styrka, är det väl inte konstigt att han gjordes till kung i söderhavet? Vem skulle våga attackera en stam som styrdes av en man som kan jonglera med hästar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in