2015-02-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodpalt
Som jag förstår det har man alltså med hjälp av FBs lösenåterställning kört Cdon-registret för att få namn och adress på folk som har ett FB-konto. Men detta kan ju på intet sätt kopplas till användaren...

Hur har man avslöjat han SD-juristen? Vilken information har han avgett för att kunna bli spårad som skiljer honom från så många andra?

Det är många här som lever i förnekelse, alltså nån slags kognitiv dissonans för att de inte vill inse att FBs databas är hackad.. Lyssna inte på dem.
2015-02-13, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
En spännande slutsats du har där. Visste inte att det fanns någon data att jämföra med. Men för protokollets skull; var hittade du siffran med könsfördelningen på flashback?

Vi har ju diskuterat det där - inte du och jag men rent allmänt har det diskuterats en del - och jag har ju alltid sagt att det antagligen finns mellan 10 och 20% kvinnor på Flashback. 14% ligger ungefär mittemellan, och jag brukar för det mesta gissa rätt, så ungefär mellan var sjätte och sjunde flashbackare är nog en kvinna.
2015-02-13, 12:35
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Vi har ju diskuterat det där - inte du och jag men rent allmänt har det diskuterats en del - och jag har ju alltid sagt att det antagligen finns mellan 10 och 20% kvinnor på Flashback. 14% ligger ungefär mittemellan, och jag brukar för det mesta gissa rätt, så ungefär mellan var sjätte och sjunde flashbackare är nog en kvinna.

Så dina gissningar ger statistiken legimitet?

Hur då?

Jag själv gissade nämligen att det var ~76,4% kvinnor på flashback och den statistiken som presenterats är ganska långt ifrån det. Alltså misstänker jag att det inte stämmer, för jag brukar ha rätt när jag gissar personers kön.
2015-02-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N3ss3
Om det skulle vara adresser man hämtat på andra platser och sedan verifierat mot lösenordåterställningen (vilket är den teori som de flesta som inte hetsar vidhåller och även den teori .Chloe till viss del lyft fram) så faller ju din argumentation på eget grepp. För dessa 40k adresser skulle då vara verifierade som registrerade användare via lösenordstjänsten och således finnas på FB, men uppgifterna kommer alltså från t.ex. CDON, men de som inte är reggade har helt enkelt tagits bort ur listan. Så oavsett om du har rätt gällande ålderdistributionen eller ej så bevisar det helt enkelt ingenting... det heller...

Men för fan. Med lösenordsåterställningen kan man bara ta reda på att en viss mailadress finns på FB ur alla 900 000 konton, man kan aldrig koppla en viss mail till ett visst FB konto. Och vi vet ju att folk bevisligen hängts ut, bara kolla Aftonbladet. Och det enda sättet är att RG fått tag i FBs databas.
2015-02-13, 12:37
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moldavia
Men för fan. Med lösenordsåterställningen kan man bara ta reda på att en viss mailadress finns på FB ur alla 900 000 konton, man kan aldrig koppla en viss mail till ett visst FB konto. Och vi vet ju att folk bevisligen hängts ut, bara kolla Aftonbladet. Och det enda sättet är att RG fått tag i FBs databas.

Vet du vad social engineering är?

De som har hängts ut har skrivit texter som gör att man ganska enkelt kan lista ut detaljer kring deras liv.
2015-02-13, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Det finns massor har email i dumpen som inte har använts i närtid, men som gjorde det för kanske 5 år sedan. Samt adresser som inte har varit i närheten av Flashback, men som likväl tillhör FB-användare, som kan komma från offentliga handlingar mm. Så att det skulle vara ett epostutdrag från Flashback via "skicka nytt lösenord"-funktionen tror jag inte.

Tror mer på att det är en äkta dump från ca år 2008-2010, och filen flashback.csv är en biprodukt av kartläggningsarbetet som skräpat kvar på RG:s server.

Vissa har ju hävdat att flashback.csv är en fil ihopplockad från helt random källor, t ex CDON eller Familjeliv, men när det är 90% män i listan så menar jag att man kan stryka de teorierna.

Den äldsta mailadress som jag har sett, om den är äkta, vilket den tycks vara, tillhör en "veteran" som är reggad sommaren 2002 och har varit moderator här. Idag är denne mycket sporadiskt aktiv med flera månaders eller års mellanrum. Inte heller är personen ifråga någon "hatare" på något sätt utan tvärtom en ganska fredlig typ.
2015-02-13, 12:40
Bannlyst
Citat:
Så dina gissningar ger statistiken legimitet?

Hur då?

Jag själv gissade nämligen att det var ~76,4% kvinnor på flashback och den statistiken som presenterats är ganska långt ifrån det. Alltså misstänker jag att det inte stämmer, för jag brukar ha rätt när jag gissar personers kön.

Hahaha!

De flesta på internetfora är män, om inte forumets specifika målgrupp är kvinnor eller det är en dejtingsida. Kom med något vettigt när du postar istället.
2015-02-13, 12:42
Bannlyst
Citat:
Vet du vad social engineering är?

De som har hängts ut har skrivit texter som gör att man ganska enkelt kan lista ut detaljer kring deras liv.

Där har du däremot rätt. Man kan förvisso skriva en hel del om sig själv, men man bör vara väldigt vag i detaljerna, annars blir det väldigt lätt att pussla ihop ens identitet. Krävs inga tekniska kunskaper alls.
2015-02-13, 12:44
Medlem
N3ss3s avatar
Citat:
Hahaha!

De flesta på internetfora är män, om inte forumets specifika målgrupp är kvinnor eller det är en dejtingsida. Kom med något vettigt när du postar istället.

Nu menade jag bara på att en gissning på intet vis ger statistiken legitimitet och gjorde ett förlöjligande exempel.

Jag ber om ursäkt om ironin inte gick fram.
2015-02-13, 12:45
Medlem
Harpys avatar
Citat:

Det är säkert så med siffrorna som du och andra har framställt genom rimliga antagelser i någon sorts diskussion. Men ett generellt konsensus på den nivån betyder inget alls när man i teorin kan få fram hård data.
Detta är inget som man kan veta och samtidigt försöka framställa sig själv som en nykter människa.
2015-02-13, 12:45
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Som jag förstår det har man alltså med hjälp av FBs lösenåterställning kört Cdon-registret för att få namn och adress på folk som har ett FB-konto. Men detta kan ju på intet sätt kopplas till användaren...

Spekulationer. De enda som vet lär knappast berätta.

Citat:
Hur har man avslöjat han SD-juristen? Vilken information har han avgett för att kunna bli spårad som skiljer honom från så många andra?

Läser man hans texter så har han varit frikostig med information om sej själv. Man kan ha korsat olika uppgifter reducerat ner det till ett fåtal personer. I bästa fall så är det bara det och talet om att Flashback hackats bara ett sätt att röra om i myrstacken.

Men det troliga är väl att man kommit över brottsstycken av databasen och kopplat lite kors och tvärs. Det är ju inga högdjur man fällt precis. Om det nu inte kommer sensationella uppgifter runt hörnet.
2015-02-13, 12:49
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
There is no women on the internet.

Eftersom du inte över huvud taget kan påvisa att varken CDON eller FB skulle ha den könsfördelningen så är din statistik totalt onödig.

Det visar inte på någonting helt enkelt, annat än inom ett specifikt spann i en lista har ett visst antal män och kvinnor.

Om det skulle vara adresser man hämtat på andra platser och sedan verifierat mot lösenordåterställningen (vilket är den teori som de flesta som inte hetsar vidhåller och även den teori .Chloe till viss del lyft fram) så faller ju din argumentation på eget grepp. För dessa 40k adresser skulle då vara verifierade som registrerade användare via lösenordstjänsten och således finnas på FB, men uppgifterna kommer alltså från t.ex. CDON, men de som inte är reggade har helt enkelt tagits bort ur listan. Så oavsett om du har rätt gällande ålderdistributionen eller ej så bevisar det helt enkelt ingenting... det heller....

Jag förstår att du aldrig har lärt dig det här med deduktion och induktion, men tror faktiskt du galer för tomma lador när du påstår att vi inte kan dra några slutsatser "utan bevis". Det finns ett tydligt mönster i filen.

Email-listan kommer inte från verifiering mot lösenordsåterställaren, har du inte läst vad folk har skrivit? Listan består av mestadels gamla emails samt en del emails som aldrig har varit i närheten av FB. Samt en andel emails som var med vid registreringen och sedan har legat kvar.

Som sagt tror jag inte att Flashback.csv är ett omedelbart kolumnutdrag ur FB-dumpen, utan är en biprodukt av RG:s kartläggning över FB-användare, med personnummer och kända emails till användarna som de känner till via Piscatus och andra hackkällor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in