2015-02-11, 23:16
Medlem
semuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nötallergiker
Folk är rädda idag. Jag är själv rädd för hatet som florerar här. Nästa Breivik har förmodligen ett konto på FB. Det är hatarnas fel att vi nu tyvärr kommer tvingas inskränka yttrandefriheten. Inte Aftonbladets.

Vad är det du är rädd för? Om nästa Breivik skulle ha ett konto på flashback, vad spelar det för roll? Det hade ju fortfarande varit samma Breivik utan flashback.
Citera
2015-02-11, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Någon som har ett svar på varför dom privatpersoner som AB hängt ut erkänt och inte bara nekat helt fullständigt. AB styr inte rättsväsendet så förstår faktiskt inte.
Beror nog på att...

1). De blir troligtvis uthängda ändå, oavsett om de nekar eller inte!

2). Det är ett försök till "damage control" genom att be om ursäkt, i hopp om att de kanske är lite snällare med orden i sin publicering!

3). De är kanske rädda, eftersom de med stor sannolikhet kommer få sitt liv förstört (självmord enda utvägen?)!

4). De kanske ärligt talat vill be om ursäkt, eftersom de skäms!
Citera
2015-02-11, 23:18
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbojan
Ska man beakta yttrandefriheten får man ju också beakta vad som kommer med den, t.ex att man inte får begå hets mot folkgrupp eller sprida rasistiska budskap. Aftonbladet granskar nu personer som sprider sådana budskap, jag ser inte riktigt problemet i det hela, allt är ju en del av den demokratiska cirkusen.

Två fel gör inte ett rätt...

Om man tycker att man (man = alla som känner sig manade, förutom då rättsväsendet, för rättssäkerhet, vem behöver det??) måste få bedriva dataintrång, åsiktsregistrering, summariska "redaktionsrättegångar", och slutligen anordna regelrätta publika gatlopp... och tror att man härigenom gynnar åsiktsfrihet och stävjar HMF...

Ja, grattis då till tidernas mest spektakulära tankevurpa!!

Jodå, det finns "apologeter" som kan intala sig själv (och några lättlurade) att det på något vänster är tidningarnas "plikt" att, nu när de "råkat" fått tag på en lista med dödsknarkarrasistnazister, spinna allt de orkar på ämnet...

Jag kan tala om att detta beteende kommer att hoppa upp och bita er i ändalykten inom en snar framtid!

Ändamålen helgar inte medlen här heller...
Citera
2015-02-11, 23:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semuor
Vad är det du är rädd för? Om nästa Breivik skulle ha ett konto på flashback, vad spelar det för roll? Det hade ju fortfarande varit samma Breivik utan flashback.
Han hade inte haft samma publik utan Flashback.
Citera
2015-02-11, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Man kan ju ganska snabbt konstatera att AB inte har lyckats skrämma folk till tystnat. Hatet verkar snarare ha ökat istället för minskat! Det är bra! Inte för att allt hat är härligt, utan därför att AB vill tysta Flashback och den fria anonyma debatten. När Aftonbladet lite surt skriver att Flashback lyder under den amerikanska lagstiftningen där yttrandefriheten är mer långtgående, så vet man vilken sida av muren Helin & Co bor på. Fy fan för Aftonbladet säger jag bara!
Är ju ändå så att Aftonbladet har en ansvarig utgivare som just ansvarar för innehållet i AB och kan lagföras medan Flashback har en oansvarig utgivare som fegar och gömmer sej.
Citera
2015-02-11, 23:19
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
För att vi kollektivt har bevisat att vi inte klarar av full yttrandefrihet och hålla vår befolkning säkra på samma gång. Folk är rädda idag. Jag är själv rädd för hatet som florerar här. Nästa Breivik har förmodligen ett konto på FB. Det är hatarnas fel att vi nu tyvärr kommer tvingas inskränka yttrandefriheten. Inte Aftonbladets.

Jo, men nu beslutar inte du om inskränkningar i yttrandefriheten, oavsett hur rädd du känner dig. Jag efterfrågade någon sorts grund för din övertygelse; mitt intryck är tvärtom att människor verkar önska ett friare samtal och ett mindre hämmande debattklimat, det är ju inte minst Flashbacks storlek ett tecken på.
Citera
2015-02-11, 23:21
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vad oroar du dig för egentligen?

Jag arbetar på ett stort internationellt konsultföretag, mina kollegor vet min åsikter om statens utplånande (knappast PK), hävandet av arbetets exploatering (inte PK) och individuell suveränitet (långt ifrån PK).

Dina besvär drabbar dig för att du är PK i din alternativa värld, i det offentliga samtalet (Flashback är offentligt) är du...offentlig. Det enda problem jag kan se är ditt hyckleri, att du lever ett dubbelliv, det kan du ändå inte belasta andra för eller hur?

Hur många högerapor är rädda för rakning?
Håller med . Jag tror det kan vara en ide´för många att bli mer frispråkiga med sina åsikter så man kan rulla med slaget om det kommer. Är ju betydligt värre om man är en riktig kapten klänning i pk-version.
Citera
2015-02-11, 23:22
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Är ju ändå så att Aftonbladet har en ansvarig utgivare som just ansvarar för innehållet i AB och kan lagföras medan Flashback har en oansvarig utgivare som fegar och gömmer sej.

Kan du förklara för mig vem den "oansvariga utgivaren är"

Mig veterligen finns det ingen utgivare gällande FB, rätta mig om jag har fel
Citera
2015-02-11, 23:22
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Vad oroar du dig för egentligen?

Vad oroar dig? Du diskuterar anonymt på ett internetforum.
Citera
2015-02-11, 23:23
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thaiwai
Vad vill du få sagt? Har du sett vad de har skrivit? Det är inte yttrandefrihet, det är ju brottsligt
Nu har jag inte läst vad alla uthängda har skrivit eller om dom skrivit andra saker som inte tagits upp men inlägget om att dagdrömma om att göra en ABB bryter förmodligen inte mot någon lag.
Nu är jag inte jurist och lagen har bara tillämpats en gång då Ryba blev dömd för att ha skickat en koran och en kniv i ett paket.
Frågan är om man kan se Aftonbladets hot om uthängningar kan ses som ett sätt att försöka påverka den allmänna åsiktsbildningen...
Citera
2015-02-11, 23:25
Medlem
elinoelins avatar
Citat:
Driver du? Det är ju personerna som hetsat som nu hängs ut. Det är dem som ÄR problemet. Det är därför ett sjukt stort antal människor i Sverige idag mår dåligt, för att dessa empatilösa råttor ska få sin sorgliga dos hat.

AB försöker väcka svensken ut sin dvala och lösa ett av dagens samhälles riktigt stora problem. Detta är bara första steget men det ganska stort kliv ändå.

Ja det är flera tusen som får sina konton öppna som en öppen dagbok ungefär.
Det finns idioter överallt.
Ska man skriva en artikel om alla som sagt något dumt någon gång? (vilket alla gör ibland även du).
De väljer ut några meningar ifrån en person och personen blir stämplad som ett svin.

Aftonbladet vet konsekvenserna för de flesta som hängs ut.
Och det är det som är det fula.
Sen exakt var drar man gränsen för vad som är att "hetsa" och hata?
För 10 år sen hade man aldrig trott att detta kunde hända Sverige.
Citera
2015-02-11, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Kan du förklara för mig vem den "oansvariga utgivaren är"

Mig veterligen finns det ingen utgivare gällande FB, rätta mig om jag har fel
Spela inte dum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto