2015-02-11, 23:06
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Men snälla du, du har varit med i detta forum sen 2004 och skrivit ca 400 inlägg varav många i den här tråden, varför har du inte stått upp för din åsikt och debatterat, det är ju bla det som man ska göra här.

Va? Kolla min historik

Har jobb, barn och annat att styra med, inte riktigt tid att ha FB som halvtidstjänst som många andra.
Citera
2015-02-11, 23:07
Medlem
pungspark63s avatar
Aftonbladet kan ha brutit mot lagen med sitt agerande, Aftonbladet har hängt ut personer och pratat om att man kan hänga ut fler...allt i syfte att skrämma folk till tystnad inte helt tydligt bara mot brott utan även mot åsikter och näthat.
Vi har åsiktsfrihet och det är inte förbjudet att hata någon eller något, ett brott blir det bara när det går över i förolämpning eller förtal.
Brott mot medborgerlig frihet är att genom andra brott försöka förhindra demokratiska fri- och rättigheter.

Det beskrivs i brottsbalken(BrB) 18:5 som:

” 5 § Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år.[1] „

Brott mot medborgerlig frihet är även ett brott i tryckfrihetsförordningens brottskatalog. Det innebär att det även är ett tryckfrihetsbrott och ett yttrandefrihetsbrott.

En person har blivit dömd för detta brott i Sverige, K Ryba för sitt "hot" mot expressen i förra vändan av uthängningar.
Denna lag är som sagt ganska oprövad...fast jag är ytterst tveksam till att någon åklagare ens vill gå på Aftonbladet.
Citera
2015-02-11, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Aftonbladet kan ha brutit mot lagen med sitt agerande, Aftonbladet har hängt ut personer och pratat om att man kan hänga ut fler...allt i syfte att skrämma folk till tystnad inte helt tydligt bara mot brott utan även mot åsikter och näthat.
Vi har åsiktsfrihet och det är inte förbjudet att hata någon eller något, ett brott blir det bara när det går över i förolämpning eller förtal.
Brott mot medborgerlig frihet är att genom andra brott försöka förhindra demokratiska fri- och rättigheter.

Det beskrivs i brottsbalken(BrB) 18:5 som:

” 5 § Den som övar olaga tvång eller olaga hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation eller yrkes- eller näringssammanslutning och därigenom sätter yttrande-, församlings- eller föreningsfriheten i fara, dömes för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex år.[1] „

Brott mot medborgerlig frihet är även ett brott i tryckfrihetsförordningens brottskatalog. Det innebär att det även är ett tryckfrihetsbrott och ett yttrandefrihetsbrott.

En person har blivit dömd för detta brott i Sverige, K Ryba för sitt "hot" mot expressen i förra vändan av uthängningar.
Denna lag är som sagt ganska oprövad...fast jag är ytterst tveksam till att någon åklagare ens vill gå på Aftonbladet.
Vad vill du få sagt? Har du sett vad de har skrivit? Det är inte yttrandefrihet, det är ju brottsligt
Citera
2015-02-11, 23:10
Medlem
fernebos avatar
Man kan ju ganska snabbt konstatera att AB inte har lyckats skrämma folk till tystnat. Hatet verkar snarare ha ökat istället för minskat! Det är bra! Inte för att allt hat är härligt, utan därför att AB vill tysta Flashback och den fria anonyma debatten. När Aftonbladet lite surt skriver att Flashback lyder under den amerikanska lagstiftningen där yttrandefriheten är mer långtgående, så vet man vilken sida av muren Helin & Co bor på. Fy fan för Aftonbladet säger jag bara!
Citera
2015-02-11, 23:11
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
Om du är anställd som han som var assistent vid EU och ertappas med att sprida grova uttalanden som bröt mot lagar och som han erkände, när det kom ut. Då blev konsekvensen att han fick lämna sitt jobb.
Hade han inte hetsat mot folkgrupp hade han klarat sig från granskningen. I det fallet är det ganska enkelt att undvika genom att inte begå brottet.

Men för helvete, killen skrev inläggen för flera år sedan? Han har väl inte skrivit inläggen här om veckan?

Mig veterligen var han ingen offentlig person när han skrev inläggen, eller hade något uppdrag som kunde skapa dubbla agendor, han hade en tid i sitt liv där han pustade ut för saker och ting, även fast dessa nu var i de grövre slaget. men som sagt, anonymt forum, ta saker med en nypa salt.

Som den här kakan hermansson, GRÅTER ut i aftonblaskan om att folk pratar illa om henne, medans hennes twitter är en hattwitter.

De mesta hon skriver är hur män är äckliga och poliser ska stenas och att poliser är bastards.. skrattretande...

jag hoppas innerligt aftonbladet får skit en vacker dag, (ordet skit kan man iprincip tolka hur man vill, bara det händer något).

Dö aftonbladet, DÖ!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Det rapporteras oerhört mycket om isis i Syrien. Tycker du inte det?

Göm dig inte bakom Voltaire och yttrandefriheten. Det är avgrundsmänniskor detta handlar om. Den värsta sorten. Personer som inte är rädda för att hota, håna, hata och hetsa. Nu har de gråten i halsen, igår var de tuffa, retoriskt hånfulla och hatiska. Människor under Voltaires tid stod upp för sina åsikter. Det fanns inget anonymiserat internet då. Inga fegisar bakom datorskärmen heller för den delen.
Genom åren har jag själv hotats till livet av dessa tangentbordsrunkande soffpotatisar. Nu blir det förhoppningsvis slut på det. Tack och lov.

Men du är en jävla hycklare! Så här skriver du "Nu talar jag i egenskap av syrier men din analys av kurden är klockren. Ett mer patetiskt folk får man nog leta efter ett bra tag. De är mellanösterns zigenare helt enkelt: vidriga, lögnaktiga och manipulativa. Kurden är en starkt fördummad version av en jude."
Citera
Medlem
nötallergikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Du är ganska övertygad om att den stora majoriteten i ett av västvärldens mest repressiva samhällen vill ha en ännu mer begränsad yttrandefrihet? Vad gör dig så övertygad om det? Tänk på att alla inte reagerar känslomässigt, utan vissa människor kan se en problematik med till synes enkla lösningar.

För att vi kollektivt har bevisat att vi inte klarar av full yttrandefrihet och hålla vår befolkning säkra på samma gång. Folk är rädda idag. Jag är själv rädd för hatet som florerar här. Nästa Breivik har förmodligen ett konto på FB. Det är hatarnas fel att vi nu tyvärr kommer tvingas inskränka yttrandefriheten. Inte Aftonbladets.
Citera
2015-02-11, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JevlaTomteVerkstad
Någon som har ett svar på varför dom privatpersoner som AB hängt ut erkänt och inte bara nekat helt fullständigt. AB styr inte rättsväsendet så förstår faktiskt inte.

Fullständigt oförklarligt! Blåneka genom att hänvisa till ens advokat.
Citera
2015-02-11, 23:14
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KochK
Men du är en jävla hycklare! Så här skriver du "Nu talar jag i egenskap av syrier men din analys av kurden är klockren. Ett mer patetiskt folk får man nog leta efter ett bra tag. De är mellanösterns zigenare helt enkelt: vidriga, lögnaktiga och manipulativa. Kurden är en starkt fördummad version av en jude."
Det är väldigt många av de här "stå för vad du tycker" typerna som med rätt citatval och lite sköna påhitt från Aftonbladet hade framstått som riktiga megahatare. Säkert den femte idag jag ser med liknande inlägg
Citera
2015-02-11, 23:14
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jok3r
Det rapporteras oerhört mycket om isis i Syrien. Tycker du inte det?

Göm dig inte bakom Voltaire och yttrandefriheten. Det är avgrundsmänniskor detta handlar om. Den värsta sorten. Personer som inte är rädda för att hota, håna, hata och hetsa. Nu har de gråten i halsen, igår var de tuffa, retoriskt hånfulla och hatiska. Människor under Voltaires tid stod upp för sina åsikter. Det fanns inget anonymiserat internet då. Inga fegisar bakom datorskärmen heller för den delen.
Genom åren har jag själv hotats till livet av dessa tangentbordsrunkande soffpotatisar. Nu blir det förhoppningsvis slut på det. Tack och lov.

Vill du våld, hat och hot så finns extrem vänstern att beskåda. "Rasisterna" har tagit och gett skit så det blir ett nollsummespel om man kvittar uttryck som raketforskare mot varje utspel om IQ-befriade rasister.

Nu vill RG och Ab släppa lös Pandoras box genom att klä av folk anonymiteten vilket har varit det enda som har hållit tillbaka folk IRL.

Vet inte riktigt vilken part som missgynnas mest av det hela..

Dags att hålla ihop och se till att bevara och kanske till och med avancera med den samhällsfunktion vi fyller!
Citera
2015-02-11, 23:15
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Vem hindrar dej från att gå ut och demonstrera?
Men klart, efter fem minuter börjar kylan komma och du köper en varm korv och tassar hem, drar av dej långkallingarna sätter dej framför datorn och börjar dra skinn.

Det är inte riktigt min grej, men jag förstår nu vad du gör om kvällarna

Ingen hindrar mig från att gå ut och demonstrera, visst fan kan man stå där själv, men gör det någon nytta att stå där själv?

jag pratar om att vi ska rycka upp oss tillsammans och göra detta,därför skrev jag det jag skrev...
Citera
2015-02-11, 23:15
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag är ingen hatade, och hetsar vare sig mot svarta, judar eller Mona Sahlin, men jag har i skydd av anonymiteten skrivit ett och annat i uppriktig ton, som skulle vålla mig besvär i mitt civila liv, om min identitet röjdes. Hur långt kommer AB och researchgruppen att gå? Kommer ett ifrågasättande av allmängilltigheten av genusteorin att leda till ett uthängande? Kommer en kommentar om Annie Lööfs brist på erfarenhet att leda till ett ilsket personangrepp i gammelmedia?

Vad oroar du dig för egentligen?

Jag arbetar på ett stort internationellt konsultföretag, mina kollegor vet min åsikter om statens utplånande (knappast PK), hävandet av arbetets exploatering (inte PK) och individuell suveränitet (långt ifrån PK).

Dina besvär drabbar dig för att du är PK i din alternativa värld, i det offentliga samtalet (Flashback är offentligt) är du...offentlig. Det enda problem jag kan se är ditt hyckleri, att du lever ett dubbelliv, det kan du ändå inte belasta andra för eller hur?

Hur många högerapor är rädda för rakning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in