2015-02-11, 23:10
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.MadScience
Ursäkta, läste fel (trodde du menade H.E.L).

Men, kan du visa på någon nedan i anknytning till någon databas?:
1: Läkaren
2: Juristen
3: Miljöpartisten
4: Skogshuggaren
5: Mannen som hade misshandlat en person

Vilken databas?
Nej självklart kan jag inte visa på någon anknytning. Hade någon visat på någon sådan hade ju saken varit klar.

Däremot åberopar jag som sagt inference to the best explanation, vilket med andra ord innebär att jag drar den induktiva slutsatsen att uppgifterna kommer från flashback. Hur skulle Aftonbladet annars kunnat ha outat alla de redan outat?

Med det sagt är jag helt öppen för att möjligheten att jag kan bli motbevisad av ytterligare information som tillkommer. Men i dagsläget är det här den mest troliga slutsatsen.
2015-02-11, 23:13
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Alla kanske inte är så jävla smidiga med att hålla sig hemliga. Du kan ju ta en titt på hur många varningar/avstängningar det är/vecka för 1,06 dvs där flashbackare lyckas avslöja andra flashbackares identiteter

Än så länge är det alltså en handfull som avslöjats. av 40k påstådda (som i sin tur är en bråkdel av totala antalet konton)

"Juristen" kan man ju dessutom ge sig fan på att de hade koll på redan sen disqus-hacket
Du blir 1.06:ad bara genom att skämta om att du "vet" en annan användares identitet, så det där är bara trams! Jag blev själv avstängd för att ha skämtat om att ett konto kanske tillhörde en känd person. Det räcker med en antydan. Reglerna är tydliga och tillämpas hårt och humorfritt och konsekvent. Jag kan idag säga att jag förstår principen bakom den avstängningen och faktiskt ställer mig bakom den. Det var ett korrekt beslut, även om jag då tyckte det var både töntigt och larvigt. "Outningen" var helt osannolik, nämligen.

Så att man 1.06-bannas betyder verkligen inte att man avslöjat någons verkliga identitet och postat detta.
2015-02-11, 23:17
Medlem
Dr.MadSciences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nej självklart kan jag inte visa på någon anknytning. Hade någon visat på någon sådan hade ju saken varit klar.

Däremot åberopar jag som sagt inference to the best explanation, vilket med andra ord innebär att jag drar den induktiva slutsatsen att uppgifterna kommer från flashback. Hur skulle Aftonbladet annars kunnat ha outat alla de redan outat?

Med det sagt är jag helt öppen för att möjligheten att jag kan bli motbevisad av ytterligare information som tillkommer. Men i dagsläget är det här den mest troliga slutsatsen.
Jag tänkte åberopa Ockhams rakkniv och vederlägga din tes, men jag har samma tankar gående.
2015-02-11, 23:20
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:

Ja det är onekligen en tung lista på svåra "offentliga personer" "näthatare" som AB har publicerat. Värstingarna på Flashback Imorgon kanske de hittar någon student som ogillar politiker och som har sagt något som inte är PK.
2015-02-11, 23:21
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja det är onekligen en tung lista på svåra "offentliga personer" "näthatare" som AB har publicerat. Värstingarna på Flashback Imorgon kanske de hittar någon som ogillar politiker och som har sagt något som inte är PK.
Vad är syftet med det här inlägget? Fly från diskussionen?
2015-02-11, 23:32
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Vad är syftet med det här inlägget? Fly från diskussionen?

Inte alls, bara ett försök för att få dig att förstå att det inte finns något som tyder på att AB eller någon annan har tillgång till Flashbacks databas. Det finns mer troliga orsaker till varför dessa offentliga personer har hängts ut.

Edit: Gå igenom mina 9000 inlägg och komplettera med lite google på de uppgifter som finns där så har man förmodligen min IRL-identitet.
Senast redigerad av Lobengula 2015-02-11 kl. 23:49.
2015-02-11, 23:33
Medlem
rojass avatar
Citat:

Dum som jag är så förstår jag inte riktigt vad du menar;
Menar du att de personer som blivit uthängda har fått sin identitet röjda genom regel 1.06(andra användare har listat ut vem det rör sig om),och inte genom någon databas eller dataintrång?
2015-02-11, 23:44
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Inte alls, bara ett försök för att få dig att förstå att det inte finns något som tyder på att AB eller någon annan har tillgång till Flashbacks databas. Det finns mer troliga orsaker till varför dessa offentliga personer har hängts ut.
Herregud, hur kan man på allvar hävda att det inte finns något alls som tyder på att de har haft tillgång till er databas när flera användare blivit outade och att RG enligt egen uppgift har haft det?

Visst, du kan ju envist hävda att det inte är troligt. Men att påstå att det inte finns något alls som tyder på det vid det här laget är ju helt absurt.
Senast redigerad av Holisistic 2015-02-11 kl. 23:47.
2015-02-11, 23:45
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojas
Dum som jag är så förstår jag inte riktigt vad du menar;
Menar du att de personer som blivit uthängda har fått sin identitet röjda genom regel 1.06(andra användare har listat ut vem det rör sig om),och inte genom någon databas eller dataintrång?
Dataintrång
2015-02-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Så att man 1.06-bannas betyder verkligen inte att man avslöjat någons verkliga identitet och postat detta.

Jag vet, har själv åkt på en eller 2 varningar för det enbart för att jag diskuterat möjligheten att andras inlägg skulle kunna vara 1,06

MEN å andra sidan vet vi ju inte hur många som är riktiga outningar, och innan reglerna skärptes för några år sedan så var det ju mer eller mindre det som krävdes.

Det jag menar är att man i vissa fall inte behöver ha tillgång till epostadressen för att med lite pusslande avslöja vem som gömmer sig bakom ett nick. Det kan räcka med att någon råkar skriva lite för detaljerat om något, skriva samma sak på ett annat ställe eller skriva liknande saker med samma nick någonstans.

Min teori är att RG/AB har valt ut ett antal konton/trådar som de hållt ögonen på en tid. Kollar man runt lite i de trådar som nämns så är det ju sällan 1 person som står för rejält grova saker. Men gissningsvis är det bara 1 som de kunnat spåra (än)
2015-02-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnaserisqnasig
67 st skall det vara, fel av mig.

det är 67 st e-post adresser från piscatus.zip (flashback.csv) som stämmer överens med nuvarande databas på flashback. verifierad av .chloe
https://swehack.org/viewtopic.php?f=18&t=538&start=40#p3648

Hmm nej. Jag är inte heller någon kodare men jag är tämligen säker på att scriptet var satt att testa 68 rader/emails, varav 67 stämde! Enligt .Chloe kan den som inte träffade bero på att man kan registrera ett email igen om man bytt tidigare och av någon anledning vill byta tillbaka. Med andra ord så fanns, så gott som, alla emails i filen från piscatus registrerade på flashback.

Däremot vet jag inte om detta utesluter att RGs lista inte är ett resultat av samma metod? Någon får rätta om jag missar något här. Kanske spelar det ingen roll? Problemet kan vara just detta, att det är så enkelt att få denna start på ett register, för att sedan gräva vidare.
2015-02-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Däremot vet jag inte om detta utesluter att RGs lista inte är ett resultat av samma metod? Någon får rätta om jag missar något här.

En av teorierna är väl just att det är den här metoden de använt. De har helt enkelt suttit med ett stort antal dumpade databaser från andra hack som de samlat på sig. Sen har de sorterat ut de epostadresser de fått träff på. (förklarar dock inte de som påstår sig inte använt sin adress någon annanstans)

varför det inte finns mer omfattande material i piscatus-dumpen är ju värt att fundera på. Min gissning är att den där tabellen kan vara en rest av ett tidigt stadium i arbetet och de sedan fortsatt med kartläggningen på någon annan maskin

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in